ytterligare funderingar av sadeltvång

Lilla_Gubben

Trådstartare
Vad gör man om man behöver dra gjorden ytterligare under ett ridpass, om man har en häst med sadeltvång? Måste man hoppa av och dra gjorden, promenera etc?

Min nya pålle har dessvärre detta, än så länge har vi bara suttit lite på honom då han är under inridning, men då jag har sett vad han gjorde innan detta problem uppdagades, så känns det inte som något jag vill uppleva från ryggen.
Han verkar inte störd när man sadlar utan är med i allt man gör, jag är van att alltid dra gjorden i omgångar, då min gamla "gick ner" 6 hål från det att sadeln las på tills dess att uppvärmingen var klar. Ofta i samband med uppsittningen så rasade han i omfång:crazy:.

Men då han är lite sylformad så känns det alltid bra att veta att gjorden sitter där man ska när man t ex ska börja hoppa.

Någon som har sadeltvångshäst som vet hur man går tillväga?
 
Sv: ytterligare funderingar av sadeltvång

Det är ju väldigt olika hur hästen visar sitt sadeltvång så man bör ju utgå från det. En häst som lägger sig skulle jag ju aldrig efterdra när jag sitter på medans vår ena som har lätt sadeltvång bara går några steg när man väl sitter på.
Vår häst hade ganska svår sadeltvång när vi köpte honom men när vi väl hade hittat en gjord som han tyckte om och att sadeln verkligen ligger perfekt så har det blivit mycket bättre. Idag reagerar han knappt alls när man drar och om han gör det så är det något steg framåt eller bakåt och sedan är det bra.
På vår häst är det bättre att dra sista hålen när man väl sitter på än att försöka dra färdigt innan. Vi sitter också alltid upp från pall eftersom det har gjort att sadeltvånget har minskat. Sitter man upp från marken så vill han inte gärna stå still medans han står lungt om man hoppar upp från pall.
 
Sv: ytterligare funderingar av sadeltvång

Som sagt så beror det väl på hur sadeltvånget visar sig. Min häst kan hoppa och skutta om man drar gjorden när hon står stilla, däremot är det inga problem att dra den medan hon går.
Så på henne är det lättare att spänna sadelgjorden från ryggen, även om det kan vara lite knöligt att dra en dressyrgjord medan hästen skrittar raskt - men det går det med :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Honey07
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 543
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp