Ytterplagg till spädbarn nu när det är höst?

Q

qrumelur

Hur gör ni? Det är ju lika läskigt med för varmt som för kallt tycker jag, och jag är nybörjare! ;) Skratta inte åt mig och idiotförklara mig helst inte, ring till soc direkt istället.:idea: (jag känner mig urpuckad just nu)

Min dotter är sex veckor, nu börjar det ju på att bli höst - kalla vindar och regn och annat. När hon åker i vagnen har hon oftast bara body+byxor+strumpor och mössa, filt och övedrag på vagnen och så: verkar fullt tillräckligt än så länge. Men vi bär henne en hel del också, i sjal och sele. Nu styr ju vädret om vi kan bära eller inte. Regnar det går det ju inte te.x

Men vad behöver hon för ytterplagg nu när det är höst? Jacka - overall?? Skor??

Tänkte kvista in till våran lokala lilla baby-kläder-butik och fråga lite idag men tänkte höra lite om hur ni gör också.
 
Sv: Ytterplagg till spädbarn nu när det är höst?

Skor är helt onödigt till ett sånt litet barn. Köp istället tossar (vi hade ull tossar under hösten och hela vintern, varmt och gott).

Vi använde en vindoverall från POP, hela hösten och våren. Man kan vika in fötterna och händerna i overallen. Då slipper man bekymmret med kalla händer och fötter. Så de kan jag rekommendera, borde räcka även i selen.

Jag skulle inte köpa någon jacka till ett sånt litet barn, tyckte de var värdelöst, köp istället en riktigt vindoverall (tips, finns/fanns massor på tr*a*era). Köp en ganska stor storlek så du kanske kan ha den till vintern, dom från POP är dock ganska stora i storleken. Vi köpte stl 74, och den kunde han ha till hösten då han var 8-9 mån (de gick dock inte att vika över händerna och fötterna då).

Sen när de blir kallare till vagnen satsa på en bra åkpåse, vi har en Voksi. Sonen sover i bara tröja+byxor ner till -16 i den utan att frysa
 
Sv: Ytterplagg till spädbarn nu när det är höst?

Eftersom ni ska bära i sele/sjal och därigenom ta upp/ner bebis mycket hade jag inte satsat på en varm åkpåse utan ha kläder på bebisen istället. Tossor och vindtät fodrad fleeceoverall med möjlighet att ha på flera lager under om det är riktigt kallt, och sen filtar i vagnen istället. Ha gärna fårskinn under.
Jacka och skor är onödigt, hon behöver ju värme runt om, inte bara om överkroppen. Och gå kommer hon ju inte göra då heller, ta då hellre värmande tossor eller en överall där det går att vika över ärm/benslut.

MIn dotter föddes i oktober och hade fleeceoverall och tossor, fårskinn i vagnen , täcke och när det var riktigt kallt lock på. De är små kaminer och blir lättare överhettade än för kalla :)

och glöm för allt i världen inte mössa:p
 
Sv: Ytterplagg till spädbarn nu när det är höst?

En fleeceoverall med luva (och mossa under) funkar i bade sjal och vagn. Garna en san man kan vika over fotter och hander.

I vagnen anvande jag mycket en teddyfodrad stickad kofta med luva.
 
Sv: Ytterplagg till spädbarn nu när det är höst?

Tips om man bär mycket är oxå bärskydd som man sätter utanpå barn och sele. då behövs långärmat, tossor, vanra o mössa o sen klarar man vinterväder! Nu är det ju knappast vinter än, så en sådan där tunn vidfleeceoverall som flera har tipsat om tror jag är toppen!
 
Sv: Ytterplagg till spädbarn nu när det är höst?

Ta det lugnt! När du klätt på ditt barn och kommer ut så känner du med fingertopparna på barnets bröst om det är lagom varmt!:laugh: Har barnet en behaglig temperatur fryser det inte och allt är frid och fröjd!

Lycka till och lita på dina modersinstinkter!:)
 

Liknande trådar

P
Gravid - 1år Nu när det börjar bli kallare ute så funderar jag på vad dottern (6mån) ska ha på sig. I vagnen har vi en åkpåse i angora så det blir ju...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 371
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp