Yttersidan...

Ava22

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips och ideer hur man får hästen att lyssna på ytter tygel, ja hela yttersidan. Som det är nu så lyssnar han inte för fem öre på yttersidan och när man tar tag i honom reser han sig, det går knappt att ställa igenom, yttersidan spökar alltid. Rider jag exempelvis på volten, nedsittning i trav, så fort jag tar i ytertygel kör han upp huvudet och det blir tvärtomöjligt att sitta ner och fortsätta jobba honom. Idag red jag ändå i nästan 2 timmar, han ger sig inte och det blir bara en dragmatch, och så vill jag inte ha det!
Han är kollad i mun och genomkollad av kiropraktor, inget är fel.

Vad kan man göra? :confused:
 
Det är ju svårt att ge tips utan att ha sett hästen, men antagligen så stör du hans balans på ett eller annat sätt.

Ett problem skulle kunna vara att du "försöker ställa igenom". Om du försöker att böja hästen i halsen så kommer du antagligen att förböja honom. Då kommer han att uppleva att han håller på att tappa balansen, eller åtminstone känner obehag. Det är kroppen som ska böjas, inte halsen eller nackkotorna.

Jag har fått lära mig att vara känslig på yttersidan, både med tygel- och skänkelhjälper. Jag har fått lära mig att ta så lite som det bara går i innertygeln och samtidigt hålla ytterhanden stadig och stilla. Jag försöker aldrig att få stöd på yttertygeln, detta får hästen söka själv. Detta kommer automatiskt då hästen är lösgjord, mjuk och i balans.
 
Jag har fått lära mig att när det gäller mina två hästar: Jag har ofta "mer häst i höger tygel" vilket beror på att de båda två är svagare i vänster bak, än höger bak, och då gäller det att aktivera vänster bak och få dem att trampa under sig med det benet.
Men det var mina två ... förresten har jag ju bara en nu ... hästar det. Kanske det stämmer med din häst. Kanske inte. Lycka till.
 
Du kanske skulle rida honom rak ett tag, för att sedan böja honom bara lite, i både inner och yttersidan, men återgå till att rida honom rak så fort han inte orkar. Var noga med att byta varv ofta, gör serpentiner mm.
Mvh. Matten
 
Förmodligen beror det på att han skjuter ut bogen på yttersidan för att komma undan arbetet med inner bak. Tar du i yttersidan måste inre bakbenet arbeta, m a o det blir jobbigt och han protesterar med att stanna, resa sig etc.
Ställningen i innersidan är en sk falsk ställning, alltså hästen viker bara ut bogen istället.

Prova att rida honom "felställd", alltså ställd utåt på volt för att komma åt bogarnas placering. Rulla ner halsen ordentligt i låg form. Undvik dragkamp, ta och lätta, rid på returen. Förmodligen protesterar han för att han känner sig alltför låst när du kommer åt hans yttersida.
När du känner att du har honom rak så kan du försiktigt ställa om inåt. Det kan ta tid och vissa hästar måste man rida rakt eller felställt en längre period för att komma tillrätta med bogarnas placering.

Rid mycket serpentiner, volter, åttor. Rid kvar i "felställningen" även när du har bytt varv.
Kontrollera dig själv genom att klappa hästen på halsen med inner respektive ytterhand så du inte blir dragandes i någon tygel.

Hoppas tipsen kan vara till någon nytta!
Detta har funkat för mig. :)
 
tack, jag ska testa alla tips=)

Jag har börjat tömköra endel, det verkar funka mycket bra faktikst. Viktigt är jue att han lyssnar på mig, det gör han inte än till 110, men det går mer framåt med hjälp av tömkörningen.

Så imorgon får jag testa mig fram till vad som kan fungera, jag har tänkt lite på felställningen innan, det borde nästan funka.

Tack ALLA!=)
 
Ja, tömkörning är ju jättebra eftersom man kan både se hästen och dessutom blir den inte belastad med ryttare. :idea:
Dessutom kan man ju ställa in tömmarna lite olika och få igenom yttersidan lite bättre med hjälp av det.

Lycka till och berätta hur det går! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 403
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 306
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp