yttertak på stall

Sv: yttertak på stall

det jag hört är att man ska inte ha plåt tak för det kan då bli kondens som faller ner över höet om man har hö på logen.
 
Sv: yttertak på stall

Vi har aluminiumtak på vårat stall och plåttak över gödselstacken. jag skulle inte kunna tänka mig något annat då jag sett vad ett gammalt tegeltak kan göra med en ladugård. En torr ladugård är en glad ladugård:)
Vårat stall består till mestadels av timmer så fukt på hö har jag aldrig haft. De som haft problem med fukt har löst det genom att lägga en plast på höet. Har funkat kanon.
 
Sv: yttertak på stall

Vi har aluminiumtak på vårat stall och plåttak över gödselstacken. jag skulle inte kunna tänka mig något annat då jag sett vad ett gammalt tegeltak kan göra med en ladugård. QUOTE]

Vad kan ett tegeltak göra för en stall?? Vår gamla lagård är i liggande timmer och tegeltaket är 60 år gammalt. Inga fel på våra takstolar.

/Lizzie
 
Sv: yttertak på stall

det jag hört är att man ska inte ha plåt tak för det kan då bli kondens som faller ner över höet om man har hö på logen.


Då använder man kondensplåt eller kondensväv under plåten.

I stallet där min kuse är inackorderad är det spåntak med plåt över, fungerar superbra.
 
Sv: yttertak på stall

Nu har ju då jag ett väldigt litet stall och det var kanske i första hand större stallar som du undrade över. Men då du inte specificerade din fråga så får du leva med mitt svar ;)

Jag började i våras renovera/bygga om byggnaden som skulle inhysa mina två hästar. Det befintliga taket var då av plåt, och den valde jag att riva ned. Vi har tät skog runt om byggnaden, uppvuxen granskog med massor med kottar. Jag upplevde då plåttaket som en källa till ett massivt buller var gång det regnade och blåste, mkt otrevligt i mitt tycke.
(plåten återanvände jag sedan till min ligghall i hagen :))

Nu har jag ersatt plåten med ett trätak belagd med först underlagspapp och ovanpå det ytpapp limmad med ett ordentligt lager asfaltsklister (givetvis ökade vi på antalet takstolar också, då snön ligger kvar mer på ett pappbeklätt tak). Taket är sedan isolerat underifrån.
Nu är det tyst, tätt och varmt :)
 
Senast ändrad:
Sv: yttertak på stall

Det var mer en allmän fråga eftersom jag är så nyfiken av mig.
Anledningen till att jag frågar just nu är att jag ritar ett stall, och jag är rädd för att budgeten håller på att sprängas.. Hmm.. så såg jag att många använder plåttak, och det är ju billigt och några sorter ser riktigt vettiga ut, men det måste ju låta en hel del om man inte har halm på loftet, och det är kanske inte så bra. Jag läser gärna vidare om era erfarenheter, har bara haft häst i ett stall som haft öppet till nock och det var tegeltak, det blir nog lite för dyrt nu..
/U
 
Sv: yttertak på stall

ska tillägga att det inte är något stort stall, som det ser ut nu kommer det att handla om ca 9x15 m.. och kanske 45 graders takvinkel på sadeltaket. Det blir tillräckligt med kvm för att det ska vara lönt att fundera på priset.
/U
 
Sv: yttertak på stall

jag har plåttak på mitt stall. Dock används inte loftet för att ha hö på utan där ligger enbart isolering på innertaket. Har fungerat jätte bra
 
Sv: yttertak på stall

Kan dela med mig av de material som jag har god kännedom om...

Plåttak har många fördelar - det är billigt, väger inte särskilt mycket jämfört med tex tegel, är tämligen underhållsfritt och lätt och snabbt att lägga och har man något sånär takvinkel så åker snön av.

Det som är mindre bra med stålplåt är väl mest bara att det håller "för bra" vid brand, men det är ju bara att byta ut några plåtar mot lämplig plast (om taket öppnar snabbt vid brand så går rökgaserna ut den vägen istället för att tryckas in i stallet).

Vidare så låter ett "naket" plåttak en hel del vid regn, men i ett stall har man ju för det mesta både kondensskydd och någon form av innertak och detta tar ju bort detta problemet. Det går ju tex att fästa isoleringsskivor mellan takstolarna vilket tar bort eventullt oljud.

Man bör inte lägga plåt utan någon form av kondensskydd.

Tegel/betong är dyrt, tungt, bökigt att lägga och man riskerar att få krypa upp och lägga tillrätta pannor som har farit iväg lite då och då... som höjdrädd så uppskattar jag plåt... och snön ligger kvar i större utsträckning på ett tegeltak.

Papptak är relativt billigt men inte lika lättlagt som plåt, dessutom måste man ha skivor eller spontat virke under pappen vilket riskerar att dra upp priset avsevärt. På ett papptak ligger snön kvar länge vilket är en nackdel.

Eternit.... det enda positiva jag kan komma på med eternit är att det öpnnar upp fort vid brand (plattorna fullkomligt exploderar i värmen)... annars är det att betckna som djävulens värsta plåga !

I slutändan skulle jag påstå att plåttak vinner med åtskilliga hästlängder framför andra material, främst pga priset och det låga underhållsbehovet.
 
Sv: yttertak på stall

Eternit.... det enda positiva jag kan komma på med eternit är att det öpnnar upp fort vid brand (plattorna fullkomligt exploderar i värmen)... annars är det att betckna som djävulens värsta plåga !

Men det är ju förbjudet sedan långt tillbaka, så det är knappast inte aktuellt till ett stallbygge.
 

Liknande trådar

Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
698
Senast: Blyger
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 225
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
877
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp