Ytterväggar i stall?!

Fierezza

Trådstartare
Nu har vi strandat i stalldiskussionerna igen och denna gång handlar det om vad vi ska klä ytterväggarna med inuti stallet. Stallet ska byggas i gamla ladugården och den är uppmurad med 2 lager tegelsten dock har vi tagit beslutet att klä insidan med något av följande alternativ;
1. Mura med betonghålsten en ny innervägg mot tegelväggen i detta alternativ finns inte plats för isolering utan det blir i så fall 2 lager tegel + 1 lager betonghålsten.
2. Regla upp väggarna och isolera för att sedan klä med trä.
Stallet ligger i södra Norrland och är placerat blåsskyddat. Ventilationen kommer att vara enligt självdragsprincipen.
Hur hade ni gjort och varför? Så villrådiga som vi är just nu så kan två väggar bli murade och två träklädda för att vi inte kan bestämma oss :crazy:
 
Sv: Ytterväggar i stall?!

Jag finns själv i södra norrland, men vågar inte råda. Beställ denna bok (helt suverän!):
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Ring sen och snacka med författarna, för väggbeklädnad/ islolering kommer ju att påverka framtida ventilation. När jag beställde mitt ex så frågade telefonisten om jag hade specifika frågor till dem och ville prata med dem direkt :)

Du får gärna pm:a närmare geografiska fakta!
 
Sv: Ytterväggar i stall?!

I mitt gamla stall som bestod av två lager betongsten med luftficka mellan (gammal ladugård) valde vi att regla upp invändigt, isolera och sedan skruva fast formplyfa. Resultatet blev ett fuktigt och för tätt stall. Trots hygglig (beräknad) ventilering fick vi inte ut fukten som blev. Innan ombyggnaden var det inga problem.

JAg tror att en stenvägg andas betydligt bättre än en isolerad trävägg. I ditt fall skulle jag nog hellre välja att mura om du inte bara kan putsa på de befintliga väggarna med A-puts (håler även för rejäla sparkar).
 
Sv: Ytterväggar i stall?!

Den boken finns redan i min ägo men kan nog behöva införskaffa en ny snart då den är ordentligt välläst... Men oavsett vad som står i den är jag intresserad av hur det fungerar för er som har antingen bara stenväggar eller med isolering och trä.
Ska dock prova att ringa P eller M när vi pratat mer med byggfirman som är inkopplad på bygget för att höra vad de rekommenderar.
 
Sv: Ytterväggar i stall?!

Tack för svaret! Det är just såna här egna erfarenheter jag var ute efter!
Kruxet med att bara putsa befintliga väggarna är att vi kommer att gräva ut lite av golvet för att få högre i tak (korkat konstruktion där höjden i dagsläget är nästan 290 men pga först tvärgående balkar och sedan två längsgående underst så hamnar takhöjden, om man mäter på lägsta punkten, på 255). Vet inte hur petiga de är på detta då dessa balkar kommer att gå i linje med fronten på boxarna men vi kommer att ha låga fronter och då ska de enligt teorin mäta till underkant på den lägsta bjälken... Nåväl åter till utgrävningen - det är höga "grundstenar" som inte lämpar sig att ha i direktkontakt med hästarna längst ner och genom att mura så får man bort det problemet. Dessutom vet vi inte hur pass armerad tegelväggen är :o Ska höra mig för om det går att åtgärda väggen som den är men vill ha mer kött på benen innan jag ger mig in i någon djupare diskussion med byggarna ;)
 
Sv: Ytterväggar i stall?!

Ah, ok.
Vi har en "ny" byggnad (har varit stall 4-5 år, eget bygge) , som är reglad med trä + beklädd utvändigt med trä. Isolering 145 mm typ, och ett plastskikt (kondensskydd) innan plyfan som är invändiga boxväggar. Golv gjuten platta med lite isolering. Innertak i vit plåt som har kondensskydd + är isolerat uppåt vinden.

I övrigt ett kallstall med tre boxar (2 används) och självdrag för ventilation. Stor trumma (50*70 cm) i taket som frånluft. Det funkar utmärkt, vi har väldigt bra luft. Den enda gång det trasslar är vid långvarigt blötväder i låga temp på hösten i princip, men det är sällsynt. Då får vi kondens på väggarna (luften rör sig sämre när man inte får tillräckligt med skillnad inne/ ute).

Vad som är bättre eller sämre vågar jag dock inte sia om.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp