Bukefalos 28 år!

Yttliggare en vikttråd

SiZo

Trådstartare
Jag och en kompis diskuterar lite ang de nya lagarna som tredde i kraft i januari nu.

Vi har olika syn på det hela och jag står ev inför ett bilköp och vill då veta vem som tänker rätt.

Jag tänker att med bara B-behörighet så får man nu ha ett ekipage som väger max 3500 kg, där totalvikten överstiger, men inte den faktiska vikten på ekipaget.

Kompisen tror att det bara gäller om man har utökad behörighet, och då är det 4250 kg som gäller.

Vilket är det??

De har ju inte hunnit ändra vikterna på regbevis än, så där kan man ju inte kolla...

För att göra det hela lättare kanske, vikterna på bilen!

Totalvikt: 2150
Tjänste och skattevikt: 1690
Max släpvagnsvikt: 1800


Släpets vikter:
Totalvikt 1500
Tom: 700

Får då den bilen dra det släpet med en liten häst i på B-kort är frågan?
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Med nya reglerna på B-kort tas regeln att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt bort.

Nytt för B-kort är att släp+bils totalvikter får vara max 3500 kg även om släpets totalvikt nu överstiger tjänstevikten.
Med kombinationen du skrev får du inte köra den på b-kort pga vikterna som blir 3650 kg, men väl på en utökad behörighet

Med utökad Bbehörighet får släp och bils totalvikter inte överstiga 4250 kg.

I båda fallen handlar det om totalvikter(som förut alltså) och det är först vid BE-behörighet som man kan börja räkna på tjänstevikter och bruttovikter och sånt därnt.(också som förut) Så om hästen inte väger mer än vad max lastvikt är för släpet så är det bara att tuta och köra på sitt b-kort eller utökade b-kort eftersom man räknar totalvikter oavsett.

Viktigt är ju fortfarande (logiskt nog) att förstås inte sätta på ett släp som är för tungt för bilens kapacitet. Max släpvagnsvikt= vilket står i regbeviset.
 
Senast ändrad:
Sv: Yttliggare en vikttråd

Jag fattar ärligt talat inte ett ord av det du skriver :o Känns som att du har blandat ihop en hel del uttryck som gör det omöjligt att förstå?

Det är nämligen inte ett dugg nytt att max totalvikt är 3500 kg, det har det varit helatiden för B-kort... Ett släps totalvikt borde rimligtvis alltid överstiga tjänstevikten...

Så jag förstår verkligen ingenting av det du skriver.
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Jag förstår vad Magnum menar, och det är precis som jag med har förstått det. Du får inte köra ditt ekipage på bara B-kort, eftersom bilens och släpets totala totalvikt överstiger 3500 kg.

Om du kör upp för utökad behörighet kommer du få köra ekipage där sammanlagda totalvikten är 4250 kg. Då är ditt ekipage ok
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Då är det med andra ord ingen skillnad på reglerna nu och förr? Bara att vi har ett till körkort man kan ta?
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Jo, för innan fick inte släpets totalvikt överstiga bilens, nu får den det
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Bara att kolla på transportstyrelsen.se och klicka in på VÄG välj sedan sök uppgifter om annat fordon, skriv in ditt reg nr. Titta sedan under: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:

Jag får nu dra 1600 kg med min Honda Cr-v tidigare 1500 kg på b-körkort.

Hoppas det hjälpte.
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Nämen oj så bra! Jag fick förut dra 1540 med min SAAB 9-3 men får nu dra 1620! Tjoho va kul!
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Jo, för innan fick inte släpets totalvikt överstiga bilens, nu får den det

Ja precis. Det jag skrev står i princip ordagrant på tex körkortsportalens hemsida.
----------------------------

Nytt nu är som sagt att släpets totalvikt FÅR överstiga bilens tjänstevikt. Max totalvikt på ekipaget är som förut 3500 kg.

Förut fick ju släpets totalvikt INTE stiga över bilens tjänstevikt även om regeln om 3500 kg på ekipagets totalvikter var desamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Yttliggare en vikttråd

J
Det är nämligen inte ett dugg nytt att max totalvikt är 3500 kg, det har det varit helatiden för B-kort... Ett släps totalvikt borde rimligtvis alltid överstiga tjänstevikten...

Min mening:
"Nytt för B-kort är att släp+bils totalvikter får vara max 3500 kg även om släpets totalvikt nu överstiger tjänstevikten"

Jag tog såklart förgivet att man hade bilens tjänstevikt i tanken här :o, för det har ju varit en viktig del i om ekipaget varit lagligt eller ej. Men just den regeln tas ju bort nu.
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Våran audi står det såhär på:
Tjänstevikt, kg: 1510
Totalvikt, kg: 1920
Max släpvagnsvikt, kg: 1550
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1580

och på våran volvo:
Tjänstevikt, kg: 1590
Totalvikt, kg: 1970
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530


Blir det då att Audin får dra 1550 på vanligt B-kort, och Volvon 1530 kg på vanligt B-kort?
Blir det någon skillnad om jag har BE med de bilarna?

:confused:
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Såg att jag skrev fel :o, menade "utökad B", vad den nu kallas :P På E-kort vet jag att det är 1800 på volvon.
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Räknade efter lite snabbt och har jag inte snurrat till det helt så får din audi nu dra 1550 på vanligt bkort. Och din volvo får nu dra 1800 på utökat bkort.
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

Jo någon gång ska jag ta BE :p Just nu klarar jag mig på vanligt B-kort (får dra min transport som är typad för 1500 kg med bägge bilarna, och då har jag en lastvikt på 830 kg eller ngt sånt). Men det vore ju trevligt med ännu mer lastvikt så man kan ha med en ponny i släpet om man ska till landet över en helg eller så..
 
Sv: Yttliggare en vikttråd

fast tar man BE nu får man ju inte dra tyngre än 3500 kg sammanlagt...

Fast det är ju fortfarande mer än du får dra på B eller utökad B. Dessutom får du dra med hur tung bil som helst så länge den får köras på B-kort. Med BE borde du få framföra ett ekipage med sammanlagd totalvikt 7000 kg, på utökad B 4250 kg och B 3500 kg. 7 ton ger ju lite fler valmöjligheter.

Reservation för ev. räkne-/tankefel (trött i kolan :) )
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 152
Senast: Bison
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 030
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 772
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp