yttre böjsenan...

S

Sickan

Jag vet att det nog finns 100-tals liknande trådar men startar ändå en själv.

Kort och gott; skada på yttre böjsena bak - vad har ni för erfarenheter?

Behandling, reahabilitering, resultat, resultat långsiktigt.

Hästen står under bahandling med stötvåg.
 
Sv: yttre böjsenan...

Inom ridsporten där inte hästarna går max (jämför med galoppen och travat) så är prognosen god vid en partiell senskada. Hur stor är din hästs skada? Även förstärkningsbandet och kotleden brukar kunna spöka så det kan vara värt att kolla upp detta.

Senskador brukar läka bra vid rätt rehab och lååååång tid. Upp till ett år innan man är tillbaka i full träning är inte alls ovanligt. Ger man inte tillräckligt med tid så brukar skadan dras upp och bli mer svårläkt.
Och det är svårt att veta hur mycket man kan belasta efter några månader när man ska igång lite mer för om man gått över gränsen syns det först när det är försent.
 
Sv: yttre böjsenan...

Veterinären anser att det är en relativt liten skada som sitter ända uppe vid hasleden (som också behandlas). Att rehabiliteringen kommer att ta tid är vi inställda på. Hon har svarat väldigt bra på första behandlingen och även fått specialskor bak för att avlasta senan. Det vi är mest rädda för är ju att det inte blir bra igen.
Lite därför denna tråd. Vi behöver höra lite pepp.
 
Sv: yttre böjsenan...

Fullblodssto då hon skadade sig, 17 år. Skada på ytliga och djupa böjsenan + skada på gaffelband (allt på vf). Ganska så taskig prognos med tanke på skadorna och hennes ålder.
Hade Zinklimbinda första 3 veckorna då skadan var akut, hon skoddes med bakochframåtvänd sko med KORT tå, stod i hårt grusad sjuhage där hon inte kunde halka omkring. HELT utläkt på 8.5 vecka! JAg och veterinären smått chockade minst sagt;) Sjukhage 3,5 månad dock för kontrollerad motion och stärkning av senorna. Mkt tömkörning på hårt underlag, skritt till en början sedan också trav. Hade proffecional Choice skydd på henne alltid när hon "motionerades". Började rida igång henne och hann ha igång henne några månader innan hon tyvärr skadade sig igen, denna gång en avsprängningsfraktur. Men nu så är vi igång även efter den:laugh:

Det här grejar ni!!;)
 
Sv: yttre böjsenan...

Har ingen skadad häst själv längre men blev så varm ändå av din kommentar..."Det här grejar ni!!" Sådant hjälper en att få upp näsan över vattenlinjen igen när man är under isen.:love:

// Jimma som slitit sig matt med rehabilitering under året
 
Sv: yttre böjsenan...

TACK för din posivita respons. Man behöver höra det när man själv har ont i magen av oro. Vår häst är ung (8år) och har hela livet framför sig. Vi vill ju gärna att hon blir helt återställd då hon är mycket lovande i dressyr. Hon är även duktig på att hoppa men det ligger på "5-årsplanen" om vi någonsin vågar riskera hoppa henne igen:confused:

Men som sagt, din historia ger hopp!
 
Sv: yttre böjsenan...

Men tanke på din hästs ålder och att skadan inte är så stor så borde det finna gott hopp om hon blir fullt återställd:)

Håller tummar för er!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Hästanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 509
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Unhappy
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 256
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp