Bukefalos 28 år!

Zaldi Star vs Zaldi Brunet

N

nipa

Hur pass skiljer sig dessa sadlar?

Olika comfort för ryttaren?
Olika läderkvalité?
Mer/ mindre framskuren kåpa?
Olika formade i bossorna?
Benklossarna olika stora?

Någon som vet?
Är dags att beställa. Zaldi Star passar bra. Har dock ingen möjlighet att pröva Brunet eftersom den bara tas hem på beställning.
Lite synd!
 
Sv: Zaldi Star vs Zaldi Brunet

Har du inte provat den ska du inte beställa den...

Bossorna är desamma, läderkvaliten densamma (på alla Zaldis zadlar förutom ponnysadlarna), Benklossarna är väl lite större på Zaldi Brunet har jag för mig (är inte helt säker), båda har lika framskurna kåpor.
Men om jag vore du skulle jag välja Star, billigare och det är ingen ide att lägga ut flera tusen på en sadel som är samma i grunden. Brunet passade lite högre manke, det var väl det.....
 
Sv: Zaldi Star vs Zaldi Brunet

Jag har haft båda, kommer dock inte ihåg riktigt hur de var. Hade först en Star sen bytte jag upp mig till en Brunet vilken jag sålde i maj.
Tror att Bruneten har bättre läder och är lite mer exlusiv. Lädret är inte likadant iaf.
Hur hade affären tänkt att marknadsföra en sadel om man inte kan få prova den?? Du får väl se dig runt till andra affärer och höra!

Lycka till!
 
Sv: Zaldi Star vs Zaldi Brunet

Sadeln skulle betalas i förskott och man hade ingen ångersrätt.
De säljer inte brunet sa de och de ville int riskera att ha en sån hängandes.

Jag har prövat star och tycker att den är helt ok!
Blir väll till att beställa snarast! :d

Hade velat haft en butet men det får vänta tills hästen vuxit klart!
Tack för era svar!
 
Sv: Zaldi Star vs Zaldi Brunet

Pratade med återförsäljare på Zaldi idag.
Han sa att bommen är starkare och inte lika flexibel på en brunet.
Även att lädret är kraftligare(garvat).

Det var det som skiljde.
Sen sa han att en ljus sadel alltid har finare läder än en mörkare pga att fibrerna syns bättre i en ljus och därför tar de finare läder till en sån.
Någon som hört det tidigare?
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
647 018
Senast: caballus
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 774
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: heylan
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 353
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp