Bukefalos 28 år!

zaldi star

beauspirit

Trådstartare
hur är de hoppsadlarna?
ger de bra stöd, sköna, bra läder osv?
vad har ni för erfarenheter?
passar de hästar med rak eller svängd rygg?

funderar på att köpa en begagnad, då det verkar vara en bra sadel för ett bra pris och jag gillar modellen.

tacksam för svar. :)
 
Supersköna! Har haft en på min som har kort rak rygg.
Man sitter bra å stadigt i dem. Äger ingen men är också sugen på att köpa en!
 
Den ser fin ut, men har hört från sadelmakare att hantverksmässigt är den rena skiten, och att den bara är gjord för att vara skön för ryttaren, bom och stoppning är jättedåligt. Tillräckligt för att få mig att inte våga välja en Zaldi.
 
okej, tack för era svar.
jag får se hur det blir med zaldin. bästa vore ju att köpa en som man kan prova innan, alltså inte privat från beg.annonser.
men jag får se.
har ev. hittat en sadel som passar nu, har lånat hem den på prov från butiken här i stan :)
 
OM du köper en zaldi, be en sadelmakare kolla på den innan! Jag, med ett otränat sadelöga såg inte att min nya (som jag beställt) var helt snesydd. Aldrig mer zaldi...
 
Det finns tyvärr alltför många Zaldi sadlar som är sneda, de behöver inte vara begagnade utan redan från början kan de vara sneda. Därimot är de av snygg design och bekväma att rida i, så om man får tag i en sadel som är jämnt stoppad och inte sned så varför inte? Men man bör nog be en sadelmakare att kolla igenom sadeln nogrant, även om den är helt ny!
Lycka till i sadelköpsdjungeln!
 
Jag köpte min Zaldi -96 eller -97 och jag stortrivs i den. Hittills har den hållit och är kollad av sadelmakare för ca: 6mån sen.
När jag skall köpa en ny sadel till 3-åringen (vill vänta tills hon vuxit klart) blir det med största sannolikhet en Zaldi till. (Hon går med en Wintec Close Contact idag, men hon har lite för rak rygg för att den skall ligga helt bra).

(Har dock hört att de som har bruna sadlar haft problem med att de blivit missfärgade av regn.)

Någon som har ridit i både Star och Brunet och kan ge en jämförelse? Jag är lite sugen på Brunet, men har aldrig ridit i en sån...

//Susanne
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 215
Senast: iNHALE
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
979
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Blossom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp