Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Z

Zäta

Finns det någon som kan berätta om vad som krävs för att hästar skall få Z-brännmärkning? Berätta gärna vad ni vet......
 
Sv: Zangersheide

De reggas i stamboken. Z är en egen stambok numera. De behöver inte längre vara födda på stuteriet.
Jag misstänker dock att någon av föräldrarna måste vara Z-godkända. Kolla deras hemsida!
 
Sv: Zangersheide

Som sagt, det står på deras sida, någonstans.
När jag kollade upp det sist (ett par år sedan), så var det "rea" på stamboksföringen! Det kändes inte helt seriöst, kan jag minnas att jag tänkte då.
Det är stoet som stambokförs, för en nätt summa. Därefter kan du använda alla deras hingstar, och få lov till att regga avkomman med "Z" bakom namnet.
Zangersheide är väl inte med på ASVHs lista över godkända förbund. Men jag gissar att man kan använda en del av deras hingstar som spermaimporter, efter ansökan på sedvanligt sätt. Samt att hingsten då måste uppfylla ASVHs prestationskrav, med åldern tagen i betraktning.
Vill du använda någon av de som inte uppfyller de kraven, måste nog stoet reggas i Zangersheide, får att du skall få registrera avkomman med fulla papper. Registrera kan du ju iof göra i ASVH i alla fall, men avkomman får ju inte gröna papper då.
 
Sv: Zangersheide

Hoppas mitt tidigare svar inte var allt för luddigt, glömde läsa igenom! :o

Men, brännmärka den, får du inte i Sverige, oavsett om den är reggad i Zangersheide. Det är inte lagligt att brännmärka hästar i vårt land!

mvh
 

Liknande trådar

Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Robin Z är en av de mest betydelsefulla hingstarna för svensk hoppavel i modern tid. Han föddes i Belgien 1983 och kom till Sverige...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Freazer
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp