Bukefalos 28 år!

Zangersheide

Sv: Zangersheide

Lådan är ju som vanligt, men kameran eller bilden är dessutom roterad så det ser ännu värre ut!
 
Sv: Zangersheide

Har de inte visat webb-tv från Zangersheide tidigare?

Jag hade gärna sett hingsthoppningen, vilken startlista!!

Oramé, Clinton, Levisto, Alcantino, Cassius Clay, Emmerton, Etrusco, Incolor, Chacco-Blue, Tenerife mfl mfl...
 
Sv: Zangersheide

Jag är grön av avund på min granne som är därnere nu !

Jag hade också velat se hingstarna ! Och de fina unghästarna förstås.

Idag har de iallafall enligt rapporterna find väder, lagom varmt. Men inatt var det minusgrader.
 
Sv: Zangersheide

Två SWB-hästar i 5-åringarnas final.

En Cardento - Roderik och sen en Cortus - Irco Marco som ser ut att vara en äldre bror till Dee Jost v.... Riden av irländsk ryttare!

I 6-åringarnas final en e Cardento - Maximus och en Capuccino - Cor de la Bryere.

I 7-åringarnas en Cardento - Diamond Serpent.

Det är alltså vad svensk hoppavel har att bidra med i unghäst-toppen.

Cardento är inte kvar i landet
Capuccino finns inte längre i avel
Cortus används väl inte överdrivet mycket

Känns inte riktigt som om vi hänger med...
 
Sv: Zangersheide

I hingsthoppningen vann Levisto och trea blev Clinton H.Himla kul med tanke på släktskapet.Levisto är systerson till Clinton.Hade så gärna velat använda Levisto till mitt Cassini-sto men tycker att det är för långt att köra till Zangersheide.Nu fick det bli Clinton l istället och det känns inte så tokigt det heller:angel:
 
Sv: Zangersheide

Intressant är att alla utan en av dessa är undan ston som själva tävlat medelsvår el svår hoppning.
 
Sv: Zangersheide

Två SWB-hästar i 5-åringarnas final.

En Cardento - Roderik och sen en Cortus - Irco Marco som ser ut att vara en äldre bror till Dee Jost v.... Riden av irländsk ryttare!

I 6-åringarnas final en e Cardento - Maximus och en Capuccino - Cor de la Bryere.

I 7-åringarnas en Cardento - Diamond Serpent.

Det är alltså vad svensk hoppavel har att bidra med i unghäst-toppen.

Cardento är inte kvar i landet
Capuccino finns inte längre i avel
Cortus används väl inte överdrivet mycket

Känns inte riktigt som om vi hänger med...
:crazy: Jag håller med helt och hållet! Det är nog läge för någon slags "kick off" tror jag. Vi skulle behöva träffas i form av ett möte stoägare och hingstägare. Där skulle vi behöva analysera vart vi befinner oss idag - vart ska vi och hur går vi vidare? Jag tror att det krävs gemensamma krafttag nu, mot framtiden!
 
Sv: Zangersheide

Två SWB-hästar i 5-åringarnas final.

En Cardento - Roderik och sen en Cortus - Irco Marco som ser ut att vara en äldre bror till Dee Jost v.... Riden av irländsk ryttare!

I 6-åringarnas final en e Cardento - Maximus och en Capuccino - Cor de la Bryere.

I 7-åringarnas en Cardento - Diamond Serpent.

Det är alltså vad svensk hoppavel har att bidra med i unghäst-toppen.

Cardento är inte kvar i landet
Capuccino finns inte längre i avel
Cortus används väl inte överdrivet mycket

Känns inte riktigt som om vi hänger med...

Håller med dig lite där men samtidigt vill man ju använda unga hingstar som bör vara bättre än sina fäder.Dock är det ju inte så alltid och då har man ju gått på en blåsning.Ångrar verkligen att jag inte använde Capuccino när han fanns i Sverige med tanke på de resultat hans få avkommor har visat-men då blev jag lite feg och tog ett "säkert kort" istället(Irco Mena) -mycket pga hans tveksamma exteriör.Är dock en stor fan av Carthago och har i år dräktigt med(i mitt tycke)hans bästa son Colman.:laugh:Cortus använde jag tidigt men tycker tyvärr inte han har motsvarat förväntningarna.Har mycket bra ridbarhet på sina avkommor men saknar det sista vad gäller kapacitet och hopphuvud.
 
Sv: Zangersheide

Intressant är att alla utan en av dessa är undan ston som själva tävlat medelsvår el svår hoppning.

Ytterligare ett belägg för att stona betyder massor.Är möjligt(tom troligt )att dessa hästar hade varit lika bra med andra fäder.Vilken är det som inte har en mor som gått MSV el SV?
 
Sv: Zangersheide

Mamman till Cardento - Roderik ser ut att bara ha verkat i avel men fick å andra sidan diplom som 3-åring.

Ser nu att mamman är syster till flera svårklasshästar, så då får man ju räkna även den som att den kommer från mkt starkt möderne!
 
Senast ändrad:
Sv: Zangersheide

Colman är jätteintressant, helt klart! Vi har ett superfint Colman-sto i Tyskland. Mamman e Contender har själv gått 1,50 så den ungen skulle jag inte tacka nej till. ;)
 
Sv: Zangersheide

I hingsthoppningen vann Levisto och trea blev Clinton H.Himla kul med tanke på släktskapet.Levisto är systerson till Clinton.Hade så gärna velat använda Levisto till mitt Cassini-sto men tycker att det är för långt att köra till Zangersheide.Nu fick det bli Clinton l istället och det känns inte så tokigt det heller:angel:

Roligt med en Leandro son i toppen.
Jag har dräktigt med en annan Leandro son, BH Leredo. Leredo är visserligen dressyrhäst, men i kombination med stoet som är e. Bourbon, som själv både har gått hoppning och dressyr, och som kommer från en stostam som har lämnat bra hästar i både dressyr och hoppning, så jag hoppas på en riktigt bra dubbeltalang;)
 
Sv: Zangersheide

Colman är jätteintressant, helt klart! Vi har ett superfint Colman-sto i Tyskland. Mamman e Contender har själv gått 1,50 så den ungen skulle jag inte tacka nej till. ;)

Någon som vet var Bleckert Boy är nu? Jag såg att han hade placeringar med Jörgen Larsson i våras, har han honom nu? Jag såg Bleckert Boy förra året i Falsterbo med Erika Lickhammer och jag var då imponerad av honom.
 
Sv: Zangersheide

Någon som vet var Bleckert Boy är nu? Jag såg att han hade placeringar med Jörgen Larsson i våras, har han honom nu? Jag såg Bleckert Boy förra året i Falsterbo med Erika Lickhammer och jag var då imponerad av honom.
Ingen aning vart han är. Däremot så ser jag honom mer som en sporthingst än avelshingst. Jag vill inte ha avelshingstar med en sån typ :crazy:
 
Sv: Zangersheide

Han är en jättefin sporthäst, men det kanske är svårt att bedöma vad han lämnar eftersom han inte har betäckt så mycket.

Det finns avelsmatadorer som inte varit perfekta själva, men som förärvt sig mycket väl, nu inte sagt att just BB är en sådan, men provar man inte så vet man inte. Det är väl bara det att många drar sig för att prova om något inte är riktigt bra med hingsten som ev. förärvs till avkomman. Om det skulle vara så att han betäckte 20 ston och lämnade sin typ till avkommorna och om de ändå hoppade lika bra somm BB allihop så hade folk använt honom.

Nu behöver vi kanske inte spekulera i det eftersom han inte är i avel. Jag undrade mest vad han gjorde nu eftersom jag tyckte att han var så fin när han hoppade i Falsterbo och då jag vet att förutom tyskarna så har danskarna verkligen har fått upp ögonen för Colman. Vi kanske hade behövt en Colmanson i avel i Sverige?
 

Liknande trådar

Avel Kanske redan finns en tråd men sökte och hittade inte. Funderar redan på hingstval inför 2023. Har nästan en färdig lista men är det...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
35 479
Senast: machafuko
·
Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När en sökning görs med hjälp av förstoringsglas-ikonen uppe till höger på sidan har jag nu ändrat så att resultaten sorteras efter hur...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: Gunnar
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
46 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp