Zebrafink!

P

Phiiaa

Jag har funderat på att inskaffa några zebrafinkar o jag undrar lite hur dom är. Temperament,skräpiga,högljudda osv.. funderar kanske på avel? :love:
 
Zebrafinkar är en av dom fåglar som lämpar sig bäst till nybörjare!

Dom är ganska enkla att få handtama, men tycker oftast inte om att sitta på t.ex Dig!. (Dom är små fåglar, små fåglar är oftast mer nervösa än stora fåglar)

Alla fåglar är "skräpiga" av sig, det beror ju dels på vad du ger dom för mat och dels vad du har för material i bottnen på buren.
(Grodda dina fröer först, nyttigare och mindre skräpigt)

Du ska Inte ha en sån där liten bur, (som man oftast ser i t.ex djuraffärer och så)
Vill du ha välmående fåglar bör du satsa på en större bur.

Och eftersom du har en större bur, kan du sätta in en buskig gren, det älskar dom. (Gott om sittplatser, och bra skydd från den fiende som inte finns i buren)

Jag skulle inte kalla dom för högljudda heller, Visst kan dom väsnas (men fåglar gör sånt)

Dom är väldigt lätta att avla, köp bara en hona och en hane, sätt sen in en "korgholk" så dröjer det inte länge.
Men det är lite jobb med det.

Är det första fågeln, och första som du avlar, bör du låna en bok på bibblan om det.

Ha det!
/Ask
 
De är fina fåglar.
Men går ej att få tama (förutom vissa undantag)
 
Jodå, alla vi har haft har vi fått tama. Man får bara lägga ner lite jobb på det. Fast så är det ju med alla fåglar.
 
Nyfiken, måste de rastas utanför buren och i så fall hur mycket/ofta? Hur går det till?

Har aldrig haft fågel själv och planerar inte skaffa nån, men som sagt lite nyfiken. :)
 
Vi har vår bur öppen dygnet runt, då kan de flyga när de vill och hur mycket de vill. Våra fåglar är väldigt nyfikna och ska sitta i krukväxterna och titta ut, bada i ett "mini-vattenfall" vi har, flyga ner i marsvinens bur och hälsa på dem. Jag tycker man alltid ska skaffa två stycken, då trivs de bäst. Helst i par då :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 374
Senast: Sel
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp