Bukefalos 28 år!

Zephyr 829

Donnaline

Trådstartare
Jag tänkte höra här i forumet om vad ni har för erfarenheter av denna hingsten och dess avkommor? Jag har ett fullblodssto som jag tänker betäcka med Zephyr nästa år om allt blir som det skall...

Vad är det som är bra och vad som är mindre bra att ta honom som hingst till mitt sto.

Hon är enbart startad galopp i yngre dagar och går nu som avelsto. Vi fick ett hingstföl i år med en fullblodshingst som pappa till fölet.

Stoet är 160 cm i manken och har bra benställning. Hon har bra galopp och är den bästa av mammor. Hon tar verkligen hand om sina föl och uppfostrar dom på ett bra sätt. Hon är mycket bra i huvudet och stabil individ.

Vad tycker ni?
 
Sv: Zephyr 829

Jag har använt honom och min erfrenhet är att han ställer lite krav på stoet i form av storlek och temperament. De avkommor jag känner till är lite skarpa, ganska små (i förhållande till syskon efter andra hingstar), mycket rörliga med bra gång och inte minst vackra.
Själv hade jag nog inte funderat på att lägga honom på ett fullblodssto.
 
Sv: Zephyr 829

Varför inte på ett fullblodssto? Det kan väl bli bra om stoet är stabilt och har en bra galopp eller?

Någon annan som vet något?:bump::bump::bump:
 
Sv: Zephyr 829

Har oxå sett små, skarpa och något svår ridna avkommor efter Zephyr.
Skulle inte heller lägga honom på ett fbl sto, bra temperament eller inte.
Ett förslag är Cortus, en stabil hingst som brukar bli bra på fbl, ger lite storlek oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Zephyr 829

Svårriden och svårridna..... Allt är väl relativt Man får väl lägga en bra grund? Dom flesta hingstarna i dag är väl mer eller mindre sportmodell? Den erfarenheten jag har av avkommorna är dom är vassa ( Men vassa föremål hanteras varsamt :D) Men när du får över dom på din sida, så bangar dom inte för något.
Man kanske skall tillägga att jag är 160cm lång och väger 55kg så för mig är en häst över 163 cm ett jäkla jobb. Jag red min kompis häst 174cm och det har jag lovat mig själv att aldrig göra igen.

Men jag förstår vad ni menar.
 
Sv: Zephyr 829

Varför inte på ett fullblodssto? Det kan väl bli bra om stoet är stabilt och har en bra galopp eller?

Någon annan som vet något?:bump::bump::bump:

Jag har själv fullblodsston i avel och just Zephyr är nog den siste jag hade funderat på till just dem. För även med mycket stabila ston har avkommor inte direkt varit lätthanterliga under sina första fem sex år. Med stigande ålder och konsekvent hantering har de blivit bra. Men min första som skickades till proffs inridare var så pass bestämd att man fick ge upp. Det gick inte att sitta på henne som treåring. Hennes syskon efter andra hingstar har i princip bara varit till att sätta sadel på och sitta upp.
Hingstar som ger bra med fullblod är t ex Nobel och Briar. Om Nactus finns kvar på fryst skulle även han kunna vara en tänkbar kandidat.
 
Sv: Zephyr 829

Ja fick fick helt enkelt vänta och sedan lämna henne till en ny ryttare. Den första blev faktisk så illa avslängd att det satte stopp för framtida ridning av unghästar.
Idag är hon ridbar för bra ryttare men absolut ingen dussin häst som vem som kan rida eller hantera.
Kan tillägga att Zephyr själv ju inte är den enklaste av hingstar att hantera. Han har säkert precis rätt temperament för ryttare som J Brink men inte för den vanliga hobbyryttaren.
 
Sv: Zephyr 829

Jag är vanlig hobbyryttare och jag äger redan ett svart sto efter Zephyr. Hon är den bästa häst jag har haft, Löshoppar 160 cm utan att blinka och rör sig trevligt. Hoppar jätte bra och är rädd om sig. Hon sköter sig som ett ljus när vi är ute på tävling och träning mm. Hon är dock en enmanshäst. Det är bara jag och min medryttare som duger. Medryttaren är 14 år och rider henne jätte bra. Sen har alla andra åkt av som har försökt rida på henne.

Men i mina ögon är hon lättre att rida en många fullblod i tävlingskondition så allt är väl relativt... Sen har ju jag jobbat mycket med att vinna hennes förtroende och det är ju faktiskt halva jobbet. Tycker att Zephyr och Bellini 817har lite samma status över sig. Det är ingen stam det är en diagnos...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 772
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp