Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Seabaz

Trådstartare
Är detta en bra "nybörjarsadel" om man som riktig gröngöling vill galoppjobba sin egen pålle då och då?


Jag vet att jag har lånat sadel på täby galopp någon gång jag var inne på ridhästträning. TROR det var en Zilco men jag vet ju naturligtvis inte vilken modell det var... Det var en himla skön sadel i alla fall...

Enda bilden man ser lite på... har ni några gissningar på vad detta är för sadel?

27088183.jpg
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Svårt att se vad det är för sadel men de flesta rider nog i vanliga träningssadlar från Gibsons i Newmarket.
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Gibson har vad jag kan se på hemsidan både sitt eget märke men säljer också Zilco. Zilcon går att hitta för väldigt lågt pund just nu om man vidgar sig lite bort från enbart gibson ;)
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Jag har ridit i en zilco sadel för ett par år sedan. Den var väldigt trevlig att stå upp och galoppera i men hård som tusan ifall man skulle rida mer vanlig ridhästridning i (läs öm i rumpan om hästen bara skulle skritta.. ;) ). Nu står här ju "soft seat" i din rubrik så det kanske hjälper! :D

På din bild ser det ut att kunna vara någon form av zilco sadel, vet inte helt om det är en ½ Tree dock. :)
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Mmm...
Nu fick jag ju min Gibson sadel mer eller mindre av min syster (tji fick mina avundsjuka mostrar ;-)). Men skulle jag köpa en träningssadel idag skulle jag nog köpa en Gibson fulltree. De håller bra och har ett gott andrahandsvärde. Upplever att Zilco sadlarna är just hårda men det gäller kanske inte den du tänker på. Annars tycker jag idén med sadelköp är god. Det ar ofta halva biljetten in i galoppvärlden. Var i alla fall på för mig då jag började rida för amatörtränare som hade hästar men inte så mycket prylar just. Och en bra träningssadel kan man ju komplettera med att köpa en vettig begagnad racesadel för snabbjobben...
Men finns säkert de som har många andra bra argument för hur du skall göra. Lycka till!
Mvh. Bowman
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Jag har läst om projektet "ridehorse racing" på unggalopp och det känns ju väldigt lockande måste jag säga!

2009 var jag in på "allmänhetens ridning" ett par måndagkvällar och det var då jag fick låna en sadel och så fick jag även vara med på ponnygaloppträningen :D
Avslutade den sommaren med att vara med i en träningstävling för ponnysarna, vi kom tvåa :p (sen att min häst är 155cm hög och vi tävlade mot b-ponnys spelar väl mindre roll :rofl: )


Runt jul nu så praktiserade jag via arbetsförmedlingen hos en amatörtränare i galopp, det blev dock inte så långvarigt då jag fick en provanställning på ett annat ställe där jag nu jobbar och trivs som fisken!
Men hos honom red jag pållarna i någon form av vanlig allround/hopp syntetsadel...
 
Senast ändrad:
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Prövade lite att rida hos en tränare som cantrade och gjorde snabbjobb med vanliga sadlar. Fick inte använda min egen sadel. Höll på att slå ihjäl mig. Har princip bara ridit ridskolegalopp med vanlig sadel. Gör inte gärna om det experimentet. Trivs väldigt bra där jag rider nu. Inga konstigheter med vare sig sadlar, bett eller annat...
:angel:
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Bowman är du frisk eller vad försöker du bevisa,försök håll dej till sanningen.Några avensjuka mostrar finns ej.Vi hoppas du stärker din självkänsla och inser att lärdom kunnighet och känsla för hästar inte :(kommer av sig själv det krävs ödmjukhet och erfarenhet och det tar sin tid.Att träna rida och förstå hästars beteende lär man sig inte på 1 eller 2 år.Så försök med lite ödmjukhet inför hästars lojalitet att vara till lags,men som sagt alla barn början kan allt
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Bowman är du frisk eller vad försöker du bevisa,försök håll dej till sanningen.Några avensjuka mostrar finns ej.Vi hoppas du stärker din självkänsla och inser att lärdom kunnighet och känsla för hästar inte :(kommer av sig själv det krävs ödmjukhet och erfarenhet och det tar sin tid.Att träna rida och förstå hästars beteende lär man sig inte på 1 eller 2 år.Så försök med lite ödmjukhet inför hästars lojalitet att vara till lags,men som sagt alla barn början kan allt

Ok, och vem är du som känner mina mostrar och min släkt så väl?
Jag har inte fått i närheten av något stöd eller ett glatt hejande från någon av min släkt annat än från min syster. Och säkert hade de kunnat bidra med sitt stora kunnande om de haft en positiv attityd. Men det stöd jag fått från andra håll, tränare och ryttare mfl. har däremot varit fantastiskt. Därför tycker jag det är roligt att hålla på med det jag gör...
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Bowman är du frisk eller vad försöker du bevisa,försök håll dej till sanningen.Några avensjuka mostrar finns ej.Vi hoppas du stärker din självkänsla och inser att lärdom kunnighet och känsla för hästar inte :(kommer av sig själv det krävs ödmjukhet och erfarenhet och det tar sin tid.Att träna rida och förstå hästars beteende lär man sig inte på 1 eller 2 år.Så försök med lite ödmjukhet inför hästars lojalitet att vara till lags,men som sagt alla barn början kan allt

Qué? :confused:

Googles översättningsprogram lämnar verkligen mycket att önska...
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Sådär!

Det blev en begagnad tränings-lädersadel från england! Hittade på annons! Den såg riktigt fin ut på bilderna, inriden helt klart men inte redo för sopstationen än på länge ;)

Ska bli spännande att få se den och prova den nästa vecka när den kommer på posten :)

26 april skos hästen runt om, sedan är vi redo för att börja träna oss, både häst och ryttare ;)
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Sadeljäkeln passade inte :(

Jag måste nog ha en sadel med halvbom för att den öht ska kunna ligga på min tunna....
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

Aj, vad ledsamt och tråkigt...

Var det för mycket luft mellan häst och sadel? Det är inget som en bra sadelmakare kan åtgärda? Hur många paddar hade du under?

Passar den någon annan häst? Det är väl inte så illa att du fått tag i en "omöjlig sadel" som någon bara velat bli av med?
Hoppas du finner en bra lösning!
 
Sv: Zilco Soft Seat ½ Tree Exercise Saddle

jag la på den utan paddar alls för att se i vilket läge den låg bäst. Men insåg att jag kommer inte kunna lägga den sadeln på min häst på något bra sätt alls tyvärr. Den är för smal + att det är hel bom i den.
Nu är ju min häst inget fullblod så jag fattar ju också att ingen galoppträningssadel kommer ligga 100% bra på honom. Men den Zilcon jag red i på bilden ovan, kändes ändå olkej.

Så jag tror att en sadel med halvbom kommer ligga bättre på min pålle. Så det blir till att sälja vidare den här igen... tyvärr... för det är en himla fin sadel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp