Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Alexandra_W

Trådstartare
Damen har stått med zinkaband en vecka (okej, 6 dagar då), la om det idag. Såg fint ut, bara lokal sårsvullnad över stygnen, annars bara aningens svullen. Soppat en del under gångna veckan men rent och fint nu. Däremot, så den del av benet som inte är klippt, där gick det att dra loss pälsen i stora tussar??

Någon som vet vad det beror på? Min teori är att det blivit för varmt och fuktigt helt enkelt. Frågan är vad som händer efter en vecka till med samma 'miljö'? Ska försöka få tag i vet imorgon, men någon annan som varit med om samma sak? Kan inte minnas att valacken drabbades av de problemen när han stod med zincaband läänge.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Ja det brukar bli så, speciellt när det är varmt ute. alldelles nakna blir de till slut :-( Inget farligt så länge det inte är varigt.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Ah, tack för svar. Då finns där ingen anledning till oro då. Hon verkade inte öm eller på annat vis besvärad, och brydde sig inte om att jag drog bort tussar. Däremot så var det kliiiiigt tyckte hon, och väldigt lång överläpp när jag kliade där.

Men törs man med gott samvete låta bandaget sitta 8 dagar till utan att 'ta av och kolla' emellan då?
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Så blev det på min gamla med när hon stod med zinkaband.

Hon har haft det vid 3 tillfällen och en av gångerna så fick hon en infektion där pälsen var tappad och svullnade upp.
Då var det högsommar och väldigt varmt.

Personligen skulle jag inte ha på ett zinkaband i 8 dagar utan att byta, men jag har också lyckats lägga på ett lite för hårt en gång.

Har du dem elastiska eller de oelastiska banden?
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Ingen aning vilka jag har, kollade inte så noga. Oelastiska tror jag.

Det är kliniken som sagt att de ska sitta en vecka i stöten. De la på det som satt nu i tisdags, skulle bytas om en vecka eller tidigare vid behov. Jag bytte det dock idag då det blivit så lortigt.

Men jag antar att de har någon anledning till att de vill att det ska sitta på en vecka i stöten, det är alltså inte mitt påhitt. (Valacken stod med zincaband i nästan två månader, men hans var det order på att byta var tredje dag. Han hade det för gaffelbandsskada, stoet har det efter en artroskopi i kotleden med borttagning av lös benbit)
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Jag personligen hade inte låtit det sitta så länge, men om veterinären har rekomenderat dig det så....
Men 3-4 dagar brukar jag låta det sitta.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Jo, jag förstod att det var ordinerat av vet och jag har följt Keles operation i den andra tråden.

Anlednigen är väl att det dels är kylande, dels stödjande.

Men har du lindat valacken så många gånger så lär du nog kunna linda om och låta det sitta.

Dem är ju trots allt ganska dyra.

Anl att jag frågade om de var de oelastiska eller ej, är att jag alltid använt dem, men nu senast så fick jag inte ut dem av apoteket utan de sa att dem fått rekomenderat att bara ge de elastiska till häst.
Pga att man annars kan linda för hårt.
I min värld är det med de elastiska man kan linda för hårt....
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Eh, ja det lät ganska bakvänt? Det borde väl vara de elastiska som man kan dra för hårt?

Jag vet som sagt inte vilka jag fick, men om det är någon hjälp så är de förpackade i silverfolie? (Jag fick medskickat från kliniken). Och jag kollade inte så noga men jag skulle tippa på att de var oelastiska (provade ju inte dra åt dem, men tycker jag borde märkt ändå om de var elastiska)
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Man märker direkt, det är stor skillnad, ungefär som en elastisk linda.

Jag lyckades tjata till mig en av varje i alla fall.
Men behövde aldrig använda dem så jag vet inte hur den elastiska fungerar, jag kan däremot tänka mig........
:crazy:
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Finns alltså zinkaband på apoteket igen ? De var ju bortplockade ur sortimentet för något år sedan tyvärr.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Usch, sådär fick ju Queen ifjol då hon hade haft zinkaband på sig. Men det blev även variga sår som resluterade i en hudinflammtion som tog flera månader att läka. :crazy:
Hoppas att du slipper det iaf.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

gylle skrev:
Finns alltså zinkaband på apoteket igen ? De var ju bortplockade ur sortimentet för något år sedan tyvärr.
De finns igen, men heter något annat, i alla fall stod det något annat på de jag köpte.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Var på M förra veckan o fick en misstänkt senskada bekräftad.
Djupa böjsenan... på min gamling.
Jag fick inget råd om zinkaband?
Glömde fråga.
Vad tror ni, kan det hjälpa min, eller sade vet inget pga att de laser beh med co2?
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Min gubbe fick lymfangit av zincabandet!:( Skulle ha zincaband pga hovleds-kotledsvrickning.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Vad är Zinkaband för något?
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Hemma-gips om jag har förstått det hela rätt.


Jag funderar på att köpa ett par st och ha i stall-apoteket, vad kostar de, vad heter de på apoteket och hur länge håller de sig oöppnade? Hur många bör jag ladda upp med?
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

De kostar ca 70 kr styck, hållbarheten är 6-8 mån har jag för mig.

Kan kolla exakt, har två som ligger i bilen.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Hållbarheten är längre än så, den jag använde igår gick ut hösten 2007. Stod dock tydligt att de ska lagras LIGGANDES.

Zincaband påminner en hel del om blöta gipsbandage ja, men ett zincaband stelnar inte! Men om ni någonsin har hållit på med gipsbandage, så som det är när de är fuktiga, så känns ett zincaband. Men det stelnar som sagt inte.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Nej de stelnar inte, man kan till och med rulla av dem försiktigt och använda dem igen.
 
Sv: Zinkaband en vecka - nu går håret på benet att dra bort i tussar??

Jag skrev ju det? att de till skillnad från gips INTE stelnar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp