sannaaah

Trådstartare
Hur länge ska man ha det på? Beror förstås på vad det är för skada osv så mkt förstår jag :) ..min pålle har blivit svullen på gaffelbanden i båda fram..vet inte vad han har gjort.. han har busat med sig själv i hagen idag men tycker inte han borde svullna i gaffelbanden för det?? Har är inte halt. Pyttelite varm på insidorna..

Jag har iaf lagt zinkbandage och tänkte hur jag ska göra imorn och dagarna framöver? Byta imorn titta hur det ser ut och linda på nytt?Låta sitta 2-3-4 dagar?
Folk säger olika till mig nämligen så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Nån som har erfarenhet av detta? Kanske lika bra att ringa vet och fråga så jag är på den säkra sidan!
 
Sv: Zinkaband

Har man en dokumenterad skada, tex gaffelband eller sena så brukar man låta det sitta i ca en vecka under förutsättningarna att det sitter bra. Tänk bara på att inte låta det bli för blött av tex snö så linda över. Jag hade nog låtit det sitta ett par tre dagar och sedan tagit av och kollat. Om man inte är van vid att linda med zinkaband så är det lätt att lägga tryck och det är ju inte så bra... Har sett en häst som fick ett enormt tryck av zinkalindan för den som lagt på det hade inte lindat hela vägen ner om kotan utan slutat på halva.. Kan säga att det inte såg fint ut!!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 422
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp