Zinkbandage

R

RikketiTinn

Jag har aldrig använt zinkbandage, bör jag ändå ha det i mitt stallapotek?
Jag tänker att det kan sättas på fel och ge tryck, och om det väl blir aktuellt har väl veterinären? Eller kan det uppstå en situation som är så akut att zinkbandaget måste på omgående för att kunna rädda hästen?
 
Sv: Zinkbandage

jag har alltid några zinkabandage hemma! jag vill kunna dra på det på en gång om nån av hästarna skulle få en senskada till exempel. det är ju noga att de inte får stasa så man måste hålla koll och lägga nytt om benet sväller för mycket. men de är ju bara i det akuta skedet sen brukar de vara lugnt. så har iafl jag gjort i alla tider och de har då funkat :)

det värsta jag vart med om i hela mitt liv var en häst jag fick hem "i träning" av en ägare som haft den utlånad som fått en gaffelbandsskada för en månad sen. när hon kom så satt det ett zinkabandage på henne och fy fan säger jag bara. de hade antagligen som de lät på dem som tog hand om henne innan mig satt på ett bandage direkt när de kommit in i stallet när hon fått skadan och släppt henne i hagen en månad :eek: benet var så stasat så svullnaden la sig aldrig. fick sådana sjuka vävnadsskador. när bandaget satt på så hade huden ovanför svullit flera centimeter över bandaget och vart så i några veckor antgligen. kanten försvann aldrig fast bandaget var borttaget. fan jag höll på spy.. full i lus var hon med så de säger ju sitt.. behöver ju inte ens nämna att hon aldrig blev haltfri :crazy:

men en sån händelse är ju vanvård. om man sköter zinkabandaget rätt och med förnuft så tycker jag det är överlägset! :)
 
Sv: Zinkbandage

Jag håller med föregående talare :) Jag har zinkbandage hemma ifall att, har använt de och tycker det är överlägset. Dock får man hålla koll och linda på det försiktigt då man inte ska linda hårt utan bara lägga de utan på liksom.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 802
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 281
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Hästvård Finns det någon som haft någon form av hjärntumör eller dyl på sin häst? Hur kollar man det? Om man ens kan kolla upp det. Gäller en...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 357
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp