Bukefalos 28 år!

Zinkbrist osv

Siggan

Trådstartare
Så har vi fått svar på blodprovet till min fina Plet (fläck på danska :))
Han ligger lågt i Zink (6,1 - normalnorm ca. 9-19) samt lite lågt muskelvärde, dvs han tär lite på sina muskler just nu. Samtidigt har han mask (530 EPG) inte jättehögt, men eftersom han gick fri i våras med under 100 EPG så behandlar vi nu. Hans hagkompis har över 4500 EPG :eek:
Han har också en förhöjning av eosinifile granulocytter, vilket hänger fint ihop med mask. Så tillsammans med veterinären har vi beslutat att sätta honom på en zinkkur, en boostkur med organiska mineraler/vitaminer för att boosta imunförsvaret inför vintern. Och så mycket hö han vill äta naturligtvis. Han är precis lagom i hull, mera åt plus än minushållet, men jag kan utan problem proppa mera mat i honom utan att han blir för tjock. Vi börjar här och ser hur det utvecklar sig.

Men i min optik, ska det väl mera protein när man tär på muskelmassan? Eller er jag helt ute och cyklar? Och hur får man enklast (och billigast) mera protein i fodret?

Och nej jag har inte analys på mitt hö :o Det är inte så modernt här i Danmark, och det hö jag har kommer från olika slätter och marker så det är svårt att få en entydig bild. Men jo jag BORDE få en analys för att inte fodra i blindo. Jag är dock inte så bekymrad för zink, det är väldigt väldigt vanligt att hästar i våra trakter ligger lågt i zink, och väldigt lätt att boosta. Det är mera muskelmassan jag bekymrar mig för, men min veterinär menar inte att det är något att bekymra sig för (än så länge).
Andra där har tankar eller råd omkring detta??
 
Först och främst beror det på VARFÖR han tär på muskelmassan. Det är inte bara lågt protein som gör att muskelmassan går åt, utan hästar kan även 'äta' muskler av andra anledningar.

Men om det 'är' proteinbrist hade jag kollat i en foderaffär nära dig, hur mkt SRP du får per DKK. LIte svårt för mig att svara på (som sitter i Sverige) för jag vet inte rikigt vilka förutsättningar och foder som är vanligast/enklast att få tag i i Danmark.

Ytterligare något att tänka på är: 1, riktigt "starka" proteintillskott kan vara stressande för hästens matsmältningssystem och orsaka problem där. Enklast för hästen att smälta är någon form av lusern/högproteinhö. 2, sojaprotein (som brukar vara billigt) är inte särskilt bra för miljön.
 
Ja just nu så vet vi ju inte varför han tär, men förhoppningsvis hänger det ihop med att imunförsvaret är lågt. Så därför denna boost. Jag kommer inte att ge honom extra proteiner till att börja med, annat än mera hö och komplettera med lusern. Ett högproteintillskott är nog inte att tänka på, eftersom herren redan i dagsläget har en mycket känslig mage som inte tål höensilage, kyla & regn och foderbyten överhuvud taget. Bara att byta lucernsäck men fortfarande samma märke är problematiskt om det sker samtidigt som väderomslag. Så då behöver man blanda 1/2 gammal med en 1/2 ny säck.
 
Så, ge det några veckor, håll koll på hur hästen ser ut i hull (fett) och muskelstatus (musklar han på sig mer när han mår bättre osv). Lusern är nog det bästa att ge din häst, för proteintillskott. Högst eventuellt kanske även linfrökaka eller foderjäst funka också (lovar inget!) eftersom båda dessa har 'gynsam' effekt på matsmältningen.

Sen är det högst individuellt. Speciellt om man nu har en så känsligt häst som du har kan det vara svårt med foder.
 
Så, ge det några veckor, håll koll på hur hästen ser ut i hull (fett) och muskelstatus (musklar han på sig mer när han mår bättre osv). Lusern är nog det bästa att ge din häst, för proteintillskott. Högst eventuellt kanske även linfrökaka eller foderjäst funka också (lovar inget!) eftersom båda dessa har 'gynsam' effekt på matsmältningen.

Sen är det högst individuellt. Speciellt om man nu har en så känsligt häst som du har kan det vara svårt med foder.
:grin: Ja vi får ta det som det kommer. Men nu vet jag i alla fall varför han ser lite tråkig ut. :(
 
Alltså boosta, med vattenlösliga vitaminer o mineraler hästen behöver dagligen? Ta bättre hjälp med fodret än din veterinär säger jag.

Jag fick danskt potatisprotein i år när jag beställde. KMC.
 
:grin: Ja vi får ta det som det kommer. Men nu vet jag i alla fall varför han ser lite tråkig ut. :(
Fast jag tänker i sammanhanget att du ju inte vet alls varför hästen ser tråkig ut/har problem ?
Din redovisning visar ju en massa olika anledningar/möjligheter utan någon egentlig diagnos .
Zink brist är ju inget i sig som förklarar alla problem du beskriver och ffa inte löser ngt i sak med nu "boost" utifrån övriga helhetsbilden att tex ingen analys öht finns på fodret du ger ?
 
Zinkbristen är nog bara en liten del af helheten här tror jag. Det är faktiskt 3 hästar av 5 kontrollerade i vårt stall som har zinkbrist. Och den enda gemensamma nämnaren är gräset. Ingen får samma krubbfoder och tillskott, några får höensilage från stallet, men alla får ekstra hö/höensilage från olika inköpsställen. Zinkbristen är sekundär. Frågan är varför han tär på muskelmassan, Enligt blodprover föreligger inte några höga infektionstal, blodstatus är fin på när lite höga eosinifile granulocytter, som kan bero på maskangrepp men också evt. allergi. Analys på grovfoder är inlämnad för att kunna se om hemligheten bakom symptomen ligger i lågt protein eller annat. Så jo jag vill säga att vi vet vad som gör att han ser ut som han gör, men inte VARFÖR! Det återstår att hitta. Så just nu arbetas med att rätta upp på de symptom som finns, samtidigt som vi letar efter orsaken till symtom.
@the_connemara det är visst inte möjligt att boosta med vattenlösliga vitaminer, eftersom de är just vattenlösliga???? Boost med vitaminer/mineraler kan endast ske med fettlösliga ämnen.
 

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp