Cilva

Trådstartare
Köpte en finsk häst/trav/avelstidning häromdagen och där fanns en hingst-till-avel-annons med Zoogin. Han lovordades (givetvis) som mkt bra och att avkommorna går mkt bra i Sverige och Italien. Minns inte priset och har inte tidningen i närheten men det var inte jättebilligt har jag för mig att betäcka med honom.

Jag blev lite fundersam eftersom jag fått den uppfattningen att inte alls är populär här i Sverige. Har nog inte sett nån annons alls om honom.

Så hur är det egentligen med Zoogin, är han en medelmåtta i aveln och därför har man "skeppat över" honom till Finland eller har svenskarna inte insett hans potential?
 
Sv: Zoogin

Även om Zoogin är dyr tycker jag om honom iaf. Men svenskarna är ju kräsna, o dom väljer bara de dyra o bättre hingstar, som de tycker producerar bättre avkommor.

Är du intresserad av att betäcka din märr med Zoogin?
 
Sv: Zoogin

Inte konstigt att finnarna inte har någon Elitloppsdeltagare med i år..:angel:

Zoogin har väl varit en besvikelse i svensk avel. En miljonär har han lämnat. (Staro Alive)
Men jag måste säga att jag blev förvånad när jag gick in på STC och kollade avkommorna.

SÅ dålig är han ju faktiskt inte utan verkar lämna en del jämna medelmåttor.
12 miljoner hade hans ca 200 avkommor sprungit in i Sverige.

Nu har ju Zoogin ingen moderstam att tala om heller så jag hade inte betäckt med honom i vilket fall som helst...
 
Sv: Zoogin

När inte ens han som tränade honom hela livet vill ha några avkommor efter honom lär det ju vara kört....vad jag "vet" så lämnar han skarpa sköra hästar överlag....tidiga men sen är psyket inte med.
 
Sv: Zoogin

Så han nedärver det han själv borde ha blivit med den stammen?

Vet det står i boken om Zoogin att dom avrådde från att betäcka märren med Zoot Suit men att Zoogin själv var en cool kille!

Dom gånger jag har sett honom på stallbacken på Åby har han verkat väldigt trevlig och fin att ha och göra med!

Jasså, den gröne slår inte ett slag för sin gamla stjärna!:D
 
Sv: Zoogin

Nej, det var några år sen vi satt på tränarfiket och diskuterade och det kom rakt ur hans egen mun.....
 
Sv: Zoogin

*knapplån*

jag har haft hand om några Zooginavkommor, bl a Staro Alive.. det är vassa små (och knubbiga :p ) rackare han lämnat och dom flesta är väl inte så väldigt talangfulla så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med den där tidningen :D :cool:
 
Sv: Zoogin

KL

Jajaja, men en liten trevlig grabb jag träffat som är efter Zoogin o det va Kaspar Crown. En riktigt LITEN men snygg häst!
Jag själv gillar Zoogin, sen så får ju alla tycka vad dom vill om Zoogin. Konstigt att denna, som tränat honom hela livet ville inte ha ngr avkommor efter Zoogin, men han kanske är lite kräsen av sej? ;) Svenskar, förstår ni....
 
Sv: Zoogin

Det är väl ingen av Zoot Suit's söner som blivit nåt i aveln? De flesta har väl till och med blivit av med betäckningstillståndet.
 
Sv: Zoogin

Det rykte zoogin avkommor har här är att de är sköra. Dåliga knän... ett sto som gjorde en fin insats här en kort stund, 5 raka segrar, var e.Zoogin men hon höll inte och ska väl nu bli avelsmärr vad jag har hört.
 
Sv: Zoogin

Svarar alla.

Roligt att det blev lite diskussion kring ämnet. Jag tycker själv att det är väldigt intressant att han marknadsförs i Finland när man ser väldigt lite av honom i Sverige. Attans att jag inte har tidningen här (den är på vift i sambons bil) och kan kolla priset, det vore ju mkt intressant att jämföra om det är någon skillnad i pris Finland-Sverige. Generellt tycker jag dock att det verkar lite billigare i Finland men det ligger ju inte lika mkt pengar i sporten där som här.

Ska själv inte betäcka mitt sto och definitivt inte med nån som lämnar skarpa avkommor. Men jag tycker att det är roligt att följa med lite i debatten sas.
 

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 456
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 140
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp