_FiA_

Trådstartare
Jag har fått Zopiklon utskrivet nu eftersom jag har svårt att somna in. Är det någon annan som äter/ätit zopiklon och har någon åsikt? Jag är livrädd att ta den faktiskt.. hur mår man dagen efter?
 
Jag har tagit det i flera år.
Fungerar väldigt bra för mig, men jag måste gå å lägga mig direkt som jag tagit den och sen sova mina 8h.
Då somnar jag, sover hela natten och är utvilad på morgonen :)
Men är du orolig för att bli trött dagen efter är det ju klokt att testa en dag när du kan vara trött sen.
För du behöver ju inte reagera som jag.
 
Jag har fått Zopiklon utskrivet nu eftersom jag har svårt att somna in. Är det någon annan som äter/ätit zopiklon och har någon åsikt? Jag är livrädd att ta den faktiskt.. hur mår man dagen efter?
Det är väldigt indivuduellt, men det är ett vanligt preparat som många tycks reagera ok på.
 
Jag har haft dem när jag hade problem att somna. Man mår finfint dagen efter för man har sovit på natten. :) Dock blev jag torr i munnen av dem men det är ju bara att ha ett glas vatten på sängbordet.
 
okej det låter ju som att ni har bra erfarenheter. Känns lite sisodär att dom är beroendeframkallande dock..

jag fick 5 mg utskrivet, ska jag testa med en halv första natten eller är 5 mg lågt nog?
 
Har tagit zopiklon flera år funkar utmärkt man sover lite djupare o blir mera utvilad nästa dag jag brukar knappt drömma något heller innan drömde jag ganska oroligt och det störde min nattsömn. Ta 5mg det är en låg dos men lagom att börja med tyvärr vänjer sig kroppen vid ämnet så det kan hända att fall du använder zopiklon regelbundet under en tid så måste dosen höjas. För mig är 7,5 mg alldeles lagom det har jag tagit länge.
 
Det har jag tagit i flera år utan biverkningar. Nu funkar det inte helt hundra på mig men det är en bra medicin som jag varvar med en annan medicin.
Har 7,5 mg i dos.
 
okej det låter ju som att ni har bra erfarenheter. Känns lite sisodär att dom är beroendeframkallande dock..

jag fick 5 mg utskrivet, ska jag testa med en halv första natten eller är 5 mg lågt nog?

Jag hade tagit en 5a.
Jag får 7,5 utskrivet men tar oftast en halv trots att jag får ta hela.
När jag känner att jag börjar ta dem på rutin och inte för att jag måste så brukar jag ta ett uppehåll för att inte bli beroende och vara tvungen att höja dosen.
 
Okej jag kör hela 5an så får vi se. Ska jag ta den när jag i princip ligger ner? inte vara uppe efter man tagit den antar jag? Fick inga instruktioner direkt
 
Har inte haft några biverkningar, utom att om jag mår riktigt dåligt (psykiskt) och tagit många kvällar i rad så får de sämre effekt. Så försöker vara utan 1-2 nätter i veckan, eller varva med propavan.
Imovane (zopiklon, samma substans) gör mig skönt trött inom ca 1 timme och verkar i ca 5-6 timmar. Sen vaknar jag till men kan somna om igen om det är för tidigt.

Propavan gör mig trött dagen efter, men det gör inte Imovane.
 
Okej jag kör hela 5an så får vi se. Ska jag ta den när jag i princip ligger ner? inte vara uppe efter man tagit den antar jag? Fick inga instruktioner direkt

Jag brukar utan problem kunna vara uppe ca 30 min innan jag känner mig trött. Brukar dock oftast ta den och sen lägga mig och läsa eller, för mig ännu hellre, lyssna på ljudbok.
 
Okej jag kör hela 5an så får vi se. Ska jag ta den när jag i princip ligger ner? inte vara uppe efter man tagit den antar jag? Fick inga instruktioner direkt

Om jag är uppe kan jag missa insomningsfasen och då blir tabletten helt värdelös.
Därför tar jag den när jag ska lägga mig och varva ned för att sova.
 
Jag tog den när jag låg i sängen i alla fall. och jag sovit som en baby. Vet ju inte om det är tack vare talbetten eller det faktum att jag inte sovit på 2 dygn. Svårt därför att säga om den gör jag att man är seg dagen efter eller inte, för trött är jag ju men det är ju inte så konstigt. Har en tablett till att testa i natt, sen måste jag be att få recept.
 
Bra att du sovit gott! Och ta tabletten i sängen, då du ska börja sova. Inte läsa, titta på teve eller nåt annat. De flesta brukar vara väldigt nöjda och sova gott. Det enda som klagas på är att det kan smaka koskit i munnen dagen efter.

Sen löns det ju att inte bara ta på rutin, utan försöka vända dygnet rätt först, och sen försöka sova utan också.

Jag har i mitt jobb på psyk stött på en handfull som blev helt tossiga av Zopiklon, men det har alltid berott på att de inte legat ner i sängen, utan skuttat runt och flamsat.
 
Jag tog den när jag låg i sängen i alla fall. och jag sovit som en baby. Vet ju inte om det är tack vare talbetten eller det faktum att jag inte sovit på 2 dygn. Svårt därför att säga om den gör jag att man är seg dagen efter eller inte, för trött är jag ju men det är ju inte så konstigt. Har en tablett till att testa i natt, sen måste jag be att få recept.
Jag vill påstå att tabletten gjorde sitt till. Det är bra kräm i Zopiklon.
 
Jag mår galet bra av Zopiklon, vaknar fortfarande många gånger per natt men kan somna om fort istället för att ligga vaken i tre timmar. Dagen efter är jag superpigg! Går jag inte å lägger mig inom en 20 min blir jag hög istället, men har lätt för att somna ur det också, även om man lätt blir hyper ett tag.
 
Jag har fått Zopiklon utskrivet nu eftersom jag har svårt att somna in. Är det någon annan som äter/ätit zopiklon och har någon åsikt? Jag är livrädd att ta den faktiskt.. hur mår man dagen efter?
Jag har ätit det ett par nätter och det funkar väldigt bra! Jag känner mig sovtrött redan efter ca 15 min. Har 7,5 utskrivet men tar en halv.
 
Samma här, funkar inte alls, inte på högre dos heller.
TS; det är väl jättebra att det verkar funka för dig :)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt...
Svar
14
· Visningar
1 106
Senast: Grazing
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 146
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp