tanten

Trådstartare
I-landsbekymmer...

I en samlingslokal nära mig är det zumba en gång i veckan. Jag har anslutit till gänget av damer. Vi är allt från 20-åringar till damer som med råge passerat pension.

Ledaren säljer skor och säger att man bör ha särskilda zumbaskor eller sätta en bit silvertejp under trampdynan så skon glider lättare.

Låt mig höra era zumbaerfarenheter. Hur viktiga är skorna? Jag menar jag har ju fullt upp med att förflytta kroppen över huvud taget...

Jag menar - ska man rida måste man ha stöd för fotleden och då är ett par ridskor eller stövlar viktiga. Men hur viktiga är skor som glider om man ska skaka rumpa?
 
Sv: Zumba

Jag har zumbat i flera år och aldrig haft "zumbaskor". Använde vanliga gympaskor länge. Nu har jag köpt ett par lättare inomhusträningsskor. Men fortfarande inga "riktiga". Så nog tycker jag att du kan vänta ett tag med det. Njut bara och ha roligt. :D
 
Sv: Zumba

Jag testade Zumba för första gången igår och märkte inga större problem, men så hängde jag inte med riktigt heller så jag kanske inte ska uttala mig :rofl:

Dock så tror jag inte att du behöver köpa speciella skor...
Men ni här inne kanske har tips på lämpliga skor att ha ifall man har (som jag) problem med ben, höfter och rygg? :)

Jag märkte av lite i benet igår, så kanske jag behöver mer stötdämpning eller något?
Tips? :)
 
Sv: Zumba

Tejpen under skon kanske inte är en jättedålig idé. När man vrider fötterna utan att lyfta dem mot ett underlag som inte är halt så drar det i knäna.

Men jag trodde ett par vanliga innejumpaskor skulle hjälpa mot det. Det är väl mer när man tar in ett par joggingskor som är designade för friktion framåt som det är stora problem.

Har bara Zumbat ngn gång (och jo jag märkte nog att man var tvungen att lyfta foten istället för att vrida den för att skydda knäet ibland), men jag skulle kanske testa silvertejp. Inte köpa skor. (När man dansat jazzdans (ngra år som liten) osv gör man inte det i jumpaskor utan har tunna skor med lädersula, så dans har mer krav på "hala" skor.)
 
Senast ändrad:
Sv: Zumba

Jag har dansat Zumba något år , har haft problem med ledbanden i ett knä och ca 20 kg övervikt (fått bort 13 av dessa), vi dansar i en gymnastiksal, köpte nya gympaskor som jag skulle ha till träningarna , dessa tog tvärnit med på golvet så jag köpte ett par riktiga zumbaskor , dessa snurrar jag lätt i och kan även göra många av rörelserna utan problem, de har sula under hälen och främre trampdyna.
De flesta i min grupp har innomhus gymnastikskor och det ser ut att gå alldeles utmärkt , Kan vara en smart ide att sätta teip för att prova om det funkar bra. Mina Zumbaskor har även bra svikt i sulorna.
 
Sv: Zumba

Jag dansade afro ett tag, och jag va "tvungen" köpa riktiga dansskor, hade först mina vanliga gympadojjor, men tvärnit och knät knakade till och sen kunde jag knappt gå... Barfota va ingen höjdare heller, blåsor på tårna/trampdynan och skitiga fötter :P

För att spara knän, höfter och leder, så skulle jag rekomendera ett par dansskor :) mina kostade ca 700 kr, men helt klart värt det! helt plötsligt blev alla snurrar och glid så jobbiga länge ;) och det är roligare när man kan dansa ordentligt och inte behöver oroa sej för att skon ska fastna i golvet :meh:
 
Sv: Zumba

Kan fråga min kompis som är Zumbainstruktör av alla kategorier.
Hon vet jag brukar köpa sina skor från utlandet för att de är billigare.
Ska kolla imorgon!
 
Sv: Zumba

Jag testade Zumba för första gången igår och märkte inga större problem, men så hängde jag inte med riktigt heller så jag kanske inte ska uttala mig :rofl:

Hahaha

Jag hänger inte med alls.

Jag viftar och skakar på valfria delar när de andra gör koordinerade rörelser. Upptäckte igår att det finns massor av filmer på youtube med grunderna så jag ska fuskträna lite hemma på de svåraste.....


...och jag som trott om jag inte kan nåt annat så kan jag åtminstone vifta på rumpan. :o Men nix. Inte det heller.
 
Sv: Zumba

Jag gick på zumba en termin förra hösten - och hängde inte heller med riktigt ;) Jag körde i bara strumpor, tyckte det funkade helt okej! Jag kan tänka mig att ett par zumbaskor är en bra investering om man riktigt fastnar för det och vill fortsätta, men annars går det nog bra ändå.
 
Sv: Zumba

I-landsbekymmer...

I en samlingslokal nära mig är det zumba en gång i veckan. Jag har anslutit till gänget av damer. Vi är allt från 20-åringar till damer som med råge passerat pension.

Ledaren säljer skor och säger att man bör ha särskilda zumbaskor eller sätta en bit silvertejp under trampdynan så skon glider lättare.

Låt mig höra era zumbaerfarenheter. Hur viktiga är skorna? Jag menar jag har ju fullt upp med att förflytta kroppen över huvud taget...

Jag menar - ska man rida måste man ha stöd för fotleden och då är ett par ridskor eller stövlar viktiga. Men hur viktiga är skor som glider om man ska skaka rumpa?

De flesta handbollsmålvakter som behöver lite annorlunda fästa på skorna sätter bara lite idrottstejp på skorna. Möjligen till den dagen då du är så bra att du inte behöver betala skorna själv och har grejorna hängande och tvättade till varje träning och match.

Med andra ord. Specialskor extremt sällan nödvändiga får motion.
 
Sv: Zumba

Jag har dansat Zumba något år , har haft problem med ledbanden i ett knä och ca 20 kg övervikt (fått bort 13 av dessa), vi dansar i en gymnastiksal, köpte nya gympaskor som jag skulle ha till träningarna , dessa tog tvärnit med på golvet så jag köpte ett par riktiga zumbaskor , dessa snurrar jag lätt i och kan även göra många av rörelserna utan problem, de har sula under hälen och främre trampdyna.
De flesta i min grupp har innomhus gymnastikskor och det ser ut att gå alldeles utmärkt , Kan vara en smart ide att sätta teip för att prova om det funkar bra. Mina Zumbaskor har även bra svikt i sulorna.
Vad heter dem zumba skorna o var hittar man dem?
 
Reebok har utmärkta dansskor med sk. Turningzone (även utan såklart, men är det mycket snurrar är det definitivt att rekommendera) slutade med Zumba för evigheter sen men går på riktigt tuffa danspass flera gånger i veckan, aldrig några problem. Inte ens nu trots knäskada i stil med "du borde inte dansa alls".
Finns i välsorterade sportbutiker, dock mest i svart/vitt. Zalando har däremot en massa skojsiga färger och former :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp