Elin_B

Trådstartare
hittade ingen tråd, så jag tänkte att jag skapar en:crazy:

Hur går det för alla? Någon som visar tendenser på trotsålder?

Snart går vi över 5årsstrecket. Då är de inga bäbisar längre:devil:

Hur långt har ni kommit och hur ser planen för våren ut?
 
Sv: 02:or

Min 02:a börjades med i våras. Han kastrerades i mars, sen påbörjades grundträning. Han har vilat hela sommaren, fyllde 4 i juli. Jag köpte honom i augusti och då började träningen så smått. Han hade tyvärr en övre luftvägsinfektion vilket gjorde att vi har fått ta det extra lugnt. Nu så går han i stor flock igen och vilar några månader. I mitten av februari så skall jag ta hem honom för en ordentlig början av träningen.

Han har varit en riktig bebis, men mognar väldigt snabbt har jag märkt när han måste ta lite ansvar. Förhoppningsvis så leker han av sig lite till nu under vintern, så han är snäll och mogen i vår:angel:

Verkligen världens underbaraste häst och han är verkligen min drömhäst. Extremt villig oh lättlärd och tycker att det inte finns något roligare än att arbeta och lära sig nya saker. Mycket social av sig. Dock säger han till tydligt när han är missnöjd:devil: Vilket har resulterat i lite pip och bocksprång. Men det går bara bättre och bättre för varje dag som går tycker jag. I vår så skall träningen tas till ytterligare en högre nivå, sen vila i sommar för att följas upp av en trevlig och relativt inriden häst i höst! :)
 
Sv: 02:or

Jag har ett varmblod som är född 02.. Hämtade henne som 2:åring. Och red in henne som 3:åring.. Har varit oerhört stolt över den tjejen.. Hon har varit lätt att rida in.. Hon lär sej snabbt och tycker om att jobba.. Hon kommer alltid då det är dags att rida.

Till våren hoppas jag att vi ska vara redo för någon mindre tävling.. Hoppas på att under vinterns gång komma iväg på träningar och utbilda oss..
Vi har dock inte hittat grenen för ossän.. Men jag tror på reining/treil.
Men vi får se.. Är iaf nöjd med alla framsteg och tror tjejen kan bli något..

Tanken då jag köpte henne va att få ordning på henne och eventuellt sälja henne.. Hon va på väg mot slakt om inte jag hade köpt henne. Men jag insåg rätt fort att hon skulle stanna hos mej. Hon va mitt livs bästa inköp..:love: :love:
 
Sv: 02:or

Köpte min 02-a i mars. Kastrerades direkt. Var grundriden, d v s sutten på, ej styrbar. Red korta pass, ca 20 minuter 5-6 dagar/vecka under våren. 1 månads sommarvila. Riden under hösten 5 dagar per vecka 40-70 minuter per gång. Utvecklas som han ska, tycker jag. Förvänd galopp, sidvärts, hoppar små banor på dryga halvmetern. Har ännu, peppar, peppar, inte haft någon trotsålder. Funkar bra att rida ut med, både själv och med sällskap. Varit kärnfrisk hela tiden.
 
Sv: 02:or

Min odåga till 02:a är inte ens inriden än. Det han har lyckats med hitintills är att slänga av alla som försöker och är nu därmed bortskickad på tillridning under våren hos en mkt duktig beridare som dessutom inte ger upp när han blivit avslängd VARJE gång han suttit upp. Börjar tvivla på att det nånsin ska gå..

Känns lite främmande att jämföra honom med alla som ska gå breeders till våren...
 
Sv: 02:or

Min är väl inne i en trotsperiod just nu lr nått. Ska alltid vara med å bestämma, så har inte kommit så långt med henne.
Hon e väl grundriden, kan skänkelvikning, rygga å har börjat lite med framdelsvändning.
Tanken är väl att hon under våren ska bli lite mera dressyrriden (rider mest ut nu)å att vi ska börja hoppa lite. Och förhoppningsvis att hon ska sluta bråka och ifrågasätta allt hela tiden.
 
Sv: 02:or

Vi började med ridningen i våras efter vila september-mars pga skada. Förra året var han insutten men inte mer. Nu går han i bra form i alla gångarterna, får dock gärna bli lite stadigare i formen. Inga större trotsperioder än, utan när det tagit emot lite har vi tagit det lugnt några dagar, longerat, tömkört och sedan ridit igen och då har det gått framåt igen. Vi flyttar lite sidvärts och har börjat med framdelsvändningar. Hoppat banor på 50 cm, enstaka hinder 60 cm. Under närmaste veckan ska vi på en banhoppningsträning där målsättningen är att klara en bana på 60 cm och en programridning där vi ska prova LC:2 och LB:1. Sedan blir det en månads vila och igångsättning igen i mitten av februari. Vårens målsättning är några pay n'jump på 50-70 cm samt några lokala dressyrtävlingar, LC+LB.
 
Sv: 02:or

Min 02:a är en egen uppfödning så jag har haft honom från början. Han reds in våren 05, gick på bete på sommaren sattes igång igen på hösten. Hade mycket viloperioder inlagt under vintern, våren pga flytt och skola. Riden ordentligt sedan maj 06. Gör nu de flesta LA rörelserna, har lätt för det mesta. Hann starta 3 LB:2 med ok resultat i höstas. Hoppat bana på ca 90 cm.

Trotsperiod kan man nog säga att han har lite:devil: . Vill gärna försöka bestämma och vill helst inte gå in i transporten. Men eftersom matte är envisare så vinner hon ändå. Vi har ingen ridbana så vi är tvungna att köra till ridhuset för att träna.

Målet för våren är att han ska starta LA dressyr och LD-LB hoppning.
 
Sv: 02:or

Har en -02:a. Kastrerades -04. Han blev inriden hösten -05, vilade under vinten, gick ca 2 månader i våras, sedan vilade han igen. Jag hämtade han i slutet av sepember och har ridit han regelbundet sedan dess. Har tagit det lungt med han då han är väldit omogen till sättet. Han kan flytta undan skänkel och jobbar nu mest med att få han mer stadig i formen. Ska hoppa in han till våren. Jag hade tänkt att starta någon clearround till sommaren.

Han är en korsning new forest/halvblod/fjording. Är nu ca 147 cm i manken, tror dock han växer över. e Ballestero.
 
Sv: 02:or

Min halvblodsvalack är sedan i somras tränad mycket på terränghinder. Är i höst tävlad LC dressyr(med 62,5 % som bäst!), pay'n jump upp till 90 cm och en debutant fälttävlan. Nu åker vi och tränar för en hoppryttare där vi hoppar serier m hinder upp till 1,10. Jätteduktig är han! I vår ska han fortsätta gå lokala dressyr och hopptävlingar och starta fälttävlan när den säsongen börjar :bump: . Med sikte på ev. Breeders!
 
Sv: 02:or

Jag har en 02:a. En övervuxen connemaravalack. Inriden förra sommaren men har inte gjort så mycket sedan dess. Riden någongång då och då. Köpte honom tidigare i höstas och vi har inte hunnit göra så mycket heller. Mest lärt känna varandra samt varit ut och skrittat.

Han är grundutbildad = skritt, trav och galopp. Planen är att introducera sidförande i vår och sedan lite hoppning till sommaren/hösten.

Just nu koncentrerar vi oss mest på att rida ute och bygga lite muskler och kondition. Rids 3-4 dagar i veckan sen blir det lite hanteringsträning någon av de andra dagarna. Han känns inte riktigt färdig i kroppen ännu, lång och gänglig, så jag tar det lugnt. Vi har ingen anledning att stressa.
 
Sv: 02:or

Kan passa på att berätta lite om min egen:) Har bara haft honom några veckor. Stencool men börjat testa gränserna lite framför allt under ridning. Hittills har jag haft tur och landat på hästen igen efter flygturerna:P

Försäljaren påstod att han var riden endast några månader men jag tror nog han är riden åtminstone ett år... Väldigt bra grundriden och gör väl ungefär LA-nivå.

I vår blir det någon LC-LB för oss om allt går som det ska:)
litepb.jpg


Liten video från häromdagen när min tränare provade djuret :)
Pebben
 
Sv: 02:or

hittade ingen tråd, så jag tänkte att jag skapar en:crazy:

Hur går det för alla? Någon som visar tendenser på trotsålder?

Snart går vi över 5årsstrecket. Då är de inga bäbisar längre:devil:

Hur långt har ni kommit och hur ser planen för våren ut?

Hej!

Min -02:a fyller år i juni, så för mig får han vara 4 år tills han fyller "på riktigt". Han är en Lipizzaner. Kastrerades nu i höstas och är riden sedan juni -05. (Och det ÄR tidigt för en Lipizzaner att ridas in före 5 års ålder, för alla som undrar ;) )
Vi har fått backa bakåt i utbildningen. Tyvärr, och det p.g.a. hans enorma trotsålder:mad:

Han har varit inne i trotsåldern sedan slutet av sommaren. Det känns som om jag har provat allt. Veterinären har kollat honom, tandläkaren har fixat tänderna, sadeln är bytt, även provat snälla bett så som bettlöst m.m. Men det är helt enkelt i huvudet det sitter. Så för att slippa slåss varje ridtur har jag nu backat i inlärningen och prövar samtidigt en ny instruktör. Det börjar ge resultat och ingen är gladare än jag :D .

Så därför har jag fått om omvärdera mina mål för 2007. Siktar nu på att tävla minst en klubbtävling i LB dressyr, någon clear-round i hoppning samt 3-4 distansritter på 3-5 mil. Hm...ja, det är realistiska mål i dagsläget för oss.
 
Sv: 02:or

Mitt eng fblsto är hoppad lättare banor, mkt gymnanstik, välutvecklande kombinationer osv
hon är startad Lb dressyr en gång:)
Hon tränas regelbundet för instruktör, Vi sitter ner och jobbar (men med mkt pauser)rids skänkelvikning, påbörjad flyttad på framdelen, kännt på förvänd galopp och enkelt byte(mest för hoppsyftet och utan "krav")
ryggar några steg och är ganska stadig i form, men något för låg ännu. Mkt elastisk och samarbetsvillig utan tjurigheter ÄN:crazy: Vi rider MKT ut i skogen och gör inget som "tar emot" för så skulle jag backa. Vi går lugnt och metodiskt frammåt och hon suger in all information hon får. Har aldrig suttit på en mer lättlärd och lydig häst....och är stencool på nya platser...målet är att starta nån klass hoppning under våren och sommaren,och komma upp och starta LA dressyr i höst i alla fall(tar LB under våren:o och känner oss för!! )
 
Sv: 02:or

Mitt varmblod fd. travare på 4 år börjar bli lite trotsig :mad: :smirk:

Som tur blir han inte dum men försöka göra som han vill kan man alltid försöka tycker han. Han är riden sedan ca feb. mars. 2006. Han klarar formen riktigt bra i skritt och trav, kan flytta för skänkeln som skänkelvikning, framdelsvändning mm. Okej de är inga perfekta framdelsvändningar än men han förstår principen :smirk:
Galopp kan han också han kan då inte gå samlat bara korta stunder ställer inte så höga krav med samling där direkt. Rygga har vi provat på de funkar men då inte direkt samlat där heller. Hoppa har vi gjort upp till 50 cm :) i trav då! Stolt är jag ändå :) Vi har varit på "julklappshoppning" förra helgen travade över 20 cm och tog en clearround :) Nog "skrytet" för oss :smirk:
 
Sv: 02:or

Mitt Wpb sto gick kvalitets i sept och fick sen vila en månad. Hon är väldigt het och otålig och har haft lite bekymmer med tandfällning vilket gjort att vi inte kommit till ro förens nu i ridningen.
Hon är lite tittig och har somliga dagar svårt att stå still när jag ska sitta upp. Annars hittar hon aldrig på dumheter.
Fem:idea: Det låter så... stort:idea:
 
Sv: 02:or

Min LILLA stjärna är också född 02, halvblod efter Patriz
Inridningen påbörjades mycket sent då jag köpte honom sommarn då han var 3, hade då inte blivit något hanterad, fick sen stå hela vintern pga operation :(

Men den 8 mars o framåt har jag ridit och det går fort framåt, han är vääldigt lättlärd, positiv och samarbetsvillig.
Har tränat mest seriöst i hoppningen då både Lillen o jag tykker det är roligast, hoppar ca 90-1 m på en vanlig träning. Har hoppat ca 1,20 uppsuttet.
Dressyren har vi svårare med , men trots våran gemensamma brist på intresse i dressyren tränar vi för tränare minst 1 dag i veckan dressyr och 1 dag hoppning:smirk:

Han har än så länge aldrig kommit in i någon trotsålder, och jag hoppas den aldrig kommer.
Satsar på lokal hoppning LD-LC till våren och kanske en deb. fälttävlan till sensommaren. Om vi är riktigt seriösa blir det nog ett par derssyrtävlingar också. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 02:or

Jag har en Tinker född i maj 02.

Han sattes in i våras...lite skritt och trav rakt fram väldigt korta pass. Dessutom massa hanteringsövningar från marken. Sedan vila hela sommaren för att sedan i augusti börja ridas.
Hösten har gått bra...vi skrittar, travar, galopperar, lite skänkelvikningar, öppnor/slutor....Men allt på väldigt basic nivå. Han orkar inte riktigt bära sig än. Men vi rider mest i skog och mark för att bygga muskler och få kondis.
Nu ska vi även börja med inkörningen....fel ände kanske många tänker/tycker men han har absolut inte vart mogen för att sättas bakom vagn förrän nu.
Men på stora hela jobbar vi hälften på backen och hälften uppsuttet och mycket vila så han växer så mycket fortfarande.
HAr fått vila över jul och nyår helt....
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 416
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp