Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.

FT_ryttare

Trådstartare
Ja då börjar vi om från början igen. :D

Har precis nattat pållarna, Calle har ont i fossingen men håller humöret uppe rätt bra tycker jag.

Q var in på klubben o hoppade lite bana idag och mamma red lite dressyr på honom efteråt.
Skötte sig jättebra, var lite avvaktande på hindren första sprången men sen släppte de o han var precis som vanligt.

Lutar åt att jag anmäler honom till en dressyrtävling nästa helg.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Härligt med en ny tråd!
Vad flitiga vi är att skriva. :)

Tävling idag med Aprilia, hennes första 110.
Varmt som tusan var det hela dagen. startade inte fören runt 3 så hon var ute till strax vid 1. Förstod inte alls varför hon var tvungen att gå in när solen värmde så skönt. Så redan då lite loj.'
Kom dit i bra tid och gick banan. Lite trång bana och lite djupt underlag, väldigt maxade o breddade hinder.

Hon var loj och lite ofokuserad redan inne på framhoppningen, så hoppade inte så många språng och hoppades hon skulle piggna till lite till banan.
Blev lite tokigt på nr 1 som ni kommer se på filmen. vi flöt ut lite till höger nästan mot stödet, hon tyckte det blev konstigt o stannade. Det tar jag på mig rent ut.
Sen fick vi inget riktigt flyt resten av banan. Blev halvdana avsprångs punkter och bara tokigt med allt. Märks spec på nr 6.
Men jag är ändå nöjd med henne. Det var ju det högsta hon tävla tnån gång.
Och man kan ju inte alltid vara på topp. ;)

Jag och Aprilia längtar iaf till ute säsongen startar så man kan rulla på lite runt banan och slippa korta svängar!

Bilder på damen, Lite halv taskig vinkel. Hon är inte riktigt så tjock i verkligheten. :D





Och sen filmen
http://www.youtube.com/watch?v=JEOdxVKsk-A
 
Senast ändrad:
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jösses vilken trång bana :eek:
Där hade inte calle fått plats :p för övrigt längtar vi oxå till utomhussäsongen, men snart är vi där.

Under natten har de kommit ut lite gegga från calles hov så han står fortfarande inne med bandage och går på korta promenader.
Tycker att han går bättre idag så förhoppningsvis ska de inte dröja allt för länge innan han är fit for fight igen.
Dessvärre så tycker jag att han rasar i vikt, han började bli så himla fin i hullet men så växte han lite o satte igång lite mer med pälsfällningen o då började han tappa de få kilon jag fått på honom o nu när han stått o spänt sig för att de gjort ont så har han sett ännu mer kantig ut.
Har precis varit o köpt olja som jag får mata på honom med.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jisses...redan uppe i nr 7:eek:...vad ni skriver mycket;)

Hade en bra pass på ridbanan igår. Fröken har sin attityd kvar och vill bestämma själv men mer och mer börjar hon samarbeta och blir då så mjuk och fin, en fröjd att rida!!! Galoppen är fortfarande lite för "yvig" och stor. Men det blir även det bättre. Har drygt 1 månad innan det är dags för första tävlingen så hon jobbas tufft nu för att matchas till den. Ska lägga upp några mönster och rida henne på dom får vi se hur vi ligger till. Tänkte anmäla mig till Western Riding, Western Horsemanship, Trail och Pleasure...hon är inte redo för Versatile Horse än men till hösten ska vi nog vara där. Sen ska vi jobba mer åt Ranch-hållet...är väl tanken iallafall ;)

090330Lilly.jpg
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Kan du berätta lite mer vad som ingår i de olika westerngrenarna, där har jag verkligen noll koll.
Red dock en Quarter för några veckor sen som skulle lära sig o skutta hinder för tydligen kunde man tävla inom de med westernhästar oxå.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Kan du berätta lite mer vad som ingår i de olika westerngrenarna, där har jag verkligen noll koll.
Red dock en Quarter för några veckor sen som skulle lära sig o skutta hinder för tydligen kunde man tävla inom de med westernhästar oxå.

Ja, i Huntergrenarna tävlas även vissa klasser med språng över hinder, då rider man i klassisk utrustning.

Hunter och Pleasure är i huvudsak gångartsgrenar och poängen är att hästen ska vara bekväm med markbundna rörelser utan att tappa bärigheten.

Övriga ridgrenar är i huvudsak inriktad på samarbete och formbarhet. Mycket teknik över bommar, exakta övergångar och stopp. Det kan ingå skritt-, trav- och galoppbommar, ryggning genom bommar, sidoförflyttning över bom (sidepass). Öppning och stängning av grind i enlighet med hur domaren sagt sig vilja ha det. Säger inte domaren nåt om hur grindpassagen ska vara kan man göra som man vill, dock utan att tappa själva grinden ;) . Western Riding och WEstern Horsemanship är inriktad mest på lyhördhet utan synbara hjälper...vilket egentligen är genomgående genom hela westernridningen, hjälperna får finnas men inte synas...Kontakten med hästens mun ska finnas men mycket lätt och gärna då med mycket långa tyglar. Horsemanship koncentrerar sig domaren på hur ryttaren och hästen samarbetar Western Riding hur själva momenten genomförs.

Reining kan man se som dressyr i högt tempo. Här måste det finnas kontroll och får man in både fart, samling och kontroll går man långt. Tyvärr misstolkas det ofta så många gånger kommer ryttare in med full fart och gör misstag på misstag och kan inte förstå varför dom inte vann...men det handlar ofta om att bytena inte kommit inom första kvartsvarvet, fel galopp i mer än ett kvartsvarv (för varje kvartsvarv tilldelas straff). Dåligt ridna volter, ej har koll på var center är (mitt framför domarna som regel).

Trail är teknik över olika hinder. Mellan hindren finns ett förutbestämt tempo, skritt, jog, lope (kort samlad galopp). Här ska det vara lugnt, inte forcera.

http://www.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M
http://www.youtube.com/watch?v=FFR_ur5TRO0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=tG2jsBOieKw
http://www.youtube.com/watch?v=i4Ttz2oqgdE&feature=related
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja det var den verkligen.:crazy: brukar vara på hela banan, men nu hade de grejat en collecting ring med så då försvann ju massor med yta.
Hade jag vetat de innan så hade jag inte anmält henne dit, men tyckte hon skötte sig bra ändå. :)

Aprilia tappade också lite hull, mage har hon ju och har alltid haft men tappa lite rygg o rumpa när hon börja fälla ordentligt. Får flera kurer foderjäst dom hon ratar helt, så nu äter hon b vitamin ist. Hoppas pälsen försvinner snart. ser skittråkig o grå ut för tillfälet. :grin: Vad får calle för olja?
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Verkligen häftigt, hästarna är så otroligt lyhörda! Fick rida en duktig western häst en gång, jag hade jätte svårt att rida på längre tyglar, ville bara korta upp dom hela tiden för jag tyckte inte jag hade någon kontroll... men då fick jag skäll :p
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja, det är lite omställning i tänket när man börjar rida western. Det är en häftig känsla när man rider en bra skolad westernhäst. Jag och Lilly har en bit på väg än där...Drygt ett år har ju gått till skador och sjukdomar så vi är lite efter, än så länge. Men, vi är väl på G nu...förhoppningsvis:p
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag och Dobby är nog mer än 1 år efter :p men men... tycker det är jätte kul bara att kunna rida honom i alla gångarter nu... sen har vi massor med jobb kvar innan han bär sig rätt men är nöjd för tillfället att han vill jobba och går frammåt utan massa protester och bockningar :banana:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja, man får inte ha bråttom ;) . Bättre att ta det lugnt och få en bra grund.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Så duktiga ni var! Med tanke på förutsättningarna tyckte jag att ni löste det bra!
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag som nu ÄNTLIGEN har mätt mina hästar vill ju vara med på vår lista, så jag hämta den från andra tråden. Hoppas jag tog den mest aktuella, annars får ni klistra in er igen!

Lite glatt överraskad över Lasses 164, då jag alltid trott han varit 160-162 i ca två år har jag gått runt och sagt det, men han var visst högre, när han nu blev det........

Van Remo, 180+ Lettiskt hbl/Hannoveranare/Trakhener/fbl
Leffe ~ 175cm SWB
Aprilia 173cm (SWB)
Molly ~172cm
Calle ca 171-172 cm SWB
Danne 171cm SWB
Carisma 169cm (SWB)
Akilles af Pan ~168 cm SWB
Dobby 168 cm (får inte bli större)
Expensive ( Q ) ~167
Mity 167cm
Saga 165 cm Halvb. korsning
Lasse 164cm (SWB)
Sixt 161cm SWB
Flamman 159cm SWB
Ella 157cm (Inte en mm högre )SWB
Q runt 154cm Connemara
Lilly 150 cm (welsh cob)
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Calle har ingen mage att skryta med så nu när han tappar lite så är han på gränsen till för tunn.
Han får Majs eller Rapsolja tillsammans med sin övriga mat (Lucern och krafft sport).

Piraja: Roligt att få lite mer kött på benen om western, även om jag tycker hästarna ser halt ut på alla 4 benen när dom går sådär långsamt :rofl:
Fast de är väl för att dom är så pass markbundna, som den hopp o dressyrmänniska jag är så är man van att se luftiga explosiva
rörelser - bensprattel :p
Skulle nån gång vilja prova att rida en riktigt välutbildad westernhäst, den jag red var bara 4 o kunde knappt nånting, dessutom blev den jätteförvånad över min engelska ridning så emellanåt fattade den nada o tjurade ihop.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Måste bara visa dessa bilder som syrran tog idag.
Man kan ha väldigt tråkigt när man har boxvila men med ett fönster i boxen och två små barn (3 och 4 år) utanför så kan livet vara väldigt roligt :)
bild.php

bild.php
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Vi roade oss med löshoppning idag. Hon fick hoppa studs. Först galoppbom, sedan 3 hinder på 60cm sedan galoppbom ut. Körde i båda varven. Förra helgen när vi skulle hoppa i höger varv ville hon inte, men idag förstod hon att vi skulle hoppa åt båda hållen.
Hon var lite rolig hon körde 2 varv vänster sedan vände hon själv för att köra 2 varv åt höger. Sedan tog vi lite rast.

Ryggen känns rätt bra, vilket känns lite tråkigt då vi ska till kliniken på tisdag.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Söta sjuklingen Calle :love: Mysigt med öppningsbart fönster. Det skulle jag med vilja ha.

Lite vårbilder från Åstorp:
Carran
CarranApril1.jpg


CarranApril2.jpg


Lasse (som enbart intresserar sig för grässtrån just nu, matte är totalt ointressant)
LasseApril1.jpg


Tösen, haflingern jag rider in
TsenApril1.jpg


TsenApril2.jpg


Inridningen rullar på i bra takt. Hon är travad utan problem med mig på ryggen i hela ridhuset, så nästa steg blir att ge sig ut i det fria i skogen och så småningom lite galopp! Tjohej vad det är kul med ponny :D
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Tack det kändes bra att höra.
Kändes som jag bara fjanta runt där inne o var efter i vartenda språng, Aprilia skötte sig bra, hon försöker alltid göra sitt bästa och det känns skönt!

Vad fin hon var (din) nya. trevlig uppsyn. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp