Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*kl*

Inga direkta uppdateringar från vårt håll, men lite nya bilder.
Idag hade vi i och för sig första ridturen på länge då VR var någorlunda lugn & sansad = skönt! Dock har han glömt bort galoppskänkelns betydelse, efter all vila, och fattar mer än gärna högergalopp än vänster... Så det blir till att träna på det nu.
MEN såå skööönt det var att få rida i sånt härligt vårväder!:laugh:

27036933.jpg

27037185.jpg

27037188.jpg
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja fönstren är underbara, calle älskar att stå o titta ut över gården.
Med två små barn (calle älskar även barn) som busar med honom o matar han full med hö så är livet riktigt bra trots öm fot.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*KL*

Var iväg till ridhuset idag med "drottningen av 5-års trots". När vi kom in i ridhuset så red en tjej runt med sin hingst(samma hingst som Mity blev helt till sig av för några månader sedan, och det slutade med att jag ramlade av) så för att slippa att samma sak upprepade sig igen så bytte jag sonika manege. Men innan vi hann byta så måste ju såklart Mity visa sig på styva linan. När pappa stänger manege dörren så smäller det ju till lite, hon flyger rätt upp i luften och får ett av sina berömda dampfnatt och börjar spasmiskt bocka och sparka bakut och avslutar lite fint med en stegring med mig hängandes i tyglarna. Tur att jag inte tappade henne:devil: Mamman till tjejen med hingsten stod i manegen och såg allt. "Har hon sadeltvång?" "Nej hon är bara dum i huvudet":cool:

Sen skötte hon sig faktiskt bra, hon var ruggigt pigg och travade på som attsingen. Red på ordentligt så hon skulle bli lite trött för vi ska vara med på en klubbis imorrn. En sak var jättepositiv och det var att hon inte bockade och bråkade i höger varvet som hon gjort på sistonde:) Ett steg framåt iaf!

Vi får se om jag överlever framridningen imorrn....

Over and out!:banana:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*kl*

Ft_ryttare: Va trist med skon, hopas Calle blir bra i hoven snart! Han var ju supersöt på bilderna från fönstret, ser liten och smäcker ut när man bara ser huvudet :D

Sass: Gud så söt hon var haflingern, skojigt med en liten en :D Det första jag tänkte på när jag såg dina bilder var fasiken! va långt man ser på korten, ser ju ut som att det är horisonten som gör att man inte ser mer :rofl: Här uppe kan man inte ens hitta tio meter som är så där platt, skog och berg överallt :cool:



Red iaf Saga igår, longerade först och hon skötte sig bra, blev lite brallisar för att hon snubblade och hade sig bara. Hoppade sen upp och hon känns verkligen skum, vill liksom inte trava fram utan späner sig och vill galoppera på stället istället eller bocka :grin: Funderar om hon måste få fortsätta vila lite mer... för så här brukar hon inte kännas, ja vi får se... hoppas pälsen släpper helt snart!
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Sixt fick gå på en promenad igår, hela.. ja 10 meter från stalldörren? :D
Hon gick så lugnt och snällt bredvid mig, och ägnade mig mer uppmärksamhet än allt runtomkring :love:

Ídag har jag däremot suttit och pressat ur var ur såret :(
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Hjälp vilken stor! Och jag som tycker min häst är stor! :eek::laugh:

Här flyter det på, har börjat rida min nya pärla lite mer och det går överlag bra tycker jag :D Han har väldigt jobbigt med galoppen, speciellt vänstergaloppen och är ganska omusklad, men man måste ju ha nåt att jobba på! Inte så konstigt kanske med tanke på att han gått på lösdrift ett tag vad jag har hört från förra ägaren. (Och inte blivit riden) Han blir bättre varje dag och idag bröt han inte av en enda gång!

Pratade med sadelmakaren idag och hon kunde inte komma fören 23: de :eek: Så det blir lånad (brun!!!! :eek:) sadel ett bra tag till. :cry:

Fick min mamma till att filma igår dock :D
http://www.youtube.com/watch?v=GWCsVzk_if0
(tryck på HQ så kommer musiken också.)
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Men är det inte både Stanfort och Maraton på Qalles mödrene. Jag tror det spökar jag.:cool:

Min lilla Bratz är ju inte alls lik sin snälla mamma men lyckligtvis så lever hon inte rövare som din damphäst.:p Bli avkastad... Hmm, dags att ha en högläsningsstund med Mity ur "Hästens handbok" om kapitlet "Gott uppförande"?:D


Lilla Bratz skötte sig rätt bra i becksvart mörker på en skum ridbana. Vi sket i ridhuset igårkväll, jag hade aldrig kunnat motstå hindrena där inne... Är såååååååå sugen på att komma igång och hoppa men anser att vi måste få ordning på dressyren först. Det lustiga är att jag styrar henne mycket bättre när jag travar av henne på lång tygel, hon lyssnar super för skänkeln, det har hon alltid gjort trots att jag inte gått in för att lära in det. Men när tygeln blir kort så är det väl jag som schabblar till det. Igår kväll fick jag visserligen till en del jobb på henne. Körde Kyrasvängar i början, trava in till hörnet, göra halt vända, trava till nästa hörn. Ella vill nämligen gå som en ostbåge i hörnen. Skjuta ut inner bog extremt mycket.

Galoppen var bättre. Det har gett lite effekt att rida ut med hästkompisen som galopperar lite långsammare än vad vi brukar göra när vi är själva...:angel: Hästkompisen är lätt i bak och vi måste hålla avstånd. Verkar som att poletten trillat ner, hon förstår att man kan galoppera utan att det går i 220 knyck. Och jag verkar ha börjat lära mig att hålla avstånd.;)

Idag tror jag att jag ska ta en tur på banan igen. Hon behöver jobbas igenom. Rider ju sällan mer än 40 min på bana eftersom jag rider efter jobbet. Vill komma hem och träffa mannen så jag inte glömmer hur han ser ut.:D Men idag är jag ledig. Så då har jag tid.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja hjälp. Då har vi skämt ut oss så det står härliga till idag då.:mad:

Ibland så vill jag bara sälja henne för hon är så sabla obstinat. Red på ridbanan idag igen. Men i dagsljus. Hon vart tokig för allt. Bara glo glo glo glo hela tiden. Ibland tappar jag tålamodet och blir arg, tar till hårda tygeltag och skänklar rejält, men man måste ju kunna få stopp på hästen eller kunna svänga den?

Nåja, det gick ju bra emellanåt när jag lyckades få henne att koncentrera sig på vårt sk sammarbete. Fick till bra form och liksidighet bitvis och även en 15 metersvolt i galopp!!!:eek: Jag blev så paff att jag saktade av henne. Galoppen är ju den gångart som är svårast att reglera, flertalet ggr så försökte hon rejsa järnet med mig på ryggen och i egna valda riktningar. Lite jobbigt med tanke på att en flicka longerade sin häst på banan. När de gick därifrån så galopperade Ella helt sonika ut från banan efter dem.:cool:

Men jag fick ordning på galoppen också. På det hela taget så är jag rätt nöjd med min ridning, det går ju hela tiden frammåt! Och jag är bra på att påminna mig själv om mina olater hela tiden och så är jag bra på att ge eftergift och berömma så fort hon gör rätt. Och sitter inte och skaver på henne för skavandets skull utan känner i tid när det är dags att avsluta.

Men det är trist med en häst som en stund jobbat snällt o fint helt plötsligt bara kastar sig runt eller försöker tokrusa för att man kör iväg med en bil med släp från stallplan. *Djup suck* Hade jag inte varit övertygad om att det här går över så vet jag inte vad jag hade tagit mig till. Fast idag var väl ändå en dag med ovanligt mycket liv o rörelse på det stället. Och en sadel som inte ligger still. Ella har Sveriges sämsta sadelläge. Ingen manke och rund som en tunna. Om man nu ska ha något att skylla på. ;)

/Trött AK
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*kl*

Här kommer några bilder från oss... Red på ett fält hemma vid stallet där Dobby brukar bli helt tokig och bockig, men han skötte sig jätte bra idag och vi skuttade tom över ett litet hemmabyggt kryss som någon satt upp :p Ber om ursäkt för min kassa sits men jobbar på att få lite mer balans.. :o har ju inte ridit ordentligt på ett halvår och man tappar ju massor!





lite dålig kvalité och jösses vad högt krysset är :D

 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Mysigt det ser ut!:laugh:

*kl*
Plågat VR i skogen idag, då han fått både kättra i branta backar, gå över stock & sten, samt hoppa över en liten bäck. Men han tyckte det var jätteskojj & tvekade inte alls över den rinnande lilla bäcken.:)
27051706.jpg

27051712.jpg
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Idag har jag pratat med två olika veterinärer (han som sydde + en utomstående).
Båda verkar vara överens om att det troligtvis (tack och lov) inte är så mycket var, utan främst sårvätska som ska ut.

Så länge hon är feberfri, jag fortsätter med det dagliga jodopax-badet och det inte börjar se värre ut, så ska hon nog få kunna gå ut i sjukhagen på fredag som planerat :)
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Vad blank o fin han är.:) Och såklart lika snygg som alltid! :d

Aprilia ser för tillfället väldigt tråkig ut i sin päls.

KL

Hur är det med era hästar? också mkt tråkiga o inte blanka i pälsen?
Nåt smart knep?
 
Senast ändrad:
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Haha, jaa han stod ute vid stallväggen & borstades = Van Remo var tvungen att slicka på den röda färgen:grin:

flurrizen:
Tack!:laugh:
Van Remo har snart tappat all sin vinterpäls & börjar se ut som en häst igen:p Dock har han lite kvar på rumpan - där han oxå är ganska grå:D
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Dobby är också jätte tråkig i pälsen, fäller ojämt och är grå och dassig. Så tar gärna emot tips jag med :bow:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Damen har blivit lite mindre blank under den värsta fällning, men hon är ändå blankast i stallet.
Tror lite grann att det beror på deras förutsättningar hur de ser ut, även när de inte har eller har vinterpäls.
Vissa hästar är blankare än andra av naturen.
För oss räcker det med ordentligtvarv med rotborsten så är hon rätt blank.
Tar man sedan ryktborsten då blänker hon ordentligt.

Håller på att ladda för att åka till kliniken, är lite nervös.
Just nu är det ganska bra med ryggen. Men så har jag knappt ridit, utan det har varit mest löshoppning, tömkörning och promenader.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Tjoho!

Idag har vi tömkört och lilla pållan var jätteduktig!! Målet för dagen var lugn och avslappnad och det kom vi till ganska snabbt så jag är nöjd och pållan verkade också nöjd.

Jag är ju fortfarande sjuk och lilla häst fick vara själv nästan hela helgen, så nu jobbar hon på allt hon kan för att slippa stå i hagen och ha tråkigt!! Gullig liten arbetsmyra det där..

Pälsen har ramlat lite varstans, hon ser mest ut som en skabbhäst, men snart är nog allt borta och hon blir fin igen:-)


/ Lavinia, sjuk men ganska glad
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Det låter riktigt gott det, något att rekommendera? ;)

Flurrizen
Sixt är blank och fin, sen så går hon ju inte utanför boxen och lägger sig knappt ned med sitt stela ben, så det är lätt att hålla henne ren och fin :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp