Bukefalos 28 år!

-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Igår så löshoppade vi min 04. Snabb i benen måste man säga har lite för bråttom men klarar det trots allt. Hoppade 1,40cm :laugh:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

*kl*
Nu hoppar vi in i den nya tråden!
Sixten har fått vila sen snöovädret, hon har alldeles fullt upp med att lattja i djupsnön :D

Igår.. (observera benet, för jobbigt att flytta det? ;))
Bild042.jpg


Imorse hände något otäckt, en snövall (på ca 2 meter) rasade in över staketet, jag märkte det för sent - stallägarens ena häst var redan där och satt FAST i den undre tråden (den övre gick av direkt).
Jag såg framför mig hur det bara var trasor kvar av benet.. Men hästen höll sig förvånansvärt lugn, trots att hon mer eller mindre hängde i tråden i ca 1 minut.
Hon klarade sig utan minsta skråma!
Det resulterade i en ny hage.. med mer snö.
Bild006.jpg


Lillponnyn bottnar knappt..
Bild011.jpg
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Haha, vilka härliga bilder! :D
Skönt att det gick bra med hästen
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ni har fått lite snö, eller? :D

Läskigt med tråden, har sett för många skärsår i mina dagar :crazy: Änglahästen skar av nästan hela sträcksenan som åring efter att fastnat i ett staket, bland de fulaste sår jag sett. Som tack och lov läkte till sist, efter infektioner och rejäla överbensbildningar.

Och Akilles skar sig när han sprängde hagen för att komma till de brunstiga stona våren -08, även det såret tog god tid på sig att läka även om det inte var lika allvarligt. Hjälper ju knappast att han är världens största fjant när det gäller sårrengörning heller.. :grin: Ett antal grimmor och grimskaft fick sätta livet till när han i paniiiik kastade sig bakåt. Så det var bara att hitta på alternativa lösningar, till exempel kunde jag gräva på bäst jag ville i såret om jag lyfte benet så att han inte såg vad jag gjorde. Drama King, much?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Men vad läskigt, tur att hästen höll sig lugn iaf. Kunde ju gått riktigt illa. :crazy:
stackars lille ponnyn, måtte vara jobbigt att gå i.
Ser ut som polarn här hemma förutom att han är mindre, snön täcker nästan hela magen på honom, han tycker det är så jobbigt att han knappt rör sig i hagen, vilket är förståeligt.

Nu kan det faktiskt räcka med snö! :mad: Jag vill ha vår!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Snö - fine, men ta bort den här jäkla kylan :mad: -33 nu på morgonen, givetvis gick en huvudsäkring i garaget så att motorvärmaren till bilen inte funkade. Och medan jag felsökte och bytte säkringar så hann givetvis Akilles, den otacksamma jäveln, bita ett stort hål i fleecetäcket som han skulle få ha under vintertäcket.

Den kan få vara snö, men varför inte -3 grader och sol?! Nää, antingen 30 grader kallt och sol eller varmgrader och snöstorm. Suck..
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jag är så imponerad över hur lugn hästen var, hon är ganska lik Sixt i temperamentet (en lite lugnare variant, men som lätt stressar upp sig).
Så fort hon kom loss gick hon fram till mig och försöka smaska i sig betforrester på mina handskar..

Mariestad tillhör numera norrland ;)
Jag är vråltrött på snön, det är så kul att cykla de 7 km jag har till stallet varje dag.. speciellt när det knappt finns några cykelbanor eller trottoarer kvar i stan (dom vet inte vart dom ska göra av snön).

Lillponnyn är smart, han har lärt sig att gå där dom andra redan har gått. Men det måste vara riktigt jobbigt..
Min kompis har två shettisar, dom rör sig inte mer än nån meter i hagen.. och jag kan förstå dom.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Nämen, bor du i Mariestad? Då är vi ju nästan grannar du, jag och flurrizen:D
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kl

Följer tråden lite i smyg :o tycker ju det är så kul att läsa om hur det går för alla!

Lägger in en liten bild på min goding från innan ridturen idag, var så mysigt i skogen med massor av snö, vindstilla och nästan fullmåne :love:



Ha det så bra alla hopa :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Månklart och vackert här, för all del - men alldeles för omysiga temperaturer :D Fast igår var det bara minus 19, nästan sommar.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Haha, vete tusan du! Tycker inte att era vintrar låter så lockande heller! Massor med otäcka stormar, långa strömavbrott, lera, regn, kaos så snart det blir lite snö.. Men, just denna vinter, så verkar ju hela Sverige faktiskt haft vinter. Skulle däremot gärna nalla lite av er långa vår, är alltid lagom surt att se vårbilder på TV med blommor och grönt gräs när snön fortfarande ligger tjock här.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Vårat ridhus fick stängas i måndags pga rasrisken, så nu håller de på att skotta taket. Kommer att ta hela sommaren i denna takten!

Har fått rida på ridbanan istället och denne är glashal. Läskigt! Så nu har hon fått vila måndag, tisdag, torsdag och kommer att göra det på söndag då jag ska till GHS. Känner mig som en hemsk hästägare, men hon verkar må gott ändå.

Imon blire uteritt med henens pojkvänn (d-ponny valack)

En liten bild från oss
26598_1164826975573_1674844387_326759_4264959_n.jpg
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ibland känner man sig verkligen hemsk som låter dem stå, även om det finns goda anledningar :)

Akilles blir ju så förbaskades sur om han får vila, enligt eget tycke omotiverat, mycket vintertid. Och då kan det alltså räcka med 2 dagars vila på raken så är han ett ondmonster den tredje dagen. Sommartid däremot njuter han mer av livet och slappa dagar.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Haha, vete tusan du! Tycker inte att era vintrar låter så lockande heller! Massor med otäcka stormar, långa strömavbrott, lera, regn, kaos så snart det blir lite snö.. Men, just denna vinter, så verkar ju hela Sverige faktiskt haft vinter. Skulle däremot gärna nalla lite av er långa vår, är alltid lagom surt att se vårbilder på TV med blommor och grönt gräs när snön fortfarande ligger tjock här.

Stormar det aldrig hos er ? Jag tar hellre lera än era flygplansmyggor :eek:
Tänk vi börjar utetävlingarnar i maj :laugh: älskar gräshoppbanor. Min 04 tycker också det är härligt..grusbana är lite läskigt när stenen smattrar på vatten mattan.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jag ska också till GHS på söndag! :D
Om nu tågen går, med tanke på vädret nu så vet man ju aldrig.. :crazy:
Just nu regnar det..

Sixt har fått vila sen ovädret förra veckan, det blir bara lite promenader på "grusvägen" för att hon ska få sträcka på benen.
Jag håller på och överväger om det inte ska bli ett anläggningskort på ridskolan ändå..
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kl

Jag har låtit aprilia vila lite till och från för hon gått rätt hårt i vintern, (tanken var ju att vara igång och tävla i början på feb,) men sp blev det ju tyvärr icke.

Dock får hon inte vila för mkt för då kommer magen krypandes med rasande fart.
och munkorg vill jag inte ha nu när det är kallt heller, Men som sagt, vilt har hon gjort och jag känner mig inte såå jättedålig hästägare ändå med tanke på att de pulsar i snö upp till magen varje dag. :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jaha nu är det plusgrader hos oss... Å nästa vecka ska det bli kallt igen... :( Nu kan det faktiskt få bli vår å grönt i hagarna!

Trevligt med en 04 tråd! Själv har jag sedan september förra året en foderhäst som är just 04:a. Ett sött litet sto e: fullblodshingst u:quarter/fullblod. När jag tog över henne var hon inte i den bästa konditionen så vi har tagit det lugnt, hon vilade helt i dec och massör/kiropraktor/hovslagare har vart ute titt som tätt... Men nu börjar de iaf ordna sig med det!

http://emeliesnaglar.zoomin.se/index/103356.html om ni vill se hur denna lilla Pärla ser ut! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 278
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 640
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp