Bukefalos 28 år!

-04'ornas tråd Edition 9

Daredevil

Trådstartare
Dags för ny tråd igen :)

Idag har Rea fått sin man nerflätad och så har jag friserat kronränder och hovskägg, kortat av svansen lite och ryktat påhenne i ca 2 timmar. Stackaren stod och gäspade i slutet :angel:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Det var nog inget synd om henne. ;) Sånt brukar de väl gilla?


Ella har fått bli putsad i ändan idag. *äckelsmiley*

Hon har länge verkat haft klåda i svansen till och från. Men vi har insett att det inte är i svansen det sitter i för hon liksom trycker ändan mot träd/boxväg mm. Jag har hittat fasttorkad avföring på undersidan av svansroten och när jag tvättade henne där ikväll så fanns det en hel del fasttorkat runt om i ändan på henne. T o m små begynnande sprickor. Inte undra på om hon har besvär.

Det jag undrar över är varför det fastnar så mycket avföring. Vi får se om kliandet avtar. Jag ska försöka tvätta i ett par dagar och smörja med helosan och aloevera så får vi se.


Tömkört har vi inte hunnit idag. Jag har sovit och kollat på film istället.:D Igår tömkörde vi och det börjar allt ta sig. Hon lyder bättre och bättre. Hoppas snart att kunna börja/våga rida igen. Har ju en sproijlans ny sadel som bara hänger.:cool: Och ett gammalt skabbigt träns som Ella ärvt av sin mamma.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Åh, önskar att jag hade tid för lite pyssel för Akilles ser åter igen ut som Bergakungen i manen. Och han brukar gilla manpyssel, så länge jag är sparsam med ryckandet. Mankniv däremot är myyysigt.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Tyyyp.. samtliga av mina hästar har älskat att bli borstade i ändan :angel::D

Mysan, aka Ellas hädangågna look-alike (två år på dagen :cry:), hade några diarréslängar som åring när hon petade i sig det mesta hon kunde hitta i äckelväg. Fastnade finfint i lösdriftsbäbisvinterpälsen! Och luktade jämmer och elände, skulle ha mycket svårare för det nu under graviditeten då jag inte pallar lukter som förr. Men både hon och hennes mamma brukade lyfta på svansen så att man kom åt att borsta där varje dag :D

Tycker även att det brukar samlas stöv i "alla vecken" under svansen, som knappast kan vara najs, måste klia. Vissa hästar är mer benägna att få bajsrester på svansroten, och somliga får ju även in svans i ändtarmen med jämna mellanrum *blörk* Har haft nån sån sköthäst, där man fick ta hovkratsen och draaa ut bajskletigt tagel. Kanske lyfter de lite för noncharlant på svansen vid tömning?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Är det en typisk 04:a grej? Min bebis(kommer aaalltid vara bebis;P) kan INTE lyfta ordentligt på svansen vid bajsning. Äckel päckel för den(mig) som sedan får torka!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Det är definitivt ingen 91:a-grej, för gamlingen lyfter svansen rakt upp :D Fast då är han ju arab, också..

Akilles är oftast ren och fin i baken, förra vintern när han fick väldigt blött silage så vattenpruttades det lite dock.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Hehe, jo själva borstandet tycker hon är väldigt härligt! Men pilla i manen gillar hon inte ;)

Faktiskt riktigt mysigt att bara stå och pyssla om dem och inte behöva rida.

Imorgon ska vi hoppträna därför friseringen :angel: Och så blir det banträning 60 och 70 cm på söndag. Blir spännande att se hur detta kommer gå.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Snodde syrrans galet avancerade systemkamera igår för att fota hästarna lite, tyvärr så var de på sitt allra tråkigaste humör och ville bara stå i sitt hörn längst ner i hagen och räkna snöflingor... :cool:

Jag har hört att "gravida" blir sugen på märkliga saker ibland...
1-2.jpg


3-2.jpg


Stå där och glo då, tjockisar! :mad:
4-2.jpg


(och inte hjälper det att ha en superavancerad kamera om man inte vet hur den fungerar :angel:)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Hähä, undrar om Akilles - den förskräckliga Bävern - är gravid?! Att gnaga på träd är det bästa han vet. Och om han fått in några färska, bladrika ungträd i hagen så väljer han alltid dem före höet. Fullt lika kul är det inte att gnaga på vintern dock, men nog har han lyckats fälla en späd björk i hagen ändå :D
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Inte klokt som saker kan ändra sig!!! Det började förra gången vid hoppträningen
helt plötsligt började han ta tag i hindernar jag som alltid är van vid tveksamheter eller stopp på tex första hindret på lektionen. Nu igår var det än bättre kunde till och med reglera lite mellan hindren... Detta är lycka:laugh:
ni som har provat vet vad jag menar..tur jag inte föll för frestelsen att sälja.
Så min 04 kommer ut på banan igen härligt !!
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Det blev ju fina bilder även fast de inte var på fotohumör. :)

Kl
Aprilia och jag kämpar på och det går lite mer framåt än bakåt för tillfället, så det känns ju bra. Är inte så hiskelit tjurig så länge man inte bryr sig när hon håller på. Dock får jag fixa henne själv med täcken och liknande då mesarna i stallet är rädd för henne. :grin: Såå stoora tuggor tar hon ju faktiskt inte. :D

Tanken är ju iaf att försöka komma igång med ordentlig träning iaf, åka iväg och träna, Det har ju inte blivit så mkt dels pga hon har vart mer lr mindre rabiat när man rider och sen den j*vla snön som aldrig försvinner. :mad:
Min bil gillar icke snö och min karl blev av med sin jobb bil med 4 hjuls drift. Så det känns lite lagom surt.
Försöker rida så gått det går på en halvplogad ridbana vilket går rätt ok så länge tant sköter sig och har alla ben i styr. Sen pulsar vi i 70 cm snö med jämna mellanrum. vilket är jobbigt tycker hon!

Men nu är tillochmed jag trött på snön, som i vanliga fall längtar till vintern mitt i sommaren..

Bjuder på en icke snö bild så kan vi längta lite tillsammans och hoppas på att det inte blir så mycket översvämmning när all snö får för sig att smälta bort.



På bilden är hon förövrigt 1 år och någon månad. Några veckor efter att vi köpt henne. :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ja tänk vad skönt med lite barmark :love: Men ni där nere ska väl få ännu mera snö nu, som det låter. Drygt.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

När den här snön smälter så lär hela terrängbanan hos er vara ett enda stort vattenhinder. :D Iallafall allt utom platån.


Hemma går Tidan förbi och vi brukar rida i översvämmningarna runt ikring när snön smält. Ella ska få plaska vatten, sanna mina ord. Hon ska få äta upp att hon inte gick i vattnet på terrängträningen i höstas. Hon som alltid går i vatten annars.:devil: Lillsyrrans häst är ju tre år nu och han kan ju få skutta med och lära sig ett o annat.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Snö, snö, snö... Jag som skulle ut med släpet på söndag och träna för en tränare som tydligen ska vara gööörbra. Typiskt! Jag vete sjutton om jag vågar ge mig ut om de inte hunnit ploga rejält...
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Det blev ju fina bilder även fast de inte var på fotohumör. :)

Kl
Aprilia och jag kämpar på och det går lite mer framåt än bakåt för tillfället, så det känns ju bra. Är inte så hiskelit tjurig så länge man inte bryr sig när hon håller på. Dock får jag fixa henne själv med täcken och liknande då mesarna i stallet är rädd för henne. :grin: Såå stoora tuggor tar hon ju faktiskt inte. :D

Tanken är ju iaf att försöka komma igång med ordentlig träning iaf, åka iväg och träna, Det har ju inte blivit så mkt dels pga hon har vart mer lr mindre rabiat när man rider och sen den j*vla snön som aldrig försvinner. :mad:
Min bil gillar icke snö och min karl blev av med sin jobb bil med 4 hjuls drift. Så det känns lite lagom surt.
Försöker rida så gått det går på en halvplogad ridbana vilket går rätt ok så länge tant sköter sig och har alla ben i styr. Sen pulsar vi i 70 cm snö med jämna mellanrum. vilket är jobbigt tycker hon!

Men nu är tillochmed jag trött på snön, som i vanliga fall längtar till vintern mitt i sommaren..

Bjuder på en icke snö bild så kan vi längta lite tillsammans och hoppas på att det inte blir så mycket översvämmning när all snö får för sig att smälta bort.



På bilden är hon förövrigt 1 år och någon månad. Några veckor efter att vi köpt henne. :)

Ser väldig trevlig ut på bilden. Vem är den efter ?
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Hon är väldans trevlig när hon är på rätt humör. :grin:

Bugatti Hilltop - Pajazzo är hon efter. Mamman heter Athena och har gått många 150 hoppningar.

Slänger in några bilder på henne, har du följt tråden så känner du säkert igen henne. :)

4år


5år


Modett: Jo tack. :mad: Det har kommit 30 cm under natten och ska tydligen komma 30-50 cm till. Så inte är jag speciellt nöjd nu nej.

AK- Jag vet ju vart jag kommer rida när snön smälter iaf, högt uppe på platån. :D Är väl bara där det kommer gå misstänker jag. :grin:
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Nu är jag sådär nyfiken igen.. :D

Vad för tränare?

men du kanske ska ta det med pm, så det inte blir nåt knas med tråden. :)
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jeez :crazy: Är verkligen inte kul när det kommer så mycket på en gång. Under jul- och nyårshelgerna här vräkte det ner såna mängder, usch vilket elände.
 
Sv: -04'ornas tråd Edition 9

...men nog har han lyckats fälla en späd björk i hagen ändå :D

Haha :rofl:
beaverakilles!

Än så länge har inte Flamman lyckats fälla några träda i alla fall. Men ringbarkat några dock :angel:

Flurrizen: Tack tack!
Det är bra att du lägger in lite gröna bilder. Jag känner att hoppet om våren sjunker mer och mer. Nu snöar det ännu mera :cry:
Fler gröna och soliga bilder så kanske vi kan inbilla oss att det är sol och vår ute! :idea:
*tänk positivt, tänk positivt*
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 110
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 611
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp