Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

HK? Jo, det hade kanske varit idé. Men på träningarna känns det som vi får hjälp och får till det bra, men han blir så seg inne på banan och hemma är han alltid nästan övertaggad så det funkar inte riktigt att rida likadant...
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Svar till dig och övriga:

Jag menade inte att vara otacksam för er omtanke, bara det att jag inte tycker att tråden bör kapas för mkt av mina övriga problem utanför trådens ämne...

Jag har idag mejlat den som var intresserad av min häst i avelssyfte förra året. Får se om hon svarar.
Jag ska även åka och titta på en lösdrift på torsdag. Rent ekonomiskt kommer jag att ha råd att ha två hästar där som det ser ut med hyra.

Ang att låna ut för avel så är det sånt med igångsättning och ridning nåt som känns besvärligt i vilket fall. Ska hon stå nånstans 1,5 år så kommer hon inte ridas av mig, antingen rids hon inte alls eller så rids hon av nån annan. Det är viktigt att hon rids av nån som inte ger efter för hennes fasoner. Hellre att hon står helt än rids av nån som låter henne jäklas. Men det känns ju inte lockande varken eller - få tillbaka häst som inte ridits på 1,5 år och ska göra hela den igångsättningen, eller få tillbaka häst som ridits av nån som låtit henne härja.

Saken är den att jag har så oerhört svårt att släppa den här hästen. För jag vill att hon ska få det bra, jag vill inte att hon åker runt och jag vill inte att hon tillåts regera. Då har det känts säkrare att ha kvar henne själv. Även om vi kanske inte är optimala alla gånger som ekipage, så har jag iaf koll på vad som sker med henne.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Många ston landar ju väldigt mycket mentalt efter att ha fått föl, så det kanske inte alls är en dum idé att göra så. Skicka hit henne så får du låna min 10a istället tills hon ska ridas igång igen. ;)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Det är det visst bara du och jag som tycker, alla andra säger att han är för liten. :p Han är ju bara 160 men ponny är ju så mycket behändigare. ;) Den lilla grå håller jag hårt i! :love:
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Och min helt spontana tanke är att det kanske inte alls skulle vara dumt för henne att inte ridas under en så lång period, då handlar det ju om en lite annan typ av igångsättning sen (förutsatt att hon inte står på box utan får mycket utevistelse). Jag har precis bevittnat en sån igångsättning där stoet stått i två år på lösdrift och det handlar i mindre grad om att "börja om från noll" än när det är en konvalecent från stillastående. Snarare korta pass utan gigantiska krav än att tygla en frustrerad häst i enbart skritt. Men det är bara en reflektion.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag tycker att LA:3 är rolig men har också problem med att hästen nästintill somnade igår på banan och det har hänt förr att hon känts seg. Så otroligt frustrerande!

Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det för att få lite mer bjudning när man är på tävling. Förutom kortare framridning då, det ska jag prova nästa gång.
När det gäller hoppning har vi absolut inte det problemet, då bjuder hon väldigt fint på hinder och känns precis lagom taggad.

Har i alla fall tänkt att veckan som kommer ska bara medryttaren rida 3 pass, resten av veckan får hon vila. Men jag tror inte hon är trött rent allmänt eftersom hon brallade runt rätt friskt i hagen på kvällen :p Funderar på om det är så att hon helt enkelt tycker dressyr är tråkigt?



Tack för alla positiva kommentarer om lilla GP, jag kan ju bara hålla med om att hon är snygg :) Och det är roligt att vara igång.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Tycker inte ni red på så tokiga poäng, om du känner att det var lägstanivå är det dessutom helt okej:). Jag rider aldrig fram mer än max en halvtimme och då är det ca tio minuters skritt inräknat. Det enda man kan göra på framridningen är att värma upp så det finns ingen anledning att hinna rida dom trötta.

Den prickiga kan nog bli väldigt fin. Han ska bara uppföra sig också:p.

Gabby: Håller helt med om L:A3. Det där programmet funkar inte för oss heller känns det som. Är riktigt less på det.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jösses amalia, vilken ridtur vi hade idag... Miljöträning deluxe!

Förutom att det blåser halv storm vilket i sig brukar göra ridningen mer spännande så hamnade vi mitt i en jäkla ORIENTERINGSTÄVLING! Jag skojar inte då de var överallt. Inne i skogen, kom rakt ut ur skogen från ingenstans, framför oss, bakom oss, ÖVERALLT!

Och så skärmarna... :crazy: Första satt precis där vi vänder in i skogen fem min från stallet. Jag hörde och kände hjärtat slå på henne och det tog en bra stund innan hon övervägde att till slut gå förbi. Sen kom tre till på nära håll inom ngn km och efter typ tionde kunde vi gå förbi, lätt spänd bara. Vi passerade även starten som var uppmärkt och skyltad med långa färgglada vimplar och snitslar, i halv storm.... :crazy:

Det blir väldigt trevlig power i steget med den här mängden utomstående stimuli kan jag säga. :p Det blir också lite mer ansträngning av benet än tänkt så hon var trött efteråt så blir lugn skrittrunda imorgon.
Jag är hur som glad att jag överlevde, något fokusjobb var ju bara att glömma. O_o
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

LA:3an i sig är väl egentligen ganska rolig, men jag har ridit den så förbaskat många gånger utan att få till det, så då blir det trååk :p
Kortare framridning ska jag också köra nästa tävling, men eftersom han var övertaggad och bockade sig igenom galoppen förra säsongsdebuten hade jag tagit lite extra tid till denna gången...

kl

Precis hemkommen från träning, gick bra! Fortfarande jättesvårt att få till alla delar i skolorna, är han inte för hög i nacken så är han bakom lod, är han inte för rak så lägger han bara huvudet på sned och om inte tvärningen är för svag så försvinner all energin...

Men galoppen känns bättre och bättre, idag satte vi bytena från förvänd på volten i första försöket åt båda hållen, sedan fick vi prova att göra dem på diagonalen och satte båda direkt där också! Snart tror tränaren att vi kan börja med seriebyten också, vågade inte säga att det här var första gången som vi provade byten på rakt spår öht :angel: .
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Nu vet jag inte hur länge du brukar rida fram men lösningen är inte alltid kortare framridning. Ibland blir de sega på banan av den enkla anledningen att man inte hunnit få dem tillräckligt mentalt lösgjorda på framridningen.

Jag tycker absolut att du ska pröva först om kortare framridning blir bättre, men om det inte blir det tror jag du ska tänka tvärtom. Att ha tid att bara jogga/värma/slappna av en god stund för att därefter de sista 10 min köra väldigt mkt övergångar för att få henne att tagga till lite. Hoppar man över antingen första delen (avslappning tillräckligt länge för att faktiskt bli avslappnade) eller aktiva slutdelen, så blir det ofta segt inne på banan.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jaha, så långt har jag inte tänkt alls. För hon var minsann inte trött sen hemma i hagen så jag förstår inte riktigt... men jag provar kortare framridning först. Tack för tipset :)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag vill inte ha en fladdrig unghäst som är större än 150 :o Jag känner att jag har fullt upp att hålla mig kvar när min drar igång. Och hon är inte fladdrig längre, bara stark.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ska hon ställas av blir det lösdrift, definitivt.
Jag tänker mer att om hon ska stå ett år så tappas ju jäkligt mkt muskler osv. Känns jobbigt att komma igen, då kanske det är bäst om hon rids mer som hobbyhäst dvs ute i skog och mark samt lättare pass på banan om det går. Men utan krav på prestation i tävlingssammanhang. Men jag kanske tänker helt fel, man kanske inte behöver gå igenom en igångsättning i flera månader om de gått på lösdrift (förutsatt då att skadan är läkt)? Jag vet inte, har aldrig gjort sånt.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag tror du funderar och analyserar för mycket.

Om det blir så att du lånar ut henne som avelssto ett år så låna ut henne till just det, varför måste hon ridas alls? kan hennes uppfödare tänka sig att ha henne ett år och ta ett föl på henne? hon måste väl klara av att ta ett års paus och som maja säger så kanske hon mognar av det? hon blir i alla fall ett år äldre.

Och igångsättningen är ju inte så mycket att fundera och förfasas över just nu, ta det som det kommer sen istället? Klart hon tappar lite muskler men de bygger du lätt upp sen igen :)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Musklerna blir nog inget problem, går de på lösdrift aktivt och får klokt med foder så tappar de ju inte hela sin kropp om det handlar om vuxna hästar. Sen när man börja jobba dem igen så kommer "finliret" på kroppen tillbaka allteftersom, vissa ser väl tråkigare ut än andra beroende på omständigheter men jag skulle inte se det som ett problem. Tror att hjärnan på den där hästen skulle må rätt bra av att blåsas ur totalt för en helt ny igångsättning efter en rätt lång tid (typ ett föl). Och har hästen rört på sig hela tiden och det inte längre är en skada i grunden så skulle jag snarare säga någon månad eller så (give or take) innan man har lite klokt jobb att ta tag i. Det är väl individuellt men jag skulle hoppa över allt rent skrittande uppsuttet om hästen rört sig 24/7 medan den vilade (och är frisk) och snarare gå på korta pass med rätt låga krav och "unghästtänk" samt uteritter för att komma igång (som man gör när unghästarna ska börja sina karriärer).
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*kl*

Säsongsdebuterade idag. La:3 allsvenskan div II
Det har gått bättre och det har gått sämre.
Positivt är att hon är kanon på framridningen nu så det är bara en tidsfråga innan jag får med mig det på banan.
60,2% blev resultatet. Helt okej med en 3a, fyra 4or och 2 5or.
https://www.youtube.com/watch?v=7ja_h05UpCQ
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag tror du funderar och analyserar för mycket.

Om det blir så att du lånar ut henne som avelssto ett år så låna ut henne till just det, varför måste hon ridas alls? kan hennes uppfödare tänka sig att ha henne ett år och ta ett föl på henne? hon måste väl klara av att ta ett års paus och som maja säger så kanske hon mognar av det? hon blir i alla fall ett år äldre.

Och igångsättningen är ju inte så mycket att fundera och förfasas över just nu, ta det som det kommer sen istället? Klart hon tappar lite muskler men de bygger du lätt upp sen igen :)

Plus på den. Håller helt med.
stjärnfrugt: det är ju inget konstigt att folk vill bidra med reflektioner på dina inlägg utan att det tar upp tråden i i sig? alla dina inlägg handlar ju om din situation och dittt mående så självklart får du svar på dessa utifrån att dina poster just handlar om detta.? det är ju inget du behöver ta som att du stör tråden i sig, men däremot eftersom det är just det du alltid postar så kan du ju samtidigt inte bli störd av att folk ju responderar på det du skriver?
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jaha, den här tävlingsdagen blev ju inte direkt som planerat. Barbie gick jättebra på framridningen och galoppvägen med den förvända satt som en smäck. Så jag jag skrittade lite innan det var min yur att komma in på banan. Då försvann all energi. Oj vad trött hon blev. Inne på banan fick jag jobba för att få henne framför skänkeln. Blev inte bättre av att jag (naturligtvis) rider första skänkelvikningen åt fel håll och måste gör om.

Sen flöt travprogrammet bra och bakdelesvändningarna ok, men inte särskilt fantastiska. Skritten vansinnigt oengagerad. Sen kommer den där jla galoppen. Började okej, men hon var bara uppåt i volten innan den förvända så naturligtvis sprack den. Satsade ordentligt i ökade galoppen för att få henne bättre framför mig (fick en 7a) men nästa galopp blev ännu sämre. La en volt för att försöka få till galoppen men det var helt kört. Ville inte ens försöka rida in på den där sista medellinjen med ryggningen så jag utgick. Låg på 58% när jag utgick...

Suck och stön. Jag fattar inte att jag inte lyckas rida den där jla förvända galoppen inne på en bana!! Att det ska vara så ini hvete svårt?! Sen sitter an och kollar på ryttare som sitter som hejsan svejsan och hästarna går ändå som klockor i den förvända trots helt vansinniga linjer. Jag blir så trött.

Nu får ponnyn vila i typ en vecka. Jag måste flytta möbler och fixa min gamla lägenhet så jag blir sambo på riktigt:p.

(Det prickiga djuret ballade också ur eftersom han insåg att han var helt ensam i ridhuset. Skrapade ihop dryga 60% trots en 1a på skritten då han inte alls ville vara med.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 717
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp