Mer sadelfunderingar

Marvin

Trådstartare
Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på ryggen bakom sista revbenet). Ny dressyrsadel för att den jag har (Ordo Equester Venus) inte passar mig, den sätter mig i stolsits.

Hade en sadelutprovare ute som hade lite svårigheter att hitta nåt som passade. Tänkte jag skulle testa lite själv fram tills hon kommer igen. Hästen är 7 år i år, så manken har börjat komma upp lite mer. Ryggen ter sig rak, men behöver ändå en sadel som svänger upp baktill, då anläggningsytan är kort.

Här är en kass bild från sidan:


Ryggen:


Har fått låna hem en Wellington Elite 17", fit 4. Den är rätt hård, men sätter mig i en betydligt bättre position än min egen sadel.





De nya modellerna är väl något mjukare?
 
Sv: Mer sadelfunderingar

Fick även låna en Passier Avior 17". Skön sadel, men för liten för mig, får knäna långt upp mot knästödet redan i hoppläder, ska jag sen korta 2 hål till terrängen blir det nog svårt.
Jag har bara skrittat i den ännu, tycker att den ligger väldigt ostabilt. Men där är mycket plats för manke och bogblad iaf...


Vobblig och ligger inte an helt bak:


Såg nu att jag missat ta foto framifrån på den, suck.

Provade en kompis Equipe Evolution. 17,5 +1 M (kan nån tolka?) Något smal?
Har ridit i den idag, Skön, men kändes som att jag kom väldigt långt fram på hästen.


 
Sv: Mer sadelfunderingar

hade samma problem med min, hade också gold medal sadeln, den var dock lite för svängd och var lite för lång. Men efter att en sadelutprovare kom ut och provade lite så låg faktiskt en Santa cruz celine mycket bra på honom, jag tycker även att den var väldigt skön att rida i, supermjuk och min skänkel hamnar i bättre läge, och tyngdpunkten eller vad man säger på rätt ställe.

dyrt behöver inte ligga bäst, billigt kan också ligga bra! så prova den om ni inte redan har gjort det och uteslutit den :)

 
Sv: Mer sadelfunderingar

Jag hade testat ngn passier hopp, ingen koll på de nyare modellerna men pls är trevliga, sätter en i bra sits och kan nog ligga bra på din häst.
 
Sv: Mer sadelfunderingar

Globus clic hopp kanske? Dom är rätt så raka, men svänger upp en del baktill. Och jag tycker dom är jättesköna :)
 
Sv: Mer sadelfunderingar

*kl*

Tack för tipsen!

Var en sväng på euro horse-mässan och provsatt lite sadlar där. Blev kär i en CWD! Men finns ingen sån i närheten av mig så att jag kan prova.
Bestämde mig för att köpa en svart wellington iaf, ska åka och hämta den i morgon.
 
Sv: Mer sadelfunderingar

Köpte hem en svart wellington elite i samma sitsstorlek och bomvidd som den jag hade hemma på prov. Men den här sitter jag mycket sämre i! :arghh: Den känns väldigt bred, och jag lyckades dra upp knäna på stöden. :banghead:
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 307
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 433
Senast: domesticus
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 686
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 306
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp