Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Om jag hade varit du hade jag sökt jobb på annan ort och börjat om lite. Det är ändå ganska befriande att flytta och rensa ut alla gamla saker och börja ett nytt kapitel:)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Låter positivt med lite nya alternativ även om det inte är de som stod högst på listan. Men det är sällan fel med utvecklingsmöjligheter som ett steg på vägen:)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Nja, jag har flyttat rätt mkt i mitt liv. Varav 4 ggr i denna stad sedan 2007. Jag är OERHÖRT less på att flytta. Jag känner snarare att jag vill känna mig hemma och tillfreds nånstans för ovanlighetens skull. När man inte längre är 20 så är det dessutom svårare att etablera ett socialt liv om man flyttar, då de flesta i min ålder har familjeliv och redan etablerade umgängeskretsar.

Jag har ett sista ess i rockärmen i form av en ingift farbror som har kontakter på ett bolag jag skulle kunna höra mig för hos. Men det är inte det jobb jag vill ha egentligen, eller ens skiftgång, men kanske nån möjlighet att bo hemikring. Om det nu finns nåt ledigt i överskådlig tid. Tyvärr har de precis annonserat en tjänst, som jag inte sökte eftersom jag ville ha jobbet jag precis gick miste om :banghead:


Sedan är ju också ett alternativ att satsa på hästeriet istället. Bo kvar här, hitta ett bättre stallalternativ och skaffa en häst till.

Usch vad jag känner mig villrådig och stressad. Vet inte alls hur jag ska styra upp mitt liv nu när mattan drogs undan.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

kl

Idag har vi skuttat lite. Plutten var fin i markarbetet och hoppade snällt över allt. Red först lite studs och cavalletti sen hoppade jag ett lite högre hinder. Inte lätt att hoppa med dressyrsadeln men kul var det :)

Blev filmad lite men det blev så kass kvalitet såhär kommer bara en liten suddig bild.
Oumlgonblicksbild42014-04-1521-48_zps6430e9fe.png
 
*kl

Nu har jag varit runt och tittat på ett par lösdrifter. Och jag tror jag hittat en som kan vara vettig.

Lösdrift 1: Hoppstall med tränare på gården, lösdrift med bra ligghall, dock ganska liten hage i skogsdel 0,5-1 ha. Sommartid beteshage. Ridhus och bana på gården. Fri tillgång på anlyserat hö, vattenkopp för vinterbruk. Ok ridvägar. Stallet har spolspilta och alla faciliteter, möjlighet till att hyra box om man inte vill ha lösdriften. Analyserat hö och havre ingår. 2 mil enkel väg från mig. Tror det kostade 2200 kr eller 2750 kr om momsen inte var inräknad, minns ej :o Konvalescenter och unghästar 1750 kr (vet ej om momsen var med).

Lösdrift 2: 4 hästar, för nuvarande bara ston. Varierad inriktning alltfrån unghästar, shettis och akademiskt. Stor vinterhage 4ha med vettig ligghall, thermobar, fri tillgång analyserat hö. Ännu större sommarhage, kuperad och superfin med en del gammal vallbete och resten skog. Liten ridbana, dock tveksamt underlag så antagligen nåt man använder i nödfall. Helt Ok ridvägar. Skrittväg 35 min till ridhus med tränare, 5 min med transport.
1 sjukbox i ett annat stall på gården, dock ej möjlighet till uppstallningen annat än sjukdom och kortare peridoer. Spolspilta och hovslagarplats. Skötselplatser i kalldel.
1 mil enkel väg från mig. 800 kr kallhyra. Grovfoder köps kollektivt och kostnad delas lika på alla hästar.

Nackdel med båda är att jag blir av med min medryttare då resvägen blir för lång för henne.
 
@stjarnfrugt Lösdrift 1 låter ju kanon. Visst blir du av med din medryttare men om du har henne på lösdrift så minskar ju det behovet eftersom hon kommer röra sig mycket ändå. Kul!

Lösdrift 2 verkar också bra men jag kan inte stå utan ridhus så det hade fallit bort för mig. Men du kanske tycker det funkar.
 
@stjarnfrugt

Tycker också att första lösdriften verkar väldigt bra:). Däremot tror jag mer på en ordentlig flytt för dig med annat jobb och mer av en nystart.

*kl*

Barbie vilar hela veckan och det enda jag gör är typ att kolla på gamla tävlingsfilmer för att lista ut hur jag ridit när vi lyckats hålla den förvända galoppen. Det jag kommit fram till är att galoppen hålls om jag rider "slarvigt". Dvs om jag typ drar i innertygeln för galoppens sida och rider på i en galopp som ser ut att falla isär vilken sekund som helst. Det är när jag rider prdentliget och samlar upp som hon byter direkt. Så jag får nog börja slarvrida:p.
 
Hjälp vad förvirrad jag blev när jag kom in här och allt ser helt annorlunda ut! :p

Fiorano: lite bra ändå att du har en massa filmer att analysera.
 
@Fiorano Du måste våga forma henne mer för innerskänkeln i förvända och rikta in fronten efter baken så kommer det strax tillbaks. Divan har fått för sig att köra typ tempo sken i vänster senaste tiden och det jobbar jag mycket med just nu och istället för att rida LA:3 vägen så rider jag serpentiner istället. Både bättre för mig och hästen. Pröva det du med.
Sen för att samla dem i den förvända måste man vara blixtsnabb i hjälperna. Inte sitta kvar en enda sekund för länge i handen. Ta och lätta hela tiden. På't bara!
 
Vet inte hur man beter sig med den när nya versionen... hur adresserar man ett svar till nån? :o

Nåväl.

Båda ställena har klart sina fördelar. Träningsmöjligheterna mkt bättre på den första, men frågan är hur mkt jag kommer behöva dem nu? Dessutom finns bara hopptränare där, på den andra är ridanläggningen en bit bort en dressyranläggning. Undrar också hur besvärligt det är att rida/transportera till ridhus? Jag har ju blivit bortskämd med att ha det, men jag hade ju å andra sidan henne hos beridaren utan ens en ridbana och överlevde några månader.
Ekonomin mkt bättre på den andra, hälften så mkt bensinkostnad och lägre i hyreskostnad. Under lediga dagar sommarhalvåret kan jag tom cykla dit. Den andra lösdriften möjliggör för mig att ha två hästar. Kan ju även vara trevligt om det visar sig att min ska vila länge, att hon bara kostar runt en tusenlapp att ha inhyrd. Då behöver jag inte ens fundera på att låna ut henne, utan hon kan gå där och tugga gräs bäst hon vill.
Hagarna var milsvida mkt bättre på andra stället. Det var paradiset på jorden. Väl tilltaget och bara 3,5 hästar (5,5 om jag har två). På första stället var det lika många hästar på en fjärdedel av ytan.
 
@stjarnfrugt

Tycker också att första lösdriften verkar väldigt bra:). Däremot tror jag mer på en ordentlig flytt för dig med annat jobb och mer av en nystart.

Möjligen, men jag vill inte kasta bort 1-2 år till på att bara sitta här och vänta på en ny chans till jobb hemma. Jag har dragit i de trådar jag kunnat dra i, väntar på nån form av prognos efter påskhelgerna då alla rekryteringsansvariga är påsklediga.
Men jag tror inte på att flytta långt bort till nån liten håla där inga vettiga hästmöjligheter finns, bara för att jag ska vara närmare hem. Ligger tex ute en tjänst 20 mil hemifrån, dagtidsjobb med beredskap varannan vecka vintertid och var 4e vecka sommartid. I princip inga hästmöjligheter där. Jag tror inte jag blir lyckligare av det. Då är det nog bättre att stanna här och tänka att den tid jag har kvar här får gå till att satsa på hästeriet.
Det känns så jäkla bökigt att flytta till ny ort om det bara är för att mellanlanda. Jag kanske får ta tillfället att byta skiftlag eller avdelning på nuvarande jobb istället. Man kanske kan få en nytändning även om jag inte får lära mig de saker som saknades i den här rekryteringen. Och definitivt skulle det vara skönt att slippa jobba ihop med pojkvännen. Jag skulle känna mig mindre fastlåst om jag slapp tassa runt på tå kring sånt som känns mindre bra, pga att jag är rädd om arbetsklimatet... så har det varit hittills och är en stor nackdel av att jobba ihop. Man vill inte ha krångel på jobbet, så man tiger och lider hemma.
 
@stjarnfrugt :
Om jag ska vara ärlig så utifrån ditt läge tror jag det mesta är positivt jmf med att bara stå och stampa som du gjort nu länge. Oavsett om det bara gäller en liten flytt, eller byta stall och möjligheter osv, så allt är bättre än att du blir kvar i det läge du känner att du varit i så länge nu. Byt till lösdriftstall nr 1 tycker jag! Bara en sån liten förändring kan leda till att saker ändrar sig på många olika sätt även om en så liten grej som byte av stall kan tyckas bagatellartad i sammanhanget. Sen kan du landa i den förändringen och vips så kanske nästa steg på vägen tankemässigt för din del, infinner sig för att det finns "rum" mentalt när några saker löst sig, som i detta fallet bättre uppstallningsmöjligheter för hästen osv.
 
@sassiball
Ja, det var riktigt kul men han hoppar mig ur sadeln. Långa läder och dressyrsadel var inte en så bra kombination. Precis fodervärden hoppade honom en hel del och red lite fälttävlan på honom också. Dock var han väldigt tittig på tävlingarna tyvärr så dom fick inget riktigt flyt, förutom när dom gjorde omstart utom tävlan då hoppade han jättefint :D

Jag hade tänkt att starta någon dressyr ev. i maj. Sen är jag sugen på att ge mig på någon liten P&J men jag måste köpa en ny hoppsadel först annars lär jag ramla av.
 
Kl (eller hur man gör nu för tiden)

Herrn hittades på tre ben imorse, har rullat och sparkat eller liknande inatt och har ett sår extremt olägligt på hasen. Åkte in för att kolla det och nu står han kvar på kliniken för antibiotika och väntan på att svullnaden ska gå ner så att ul kan göras. Förväntas bli i mitten på nästa vecka. Åker dit och tittar till honom imorgon, träningen som äntligen hade börjat lossna lite :(:(
 
@sassiball
Ja det är ingen höjdare. Jag är glad att jag inte hoppade högre. Men förhoppningsvis är min hoppsadel såld nu. Ska skicka iväg den på måndag men jag ropar inte hej förrän pengarna sitter på kontot. Har haft riktigt otur med en massa köpare som backat ur i sista sekund.
När den är såld ska jag leta rätt på en ny :)
 
Undret: Men gud vilket elände! Lider verkligen med dig. Sånt händer alltid när man är på gång... :(
Håller verkligen tummarna för att det går bra för er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 712
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp