Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Först nu har jag kunnat titta på filmen från programridningen. Superfint! Gud vad glad jag hade varit om det såg ut sådär när jag red, nu drygt 3 år efter jag köpte min ;)
Tack! Kan säga att det inte alltid ser ut så där och det är inte hela filmen som är med. Men en hyfsad minut får duga. Hoppas på fem drygt om en vecka då vi ska tävla. Som jag skrev i dressyrsnackistråden är det lika bra att kasta sig ut och miljöträna innan jag hinner bygga upp några förväntningar.. Roligt också att jag sa till NB i onsdags att jag hade sitsångest ffa för skänklarna hon svarade med att de såg inte så farliga ut, och sen tänkte vi inte mer på dem (mer än att jag ska vara kvick, få effekt och sen vara mjuk). Antar att det handlar om prioritering? :angel:

Igår när jag joggade på banan var han bättre framme för skänklarna men vad svårt det är med hans långa hals, att få stöd på bettet framåt. Kommentaren från NB var: han får gå bakom lod, så länge han inte är bakom hand och skänkel och släpper stödet... Mkt att lära oss! :idea:
 
@Marvin usch va läskigt, tur att de gick bra och att hon inte fick panik. Som flera andra skrivit, dåligt av personalen att inte kolla när en hungrig häst inte kommer till lunchen. Jag va ute och leta efter en häst i helgen. De va inte matdax, men hade bara sett den ena hästen i hagen under de timmar jag va i stallet. Gick ut och leta och förväntade mig en häst med brutet ben, men de visade sig att hästen flyttat. :up:
I går tömkörde jag min häst ute runt våra sommarhagar. Har tidigare bara tömkört på bana och ridhus. Lite svårare att va ute måste jag säga.:angel: Dessutom med hyfsat pigg häst, men hade bra sällskap med mig. Bara en gång eldade hon upp sig och lekte arab. Men de va när grannens hingst visade sig i hagen, och Elle blev väl sugen.
 
@Marvin Men oj, vilken tur att det gick bra. Jag hade nog också blivit ganska sur om inte personalen reagerat.

Kanske börjar följa några av er på instagram också. Jag behöver all inspiration jag kan få :)

Kl
Tömkörde ut igår. Helt genomsvettig efter att ha gått upp för vår brantaste klätterbacke. Väldigt nyttigt för oss båda.
 
Är verkligen kul att läsa om alla som ligger i och tränar:up:

Min pollen har fått ta de lite lugnt nu några dagar efter tävlingen och igår va vi ute i skogen och idag åkte vi till ridbana och red. Regnade precis innan vi skulle rida och det blåste så sjukt kallt så de kändes som att de tog lite tid att bli varm i kroppen. Jobbade massor på lösgjordheten idag. Skålade ur sidorna ganska ordentligt och flyttade in och ut på volter och va noga med att försöka få ihop honom ordentligt. Jobbigt men väldigt nyttigt!

Blev jäkligt lack på min pollen idag på vägen hem sen. Han gjorde likadant på andra stället att han levde rövare i släpet när vi lämnar gården och närmar oss hem. Resten av tiden sköter han sig men idag tog verkligen tålamodet slut. Blir tokig när han ska sparka och veva där bak:devil::p. Har vid ett par tillfällen åkt förbi hemma bara för att inte ge honom att vi stannar när han håller på men de verkar inte hjälpa för vi måste ju åka hem:angel:. Insåg idag att jag inte får reta upp mig utan bara ignorera men de är svårt! Trodde faktiskt att detta skulle bli bättre ju mer vi åkte men de blir nästan värre nu när vi oftast åker till samma ställe med.
 
Är verkligen kul att läsa om alla som ligger i och tränar:up:

Min pollen har fått ta de lite lugnt nu några dagar efter tävlingen och igår va vi ute i skogen och idag åkte vi till ridbana och red. Regnade precis innan vi skulle rida och det blåste så sjukt kallt så de kändes som att de tog lite tid att bli varm i kroppen. Jobbade massor på lösgjordheten idag. Skålade ur sidorna ganska ordentligt och flyttade in och ut på volter och va noga med att försöka få ihop honom ordentligt. Jobbigt men väldigt nyttigt!

Blev jäkligt lack på min pollen idag på vägen hem sen. Han gjorde likadant på andra stället att han levde rövare i släpet när vi lämnar gården och närmar oss hem. Resten av tiden sköter han sig men idag tog verkligen tålamodet slut. Blir tokig när han ska sparka och veva där bak:devil::p. Har vid ett par tillfällen åkt förbi hemma bara för att inte ge honom att vi stannar när han håller på men de verkar inte hjälpa för vi måste ju åka hem:angel:. Insåg idag att jag inte får reta upp mig utan bara ignorera men de är svårt! Trodde faktiskt att detta skulle bli bättre ju mer vi åkte men de blir nästan värre nu när vi oftast åker till samma ställe med.
Z levde också rövare när vi närmade oss hemma-gården. Det som funkade bäst var att låta honom stå kvar i trailern ett tag hemma på gården. Han var så dum att han var full i sår på frambenet och har lyckats öppna skötardörren under färd. Nu lindas han dubbelt och har skydd men lugnare är han inte alltid :(
 
Z levde också rövare när vi närmade oss hemma-gården. Det som funkade bäst var att låta honom stå kvar i trailern ett tag hemma på gården. Han var så dum att han var full i sår på frambenet och har lyckats öppna skötardörren under färd. Nu lindas han dubbelt och har skydd men lugnare är han inte alltid :(

Jag ska testa att låta honom stå kvar en stund framöver och se hur de hjälper. Men hur kör du när han håller på? Jag tycker jag blir så himla osäker på om jag ska gasa eller bromsa. Långsamt eller fort. Ja du fattar;)
 
Jag ska testa att låta honom stå kvar en stund framöver och se hur de hjälper. Men hur kör du när han håller på? Jag tycker jag blir så himla osäker på om jag ska gasa eller bromsa. Långsamt eller fort. Ja du fattar;)
Vi har provat allt. Till sist stoppade jag in min kompis i trailern en bit innan där han brukar börja och hon sa att det var för att han kollade ut och såg var han var. Jag kör som vanligt om än lite långsammare eftersom det inte känns säkert med en häst som galopperar i trailern... Det stämmer fö bra med att han två gånger har åkt i andra transporter och då hållit sig lugn. Ena gången var en henra med skötardörren på andra sidan = han kunde inte få uppmärksamhet då höll han sig lugn. Andra gången var det ett star utan fönster och då var han också lugn... Hans ägare borde kanske byta trailer?
 
Igår blev Barbie skodd med sommarskorna och eftersom balansen ändras ganska mycket utan broddar och med tåriktningen fick hon vila igår och idag har jag skrittat ut. Hon känns så himla glad och tom när jag hämtar i hagen lyser ögonen på henne. Hon verkar väldigt nöjd med livet för tillfället:). I helgen försöker jag pussla till det med en träning men det är svårt eftersom vi jobbar olika tider och livet i övrigt liksom. Nästa helg är det PnR och då ska vi rida MsvC1 så hade behövt lite hjälp att se våra skolor. Vi har visserligen fått upp speglar i ridhuset, men hmm, dom ser ut att komma från lustiga huset...

Har ridit lilla krämbullen idag också och hon har fort fattat vad jag vill! Stadig med fin kontakt i traven och galoppen gick betydligt bättre att rida idag. I höger hittade hon nästan lite form, men vänster är nepigare. Imorgon får hon vila och smälta lite så kör vi igen på söndag.
 
Mitt sto gör likadant, står o tittar ut genom fönstret o stegrar sig när vi närmar oss hemma! Min sambo har kört bakom o sett precis hur hon gör så det hjälper ju inte att köra vare sig långsamt eller fort, hon vet ju vart vi är iaf...jag kör som vanligt och hon har blivit bättre faktiskt.
 
Släpade fram lite bommar idag som vi skrittade och travade över. Han känns ändå helt ok att rida trots att vi är i dålig form. Men jag får verkligen hålla koll på att inte innerskänkeln hamnar för långt bak för då tappar jag rundningen och bogen skjuts ut och ramen är som bortblåst.

Spännande det här med ridning. Hästen går bra när man rider ordentligt och är noggrann med sig själv. Typiskt bara att det ska vara så svårt att kontrollera sig kropp:idea:
 
@sommarminne min gör ofta så när vi är på väg hem. Men hon sätter ofta igång ca 15 minuter innan vi är hemma. Så när vi sen är hemma och jag öppnar upp transporten är de en bastu och genomsvettig häst som vill ut. Hon sätter igång och krafsar med fram och har haft sönder mattan 3 gånger.:down: Väl hemma på stallplan så står hon snällt i transporten. Har inte kommit på vad de är dom triggar igång. Men de är alltid på vägen hem, men de blir mer sällan nu. Men sista turen vi åkte för 2 veckor sen va hon hemsk.
 
@sommarminne Min börjar också stöka när vi närmar oss hemma. Eller när maten är slut. Eller när hon fått av sig luvan och den hänger kors över nosryggen. :angel: Oftast är det av någon av de två första anledningarna dock. :D

*kl*
Dressyrträning i onsdags. Vi fortsätter arbetet med mer bakbensaktivitet fram i handen. Om jag fick ett halvt voltvarv typ två ggr på förra träningen så blev det betydligt mer den här gången så det går framåt. Jobbade på lite 10-m volter och få med aktiviteten ut på rakt spår efteråt. Jobbade även på att ligga kvar med stöd i fattningarna där hon har en tendens att gå upp och släppa första halvsprånget.
Känns kul att förutom det fortsatta grundformsarbetet också jobba på lite detaljer.

På söndag blir det galoppbanan för första gången i år. Ryktet säger att det även ska ha tillkommit lite terränghinder i närheten så det ska bli kul. Får sällskap av lilltjejens bästa kompis som har tragglat med ledinflammationer och rygglåsningar men nu äntligen är ok och på gång.
Har tankar på att anmäla till terrängträning första helgen i maj. För att se om jag kan få lite mer inspiration till hästeriet. :)
 
Jag har nog haft tur med mina för det är ingen som levt rövare i transporten. Plutten har bara gjort det en gång men det var inte nära hemma. Den gången stannade vi och kollade om det hänt något och då stod han där glad i hågen och verkade vilja ut. Men stod lugnt resten av vägen hem. Ponnyn däremot blev bredåkare på äldre dar men det var ju enklare fixat. :)

Idag har vi ridit ut. Helt underbart med sol, 15 grader och vindstilla. Perfekt! Och jag är så glad över att han skötte sig hela turen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp