07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne Ser väldigt stadigt och stabilt ut. Förstår dig angående kort/lång bana. Kan man inte träna på lång så ger man sig själv sämre förutsättningar inför tävling.
För högre poäng måste han komma igenom mer i kroppen och bli mer lösgjord. När han är det kommer ni få jättefina procent :)

*kl*
Sista reflektionen ang kort/lång bana :D
Min ridning rids väldigt mycket framåt och innan hästen är ordentligt samlad så är det svårt att få plats på kort bana. När hon var 4 var det vidrigt. Kändes som vi tassade fram och tog bort hela gången och fick svänga hela tiden. Nu när vi kan rida hyfsad samlad trav och galopp är det inga som helst problem att få plats på kort bana. Jag brukar träna LA:3 samt MSV C:1 i lilla ridhuset hos oss. Det är trångt och det går jädrigt fort mellan rörelserna.
Jag HATAR att tassa runt. Hästen måste trava och galoppera genom hela kroppen och innan samlingen kommer så undviker jag kort bana pga jag tycker gången är viktigare.

Här är filmen från när vi vann på 66% i augusti. Fattar inte hur det är möjligt för det går ju verkligen inte bra :p
Jag kommer ihåg att känslan var att jag fick svänga mycket för att kunna behålla gången och sen rider jag tydligen med tömmar och det kan ju ha bidragit till att det var lite svårt att svänga :p
 
@Jfrelin Tack! Jag kan inte träna på varken lång eller kort bana haha men när jag träna för tränaren så rider vi på typ 30×65 och givetvis blir gången helt annan då. Och det blir ett bättre flyt. Vill dock inte lägga allt för mycket tid på programridning för tränare i dagsläget utan jag behöver mer hjälp med löagjordheten som kommer gynna oss mer i framtiden.
Jag tror och hoppas på att det kommer att bli helt annat när det går att underhålla bättre på hemmaplan än nu. Det är rätt enformigt att rida ut även om de finns fina vägar här.

Va snygga ni är @jfelin:love:
 
@Jfrelin vi får nog enas om att vi tänker helt olika ang grundridning /tävling och lång/kort bana i kombo helt enkelt och låta det bero med det :) alla tänker vi olika och såhär tänker jag : De flesta jag umgås med som rider MsvA och PSG rider till 90% vardagligen dags hemma på 20x40 och har kommit dit de är av samma träningsförutsättningar . De tycker det är ganska lätt att rida längre bana sen på tävling och får fina resultat och placeringar . De långa många år jag själv tävlat var det aldrig några långbanor som tränades på för att sen kunna gå bättre på kort bana, och så är det ju inte nu heller utan kort bana är det som gäller i de lätta programmen precis som förut .

Min och filosofin jag utgår från är att sitter grunden och man kan rida ett msvB + program förberedande på en 20x40 bana så blir lång bana enbart lättare sen . Det som kan vara svårt att ändra är mentala positionen för ryttaren och det är ju samma anledning till varför man som ryttare helst vill rida förberedande inför tävling på en bana som överrensstämmer med måtten på klasserna man ska starta .

Men som sagt - alla är olika så vi får nog nöja oss med det :)
 
@mackan men va? Det var ju det jag skrev?
Jag skrev bara att det är lättare att rida på långbana innan hästen är riktigt samlad. Inte att man inte ska rida på kort bana. Skrev ju att jag själv rider både LA3 och MSV C i vårat lilla ridhus som är 18x38.

Jag tycker dock att jag får bättre flyt på lång bana då man har mer tid på sig. Men det handlar ju om att jag själv är så långsam. Red själv nästan alla mina ridskoleår i 20x40 ridhus 12 hästar samtidigt.
 
@mackan men va? Det var ju det jag skrev?
Jag skrev bara att det är lättare att rida på långbana innan hästen är riktigt samlad. Inte att man inte ska rida på kort bana. Skrev ju att jag själv rider både LA3 och MSV C i vårat lilla ridhus som är 18x38.

Jag tycker dock att jag får bättre flyt på lång bana då man har mer tid på sig. Men det handlar ju om att jag själv är så långsam. Red själv nästan alla mina ridskoleår i 20x40 ridhus 12 hästar samtidigt.
Haha då är det min tur att vara trött och tydligen helt läst käpprätt . Då ligger vi ju på plus minus noll utifrån förra veckans missförstånd ang vad du menade med hjälper och sits osv haha :)

Tror ursprunget till debatten var att jag ifrågasatte filosofin att en stor häst inte får plats på en 20x40 bana och varför tävlar man på sån. För mig är det grund att få plats på en normal 20x40 bana i lätt klass utan problem därav min förvåning i tråden utifrån svar :)
 
@fio Okej, men du får hälsa henne att hon är saknad iaf ;)

*kl

Ikväll har min häst blivit hoppad av min kompis som ska tävla henne om två helger. Började fint med att hon slängde av henne i första hindret. Alla dagar är man inte stolt över sin häst :angel: Egentligen så jäkla typiskt henne, hon ska alltid testa och se om hon får bestämma över nya ryttare, och pga alla krassligheter osv har hon inte blivit hoppad på de här träningarna sedan några månader.
Efter en liten diskussion insåg hon att det fortfarande är ryttaren som bestämmer och då gick hon som en klocka alla rundor... ston :grin:

Iaf kul att hon får den här variationen, och jag är inte direkt mer sugen att hoppa nu när ryttaren åkte av :o
 
Jag har fö fått tag på hö nu för juni/juli då min häst kommer stå på stall. Fantastiska värden : 7,7 MJ och 12g smbrp per kilo :crazy:
Tur att min häst inte direkt är undernärd. Men det blir ändå 1,5 kg lucern och 0,3 kg soja per dag utöver höet för att få till proteinet någorlunda.
Nåväl, jag är iaf glad att jag slipper stressen över att inte få tag i nåt att ge min häst. För gräshage blir det inte direkt.
 
Jag har varit så låg och tappat ridsuget helt på sistone. Men nu har jag sparkat mig själv i baken lite, sett till att boka två träningar i veckan och idag åkte jag själv med C till ett ridhus för att få lite kvalitativ ridtid. En av träningarna är för @stjarnfrugt s gamla tränare som faktiskt kommer till vår lilla gård på torsdag!

På onsdag ska jag lämna min sadel på försäljning och så ska jag ringa till min vanliga tränare och fråga om jag kan ställa C där en helg och hårdträna för henne. Egentligen borde vi nig bo där i några veckor men han behöver hagtid för att inte flippa ur helt!

@sommarminne bra nivå att rida på 62 trots felridning :)

@Fiorano man glömmer inte sin första 70%... Jag grät lite av glädje hehe
Varför är du låg @Amanda_F ? Du har ju köpt en jättefin häst och har alla förutsättningar att det blir super, så fin som hästen är i grunden vad jag sett det lilla du visat , och hur duktig ryttare du är av vad du redovisat sen länge vid deltagande här allmänt på forumet och många hästar du rider med framgång osv .

Ha inte för bråttom med din nya häst . ? Kanske därför du känner dig låg för det jag tolkat utifrån inlägg du skrivit osv så har du rivstart deluxe och jättemycket krav och förväntningar osv ? Ta det lite lugnt . Det tar tid att lära känna en häst man äger och blir lite annorlunda mot att även med framgång rida andras hästar emellanåt och i ryck osv .

Så tänker jag så det blir min tanke till dig !
 
@Amanda_F Jag håller med Mackan.
Ta det lite lugnt och lär känna varandra. Jag vet att du är van att tävla mycket och jag förstår att det känns tråkigt när "alla" andra är ute och tävlar och blir placerade och har kul. Jag har ju inte ens kommit ut på en enda tävling i år och är sjukt avis på alla som tävlar just nu.

Ni kommer bli så himla fina tillsammans men du måste ge det lite tid. Man vill ju så gärna att man fort ska bli ett superpar. Min andra häst kommer hem om 1,5 vecka, yay!, och jag har ju fått för mig att det kommer ta 2 månader innan vi är samspelta men realistiskt så ska jag nog vara glad om vi kommer ut överhuvudtaget i höst.

Jättebra att du bokat träningar så du får göra något roligt och får hjälpa att hitta knapparna.
 
Vad fina ni är! @mackan och @Jfrelin

Jag är låg för att jag är rädd för att rida honom. Han är jättesnäll men ligger högt i blod och är blixtsnabb när han blir rädd och det tycker jag är väldigt obehagligt. Jag är låg för att han inte är en häst att rida barbacka på i skogen och för att det nog aldrig kommer vara enkelt med honom,

Ibland tänker jag att jag har köpt en häst som andra ville att Jag skulle ha, inte för att JAG ville det.

MEN så finns det dagar som idag, när han gnäggar när jag kommer, beter sig som om han och jag är i en bubbla där inget stör oss och som om han också förstår att det är vi mot världen. Då är han värd allt! Han var super att rida och så gullig... Jag ska bara lösa det där med uteritterna och stissigheten så blir det nog bra, trodde bara inte att jag skulle bli så här rädd, det stämmer inte med min självbild...

Sen har jag jobbat för mkt och sånt gör att jag inte orkar hålla emot mentalt när tvivlet kommer...
 
@Amanda_F Du behöver lära känna din häst ihop med bra tränare, men strunta i fokuset på tävling. Det är inte vad ni behöver just nu. Ni behöver hitta knapparna och börja förstå varandra, då kommer du att känna dig tryggare och tvivlet och osäkerheten blir mindre. Det är jag övertygad om :) Du har ju dessutom världens bästa coach framför dig snart som kommer hjälpa dig med detta ;)

Om det då känns likadant om ett halvår eller ett år med regelbunden vettig träning så kan du ju först då fundera på att sälja. Det är ju en fin häst som säkert blir såld :) Man måste ge allt lite tid men det få rju inte bli helt glädjelöst, ibland passar man helt enkelt inte ihop. dock kan det ju ta ett tag att reda ut begreppen...
 
@Amanda_F Jag är ju typ sveriges räddaste ryttare :p Jag vet exakt hur det känns.
Nu gillar jag ju inte ens att rida ut och Divans manke skulle jag aldrig rida barbacka på i hela mitt liv :p
Jag vill ju att hästen ska komma ut dock så jag tvingar mig själv att rida ut en gång i veckan.
För att klara av det har jag några regler:
* alltid graman, inte för att hon behöver det utan för jag blir lugnare av det
* rider aldrig ut med någon jag inte litar på och som inte har full kontroll på sin häst
* galopperar aldrig med sällskap men kan göra det själv
* ser jag någon annan i stallet som rider ut samtidigt rider jag åt andra hållet för att slippa möte. Har varit med om en ridolycka vid möte som är grunden till att jag är rädd.
* känner jag att hon blir för spänd eller pigg så hoppar jag av och leder en bit och sen hoppar jag upp igen

När jag håller mig inom dessa ramar så tycker jag till och med att det är härligt ibland.
Nu vet jag inte vad C gör men Divan har i perioder varit lite istadig ute, typ när hon ser en sten :D eller vid korsningar. Då vänder hon och sen backar hon och småreser sig. Det har hon dock nästan helt slutat med nu. Men det är ganska så ofta hon är på tårna när man rider från stallplan och då leder jag henne tills jag kommer till skogen och så sitter jag upp där.
Just rida i skog gör mig trygg. Öppna ytor......
Vi har ju en jättefin banvall att rida på men dit har jag bara vågat mig en enda gång.

Försök hitta ramar där DU känner dig trygg. Det är läskigt med ny häst ibland för man vet inte vad som ska hända. Nu känner jag Divan så bra så jag vet vad hon gör och det i sin tur ger en trygghet som gör att jag inte blir rädd om hon börjar hålla på.
Ska tilläggas att hon är supersnäll när andra rider ut och hon har egentligen aldrig gjort något och det är inte pga henne som jag är rädd.

Jag tycker även att det är läskigt att rida på utebanan och har massa trams för mig där med men där har jag såklart inte graman.
Är det tävling ute eller framridning ute så är jag aldrig rädd. Sjukt konstigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp