07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Så härligt att det funkar :)

Lomuxx ja jag tycker också det är jätteroligt :)

Fiorano, javisst är det så, jag har också fått det rådet..har lite svårt att följa det ibland bara.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*Kl*

Igår var vi ute en härlig runda sent på kvällen. Hade varit och hämtat hö och blev lite sen men kände att jag verkligen behövde rida Fille om det ska bli nån ordning, han har vilat tis onsd då jag jobbat.
Vi red en runda som jag inte ridit på säker minst ett år med Fille ( då den går längs med och över en motortrafik led så rider vi inte där så ofta) men tänkte att där måste vara bra underlag så vi kan rör på dom en bit.
Redan när jag hoppat upp kände jag att Fille var på explosions humör och konstaterade ganska snabbt att jag hade fel kläder på mig.. Nylonstrumperbyxor som gled inuti joggingbyxorna som gled i termobyxorna som gled i den osmorda sadlen.. Och visst hade jag rätt.. Jävlar vad piggis han var! Exploderade i iprincip varje sväng, tappade stigbyglen en gång och sen hade vi en hyfsad dust om vilket håll vi skulle gå på där han mest stod på bakbenen och snurrade runt och kasstade sig på andra hållet...
Men men, vi fick joggat en bra bit och hästarna kunde trava på och ta för sig på underlaget( det var väl lite det som gjorde att dom va så pigga också, när dom annars knappt kan röra sig i dom knöliga hagarna)
Idag blir det longering och sen hoppeträning på söndag igen :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl

Min häst har nu gått jättebra hos beridaren en längre tid. Rids även av hennes medhjälpare ibland och hon har skött sig mkt bra oavsett det varit ridhus, träning ute å fältet eller i skogen. Hon har varit positivt och framåt och inget bråk, inte ens då det blivit jobbigt och ökade krav från ryttaren :)

Visst känns det lite i hjärtat när jag vet att hon aldrig kunde ha blivit så fin om enbart jag ridit henne, och samtidigt känns det som att man kanske ska passa på och behålla henne nu när hon är fin. Men samtidigt är hon en häst som fortfarande är hård i huvudet och hon kommer att testa sina gränser emellanåt. Hon kräver en modigare ryttare än mig de gångerna så jag tror jag gör rätt i att sälja henne till en sådan istället... Även om det såklart tar emot för att det känns som ett misslyckande.

Dock har jag nu hinnit provarida några hästar senaste veckorna och visst är det svårt att provrida tycker jag, men samtidigt får man lite perspektiv på tillvaron när man provar andra hästar. Och man inser at kanske behöver det inte vara så motigt för jämnan om man bara hittar en häst som passar bättre med ens egen personlighet. Gillar man individen kanske det inte ärlika allvarligt om ridningen inte alltid är på topp...:o
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

låter kul att provrida hästar :) hur gick det med friesern? var det den du tänkte att du gillar individen även om ridningen inte alltid är på topp :D ?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Skönt ändå att hon går bra hos tillridaren. Men jag förstår hur du känner.
Vad är det för hästar du har provridit? (om man får lov att fråga :) )
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Sant det där att mer än bara en del påverkar hur man känner inför hästägandet! Jag älskade min förra häst mer än allt annat på denna jord men det var så mycket runt i kring med skador, hans humör, temperament osv som gjorde det svårt att ta oss vidare. Jag började tvivla på min egen förmåga att rida och det var inte alltid kul att komma till stallet...

Men med min nya prins så är det helt tvärt om! Jag vet att jag inte på nått sätt är ett proffs men tycker att vi stadigt går framåt men framförallt, han är sååå fantastiskt snäll och vänligt inställd till allt. Han jobbar på även om jag gör fel, han vill alltid vara till lags och kommer gärna fram för lite kel. Har aldrig kunnat hitta en bättre häst, även om vi har ljusår kvar till en bra grundridning :) Men jag orkar traggla på med det som är svårt bara för att han är så juste och vill göra rätt :)

Hoppas verkligen att du hittar en som får dig att känna likadant som jag :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack för era svar, svarar alla i samma :)

Jag har provat ett par halvblod och en frieser. Friesern var en upplevelse då jag aldrig ridit en sådan innan, mer än lullat på en knappt grundriden för många år sedan och det räknar jag inte. Rörelserna är ju helt olikt allt jag tidigare ridit, jag kände mig lika nybörjare som när jag provade rida islandshäst en gång och kände att det var som att lära om sig på nytt :o
En mkt trevlig häst, välutbildad och hade faktiskt en bra galopp. Men ändå fick jag aldrig någon känsla för takt och tempo utom när det var riktigt bra. Det blir liksom en "seg" känsla trots att det inte ser segt ut, då de rör sig så mkt annorlunda mot vad jag är van.

Det ena halvblodet var en hopphäst och mkt trevlig att hoppa, men tilltalade mig inte i markarbetet vilket jag lägger större vikt vid. Så den blir det inte ändå. Dock en mkt lättsam och väluppfostrad trevlig valack i all hantering och en härlig personlighet.

Det andra halvblodet var mer välriden i dressyren vilket är viktigare för mig. Rörde sig i mitt tycke kanonbra, bättre gångarter ändå kan jag ändå inte rida och knappt ens dessa då jag numera mest rider runt på en ponny för att hålla igång ridningen när min häst är borta :o Jag hade önskat lite mer känslighet i ridningen men den såg finare ut då ägaren visade den så jag antar att det handlar mer om ovan ryttare än om hästen. En underbar häst i hanteringen, en riktig valack i temperamentet och lagom stor åt mig. Mkt fin modell. Den kan jag mkt väl tänka mig att köpa om jag känner att jag hittar knapparna på den efter ett par provritter till :)

lomuxx - min förra häst som gick bort 2003 kände jag att jag kunde offra mitt liv för, vi var väldigt tajta. Dock hade han också problem med skador, sjukdomar etc som blev jobbiga i längden men även om jag just då hade ett bristande intresse för hästar i stort så tyckte jag lika mkt om honom som individ. Jag hoppas att jag kan hitta en häst jag känner likadant för igen :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh vad roligt att du berättar om provridningshästarna :) jättekul att läsa´vad du tyckte om friesern !

kl

min coola häst fick ländtäcket om bakhoven idag när jag red, kunde gått illa det där, men hon tittade lite bakåt bara så jag fick syn på det och kunde hoppa av illa kvickt o ta väck det. Hon är så härlig, pigg och gör små snälla bocksprång i galoppen. :p Imorgon dressyrträning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Friesern var mkt trevlig och jag fick bra kontakt med ägaren tycker jag, hade lust att köpa häst av henne bara därför ;) Dock är jag skeptisk till själva ridningen på den hästen, det känns som att hon är fin för att ägaren jobbat hårt med henne och skulle jag då rida den i egen regi kommer hon nog tappa rätt mkt eftersom jag inte har känslan för den typen av ridning. Men vi får se, kanske provar jag den ett par gånger till om jag har vägarna förbi. Hon hade inte bråttom att sälja och jag måste ju ändå sälja min egen innan jag kan köpa så det är ingen brådska.

Jag hoppas mkt på valacken också, helt underbar häst. Jag har kollat upp den så långt det går så det känns som att säljaren är ärlig. Dock ska hon ju vilja sälja till mig också och jag har ju så dåligt ridsjälvförtroende så jag tyckte mest det såg ut som en ponnyunge som red storhäst för första gången när jag såg filmerna hemma... Men som sagt skulle jag lära mig att rida hade den nog varit perfekt i övrigt.

Men hur som haver är prio ett att hitta ett bra hem till min häst. Gör jag inte det är det ju ingen vits att ens fundera på andra hästar. Jag har skrivit en flersidig roman om henne nu som jag kommer att ha med som bilaga i kontraktet, samt skicka som info till spekulanter som hör av sig. Jag vill göra det så vattentätt som möjligt för att ungvika bekymmer med reklammationer osv. För det sista jag vill är att få tillbaka henne för att någon inte orkar me hennes humör. Förvisso är hon trevlig och inga problem för en tuff ryttare, men man ska hitta rätt sådan också...
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Man kan aldrig skriva för mycket info!
Det är ju jätte viktigt att som du säger, att näste man vet vad det är för en häst och att det är en sådan man vill ha. Inte minst för hästens skull! Man vill ju hitta ett hem där det funkar och gillas för den dom är och inte säljs vidare eller reklameras.
Sen som du säger så beter hon ju sig bra med en rutinerad ryttare som kan aktivera henne och vara en ledare men man ska fortfarande veta deras bakgrund :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja, jag vill varken att hon flyttas runt eller skickas tillbaka till mig. Isåfall kan jag ju lika gärna ha kvar henne där hon är. Hon går superbra nu med beridaren + stalltjejerna som rider på samma vis. Jag skulle säkert kunna rida henne själv också i dagsläget men jag ser inte vitsen av att plocka hem henne igen när hon har det så bra och jag ändå har henne ute på annons.

Jag hoppas på en relativt snabb affär men det är mest för att jag börjar tycka att det är trist att ha en häst för 9000 kr/mån som jag inte ens rider själv. Och så länge hon är kvar kan jag inte på allvar leta efter en ny för jag vill inte bli stående med två.

Men man har ett ansvar som hästägare att se till att den både har det bra när man äger den och får det bra när den måste flytta. Så jag får bita i det sura äpplet och sätta mig själv åt sidan tills dess att jag hittat rätt köpare. Är hon inte såld om några månader får jag väl då fundera på om jag ska ha kvar henne ändå när hon ändå blivit utbildad ett bra tag. Men i dagsläget känner jag att det bästa alternativet är att hon får en annan ryttare och jag en annan häst, så jag måste iaf försöka.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Galopperat länge i snön idag. Väldigt pigg häst och väldigt otränad matte. :bump:

Lanzelot har börjat att muskla på sig mer på sidorna och länden - Michelinhäst. Han har en del träningsvärk och är inte glad när matte gnuggar med massasgeborsten på det onda. Att det är för hans eget bästa har han inte förstått ännu. :devil:

På onsdag ska jag på mitt första dressyrpass med Lanzelot. Jag har införskaffat nya shortchaps, handskar och tröja så att jag passar som dressyrtant. Vita damasker står på inköpslistan.... :o

stjarnfrugt: Lycka till med hästköpet! Det är starkt att kunna inse att man inte passar ihop med sin fina häst.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit igång någotsånär (bitchmärr :devil::love:) så blir hon halt igen och har nyss avslutat en kur metacam utan resultat, fortfarande halt höger fram... :cry:
MEN det har under de här dagarna uppkommit en rörelsestörning på höger bak som vet tror är skyldig till ALLT (alltså hovledsinflammationen och den biten som vi kämpade oss igenom innan detta) :bow::eek::crazy:

Så nu kommer en grym equiterapeut, homopat, laser mm människa ut och ska kika på henne, OM DET ÄNDÅ KUNDE VARA SÅ ATT HON SATT FAST BAK OCH ATT DET BLIR BRA EFTER ETT PAR BEHANDLINGAR!

Fungerar inte det så tar jag förmodligen bort henne, orkar inte kämpa in & ut på klinik med en så ung häst som inte fixar vila....Det är hjärtskärande..:cry:


Min vackra tossa!

428148_10151347655553180_1439204829_n.jpg


67938_10151366702523180_608661245_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nej men vad tråkigt :( hoppas ni lyckas lösa det här nu.

Jag har tänkt på dig, förstår mycket väl att det inte är så jättekul varken att läsa om andra eller att skriva när det är problem.

Hoppas verkligen ni får rätt på det, hon är jättefin din häst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag tycker att du tänker klokt. Hoppas att du hittar en bra köpare till din fina häst och att du hittar en häst som passar dig :)

Vogue: vilken otur ni har. Hoppas hon blir bättre snart och du kan börja rida!

Kl
Min pålle gick riktigt bra idag men innan i hagen hade han dragit av sig sitt täcke så det hängde runt halsen och stått och dragit ur fodringen. Bushäst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Förstår din frustation,man tror alltid det värsta, våran m var så ojämn och motsträvig, det var låsningar som kiropraktorn fixade! Nu är hon fit for fight!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 339
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp