07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

KL

Jag är nyfiken så har två frågor :)

1. Hur mycket vila har era fått/får i vintern? (Om ni gett dem någon vila)
2. Hur ser veckouppläggen ut för era pållar nu?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min får två veckors vila nu. Mest för att det är så j-la kallt. Iofs har hon varit igång ändå sen mitten av juli så en vila känns rätt ändå:). Hon kommer att fortsätta ridas fem dgr iveckan, ev nån mef tur i skogen men annars hardet upplägget varit ganska bra.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

1. Hur mycket vila har era fått/får i vintern? (Om ni gett dem någon vila)
2. Hur ser veckouppläggen ut för era pållar nu?

1. Min 07:a reds in i höstas...hon fick vila helt mellan jul och nyår!

2. Nu är hon i träning, rids 5 dagar/veckan övervägande inomhus i ridhus, markarbete/hoppning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min har fått galet mycket vila eftersom jag har varit sjuk så länge. Så kanske 1,5 månad. Hur jag kommer att rida nu vet jag inte eftersom jag får se hur jag mår. Men målet är att rida 5 dagar i veckan.
Idag så red jag en liten kort sväng :)

F3F3CFF9-C729-4209-BA4F-F642CA091CE2-566-00000108A707390B.jpg


Fick rasta av ordentlig innan jag hoppade upp :)
C496796D-3E08-486F-855C-17843E130098-566-000001075DF41161.jpg

4C029715-FA77-428E-B77F-E6300D94AC77-566-0000010746AEB8F0.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min har vilat mer eller mindre oplanerat sedan i juni :eek:
Nu ska det inte vilas ett enda dugg på länge.
Först så ska hon skrittas igång, det blir skrittur uppsuttet 4 dagar denna vecka och för hand tre.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min häst har vilat 3 veckor i september, en vecka i november och 3 veckor runt jul.

Här kommer en film på vår tävlingsdebut. Döm oss (mig) inte för hårt.. jag var lite nervös och hade visst glömt avståndsbedömningen hemma :angel: satte henne rätt i första hindret och fick ett par till lite märkliga språng. Vi kan bättre än det här, men eftersom jag tjatat så mycket om det så antar jag att ni är lite nyfikna. Och hjälmen frös inte fast på huvudet.

http://www.youtube.com/watch?v=MgPT0KxON8o&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

1. Hur mycket vila har era fått/får i vintern? (Om ni gett dem någon vila)
2. Hur ser veckouppläggen ut för era pållar nu?

Ariel skall egentligen inte ha någon mer vila, då hon vilat så mycket i sommar. Men jag rider henne inte när det blåser storm eller är kallare än minus tio, så det har sållat bort några dagar. :p

Tanken är att Ariel skall ridas 3-4 dagar i veckan, där jag rider på helgen och medryttaren under veckan. Jag rider då ett pass dressyr och ett pass där jag försöker fokusera på galoppen (galopp i backe, canter, fattningar, etc). Medryttaren rider bara vanliga uteritter så Ariel håller sig glad och nöjd.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad duktiga ni e :)
Ocg flitiga som redan är igång till sesongen!

Själv var det andra hoppträningen idag, bjuder på några små klipp från framhoppning till sen binda ihopa det till en bana :)

Klicka på bilderna, det e filmer, vet inte varför min photobucket inte funkar som den ska.. :/

th_M2U00105_zpsf80c9929.jpg
[/URL][/IMG]

th_M2U00106_zps74057471.jpg
[/URL][/IMG]

th_M2U00112_zpsc1b16674.jpg
[/URL][/IMG]

th_M2U00113_zps67ea176e.jpg
[/URL][/IMG]

th_M2U00116_zpsbdc8bd58.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hon hoppar ju jättefint! Dåliga språng pga hjärnsläpp får de flesta av oss då och då. :angel:

Bra tempo och bra språng på de andra hinderna! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Han var lite mer koncentrerad den här gången va? :D Inte lika mycket bock och bus!

Min Häxa hoppade ännu bättre idag! Var inte nån Häxa alls faktiskt, bara rolig och trevlig att rida. Helt plötsligt efter vintervilan så stämmer min avståndsbedömning mycket bättre. Enligt tränare pga att jag har jämnare bjudning. Hon rullade på bra, lite trixiga svängar och som sagt lurigt underlag. Vi kom nära någon gång, jag väntade på henne. Jag rider helt enkelt mycket bättre. Ingen aning om hur det gick till dock! :angel:

Attans att ingen ville stå ute i svinkallt ridhus och frysa rumpan av sig med en kamera. :p

Min vilade 3 veckor i december. I fortsättningen tänkte jag byta ut en av helvilodagarna mot skrittvila, så en dag skritt och en dags helvila i veckan, ungefär. Att det är kallt stör inte mig, är det för jävligt så har vi isolerat ridhus. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fin häst du har, hoppar mjukt och fint :)

Ja vi passar på nu när det finns 90 att anmäla till.

Marvin tack, ja hon hoppar inte så tokigt ändå, kan behöva lite mer hjälp från ryttaren ibland kanske.

Hunter javisst är hon, en perfekt häst när man som jag är höjdrädd och ändå inte vågar hoppa så högt :) Hon är så snäll och går gärna med på lite nya upptåg som tex hoppning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

1) Vi kör aktiv vila. Dvs rider lite försiktigt ute eller på banan om vädret och underlaget tillåter. Vill inte låta honom stå helt då jag inte haft honom så länge och inte vill ha överdrivet stallmod.
2) Jag aktiverar honom tre ggr per vecka. Varvar mellan longering, tömkörning, uteritt och korta pass på banan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Habina, visst var det du som funderade på att betäcka i vår igen? är du inte sugen på att komma igång mer med träning efter årets föl :) ?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Får väl rapportera mitt eget ytterst blygsamma fegisframsteg idag.

Vi gick utan annan hästkompis till ridhuset för att rida där ensam för första gången. Har varit där två ggr ensamma förut och har då longerat. Då har det varit minst sagt livat... :banana:

Han var lite stressad och på idag med, så det fick bli "ponnyridning" med pappa i andra änden av longerlinan. :angel: Jag är en mes, jag vet! :p

Vi jobbar vidare med våra små delmål. I veckan ska jag rida lektion i ridhuset är det tänkt, grannen ska hjälpa mig med lite moraliskt stöd. Då får vi se om vi törs "släppa loss" :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ser trevligt ut! Men lite jämnare galopp kommer det bli kanon! Hon verkar ju vara kanon i psyket din häst :)

rebeckasff: Ser riktigt fint ut! Han hoppar käckt och det ser lätt ut :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Du det är bra med en hjälpsam pappa, min har hjälpt mig många gånger när det kommer till inridning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ser ju jättefint ut! Imponerad att du så snabbt kommit ut på lokal om du nu dessutom är lute höjdrädd. Bra jobbat!

Jarnroos; Min vilade fyra veckor från mitten av nov till veckan innan jul. Oplanerat tidigt pga att hon blev förkyld. Nu är vi igång igen och jag har nu lagt in ett uppsuttet skritt/lätt joggpass till i veckan så de flesta veckorna nu blir det 5-6 pass och då är något tömkörning och något ovan nämnda lättare pass.

Vi har äntligen fått färdiginstallerat värmevattenkoppen i lösdriften så inga mer bekymmer med vattentillgången. Fri tillgång på grovfoder, förvisso med småmaskigt nät och ett 300g täcke på min typ halvklippta häst verkar fungera utmärkt. Aldrig känts frusen.

Idag var vi iväg på vår andra pnj för i år, gäller att göra säsongen så lång som möjligt för att hinna nå sina mål. ;) Vi tog två rundor på 90. Inte riktigt framme i första så ett par i botten och ett stopp. Inget att säga. Andra rundan betydligt bättre då jag på framridningen kunnat fokusera på framåtbjudning när jag inte kände behov av att hoppa något. Ett pet på enda vi kom fel på. Är väldigt nöjd med lilltjejen som till 90% alltid gör sitt jobb. Hon är ju trots allt ett sto så 100% är väl svårt att räkna med. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 339
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp