½-årings täckes-STRL ?

Glamoroza ox

Trådstartare
Hade tänkt att införskaffa ett fodrat regntäcke alt. något tunnare vintertäcke till mitt arabföl i vinter.
Tänkt att ha utifall att. Man vet ju aldrig med vårat "fina" höst/vinterväder.

Frågan är ju nu då, vilken storlek brukar de ha på täcken vid denna ålder?
Mamman har 125-135 cm , beroende på vart täcket kommer ifrån.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

de lättaste är väl kanske att mäta?

men varför ha ett täcke till en halvåring?
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

de lättaste är väl kanske att mäta?

men varför ha ett täcke till en halvåring?

Visst kan jag mäta, men "risken" är väl att hon har växt tills det är vinter. Hon är just nu bara 2,5 månad.

Täcket är tänkt att ha på ifall det blir riktigt skitväder, regn/snöslask i halv storm. Då har vi t.o.m täcke på nordsvensken.
Det är alltså inte meningen att ha på hela vintern.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

ja, det här kommer det bli en gigantisk diskussion av..

Jag har iaf hellre ett täcke på mina små än att stänga in dom när det är gräsligt väder.
Sen finns det dom som tycker det är hemskt och allt.
Men jag ser inte det hemska i att ha ett täcke på en liten några gånger på år.
Då låter jag dom hellre gå ut och få stimulans med sina kompisar än att stå inne större delen av dagen.

Mitt tips är iaf ett ridtäcke.
Sen syr du ihop ändarna (som ska sitta framför sadeln) så det sitter fast bra.
Detta är lätt att sprätta upp när hästen växer och den får inga problem att röra bogen.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Mitt tips är iaf ett ridtäcke.
Sen syr du ihop ändarna (som ska sitta framför sadeln) så det sitter fast bra.
Detta är lätt att sprätta upp när hästen växer och den får inga problem att röra bogen.

Smart:idea:
Hade jag faktiskt inte tänkt på.

Men ungefär hur stora/ryggens längd brukar "medelaraben" vara som ½-åring?
(ja, el. de raser som nu är liknande storleksmässigt)
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Men försök tänka.
Föltäcken är ca 80cm. En färdigvuxen ca 125cm. Då borde väl ett täcke på ca 100 passa?
// Linda
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

*KL*

Unghästar tål mer än man tror. De är dock inte impregnerade mot skitväder deluxe, dvs kring nollan och nederbörd i komb med vind. Men det ska mycket till innan en normal, frisk en fryser. Så jag tycker det är totalt överflödigt med täcke. ÄVEN om man som någon skrev tyckte att 'det blir ju bara några ggr/år'. Jag tycker de hellre kan stå inne de dagarna i så fall. Visst det är tråkigt etc, men även täckade så det är inte direkt så att de 'leker med polarna' när vädret är SÅ piss heller. (Apropå leker, där är största faran med täcke på unghästar, de är ofta jätteroliga för kompisarna att leka med).

Men, folk får göra som de vill med sina hästar. Däremot bör man vara beredd på att det här med täcke till unghästar kan bli en dyr historia. De växer SNABBT ur dem, och att ge dem 'lite att växa i' ger bara skav och på sniskan osv. Min dam hade täcke vid en muskelskada, och det tog henne 2 månader att växa ur det. Och då var hon ändå 1½ när hon fick det, så växte inte lika snabbt som när de är föl.

Det är ena problemet, det andra problemet är att du måste hitta ett täcke som är rätt skuret i bogen för att passa småttingarna. Även om rygglängden blir bra i strl XX eller XXX så mååånga täcken hänger tyvärr i bogen, de är ju sydda för storhästar och unghästar är ganska taniga i fronten.

Mitt tips är att om det nu prompt ska vara täcke titta efter ett med halvhals (sitter bättre), och märken som är lite trängre i bogen samt är ordentligt reglerbara. ABSOLUT bogveck på en ung anser jag.

Vissa, t ex Källquists Protector har 'spännen' uppe vid halslinnen som man kan reglera halslinningsstorleken på, det är en fördel om det inte är halvhals.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Unghästar tål mer än man tror. De är dock inte impregnerade mot skitväder deluxe, dvs kring nollan och nederbörd i komb med vind. Men det ska mycket till innan en normal, frisk en fryser.

På ett ställe där mitt sto var inackorderad fanns även en stor lösdrift. Där hade stallägaren nästan alla sina hästar - halvblod i varierande åldrar från 0-28 år. Det fanns naturligtvis en ligghall de kunde gå in i men det gjorde de ytterst sällan. Även när det blåste och snöade ute på den skånska slätten gick stona och fölen ute.

Och så håller jag med dej om att folk får göra som de vill med sina egna hästar. Själv hade jag dock inte lagt täcke på ett föl.

Immer
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Men försök tänka.
Föltäcken är ca 80cm. En färdigvuxen ca 125cm. Då borde väl ett täcke på ca 100 passa?
// Linda

Hade jag haft koll på föltäcken så hade jag väl inte frågat här.
Men ursäkta om man inte får lov att fråga ifall man inte vet, trodde det var därför man var här på buke, för att få svar på sådant man inte visste. (bl.a)

Men tack för att du tog dej tid att svara ändå!
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Min lilla fick använda shettisens täcke (vid rusk väder) från ca 4 månader till 10. Det var lite stort i början och litet i slutet :). Shettisens täcke är väl 105 tror jag.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Du skrev "Men försök tänka" & det tolkade jag som att man inte får fråga.
Och jo, jag har tänkt men inte kommit fram till något bra svar på egen hand, därav startade jag denna tråden.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Är det inte smartare och vänta och se om du behöver ett? Själv har jag aldrig haft täcken på mina unghästar, de har inte frustit helt enkelt.
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Hade ett täcke till mitt hbl i strl:105, men det blev ganska snabbt för kort. Så jag skulle tippa på 105 till arab. Sen gör det ju inget om det är ngt för långt så länge det sitter bra över bogar och hals!
/Jenny
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Är oxå en sak jag klurar på. Har inte köpt något än.
Men ska jag köpa ett så vill jag gärna veta ungefärlig strl så jag förhoppningsvis slipper fara runt som en tätting när jag är nyförlöst. (med snitt)

Att skicka iväg sambon på täckesjakt är nog ingen hit.
Ibland undrar jag om han ens skulle kunna komma hem med rätt strl på en grimma om jag bad honom :crazy:
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Okey, 105 cm låter ganska lagom.

På de vuxna araberna har vi högre hals för att de ska sitta bra över bogarna, får se om jag kan hitta något liknande i 105:an.

Tack alla för svar :bow:
 
Sv: ½-årings täckes-STRL ?

Min erfarenhet är att täcken med halvhals oftast motsvarar storleken större utan hals. Min travare jag hade drog 135 ivanligt (borde haft 130), med halvhals hade han 125. De i 135 blev som tält. Kanske bra att ha i bakhuvet!
/jenny
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 579
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
866
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 010
Senast: mackan
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp