½ liter ollja per dag?

T

traloppan

Vågar man ge så mycket? Någon som vet, vad jag har kunnat hitta så finns ingen direkt övre gräns över hur mycket man kan ge som foder åt häst??
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

3 dl är vad dom max kan tillgodogöra sig under en dag, så att
ge mer är direkt slöseri med pengar.
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Det finns ingen direkt dygnsmaxgiva MEN däremot en maxgiva per utfodringstillfälle och den ligger på ca 1,5 dl för en stor häst (500kg).

Hästen har lite lipas, det enzym som bryter med fett. Det gör att om det kommer för mycket fett på en gång hinner inte lipaset med. Då fortsätter fettet ned i tjocktarmen onedbrutet, där störs mikroorganismerna och nedbrytningen av cellulosa försämras.
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Har både fått höra 5% och 10% av totala fodergivan kan ersättas av fett (olja). Så räkna på det. 1 kg olja (= 1 liter olja) motsvarar i energi 3 kg havre. Så om man ersätter 1 kg havre med 3 dl olja får man samma mängd energi. Att ge olja gör alltså att hästen kan få i sig mer energi (orkar äta det). Fett är bra att fodra med om hästen utför hårt och långsamt arbete (uthållighet). Fett finns dock även i det andra fodret.
Hälsning Maja
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Tack för era svar alla tre!

Lollan- hur vet du att tre dl är vad de max kan tillgodogöra sig? Det är vad han får nu men är intresserad av var du fått den informationen ifrån!

Stopek- Har också läst någonstans att oljan ej bör utgöra mer än max 5 el. om det var 10 % av den totala foderstaten, men jag var osäker på om detta var gammal info och jag vet att när jag läste detta så fanns det inte mycket forskning på fett som fodermedel, frågan är om det finns mer nu??

Förrutom fettet får han ca 10 kg hö (60 g smb rp per kg foder och 9 g energi per kg foder), 3 liter lusern pellets och 1 ½ liter betfor + 3 dl ollja (vitaminer och mineraler). (Han tål ej spannmål- korsförlamning)

Sweet- det här med ca 1,5 dl. per 500 kg. Var har du fått denna info ifrån?

Tack som sagt alla för era svar, är jätteintresserad av var ni fått veta dessa olika svar ifrån! :)
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Hittade en hel del intressant läsning när jag sökte runt på nätet. Här kommer ett axplock. Linda, jag rekommenderar starkt den sista länken, där tror jag du hittar mycket matnyttigt!

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/1726
Bukspottet innehåller också ett enzym, lipas, som spjälkar fett. För att lipaset skall kunna verka, måste fettet delas upp i små droppar. Det beror på att lipas inte är fettlösligt utan bara verkar i gränsskiktet mellan vatten och fett, d.v.s. på ytan av dropparna. Många små droppar har större yta än en stor. För att de små dropparna inte skall slå ihop sig till större igen, krävs ett stabiliserande ämne. Sådana ämnen, emulgatorer, tillförs med gallan. Hästen har ingen gallblåsa och kan således inte ha något förråd av galla, utan den tillförs i den takt den produceras i levern. Produktionen kan ökas vid behov, men det kommer aldrig så mycket på en gång, som det kan göra ur en gallblåsa. Därför kan hästen bara spjälka små mängder fett åt gången, men då gör den det effektivt. I likhet med stärkelse innehåller inte hästens naturliga foder stora mängder fett och den har därför inte behövt någon gallblåsa. Hästen bör därför inte få mer än högst 0,7 - 1 g fett per kg vikt och måltid, d.v.s. 3-5 hg per utfodring till en 500 kg häst. Dessutom bör tillvänjning ske successivt. För mycket fett fortsätter osmält till grovtarmen, där det stör mikroorganismerna.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000261/01/200459.pdf (mycket bra sida från SLU!)

Fett, är det mest energirika näringsämnet. Hästen spjälkar vegetabilisk fett (olja) effektivt
under förutsättning att den får det i små portioner. Fettet spjälkas till fria fettsyror och
glycerol som tas upp i slutet av tunntarmen. En del av produkterna byggs åter upp till fett i tarmväggen, medan resten går via portådern till levern. Om hästen får för mycket fett på en gång eller får fett som den inte kan spjälka fortsätter detta till grovtarmen, där det kan hämma cellulosajäsningen.

5.2.1 FETT
Hästen spjälkar vegetabiliskt fett (oljan) effektivt under förutsättning att den får det små
portioner. Fettet spjälkas till fria fettsyror och glycerol som tas upp i slutet av tunntarmen.
Det är huvudsakligen vid arbete som inte sker på maximal nivå som hästen utnyttjar fett som
energikälla. Vid maximal ansträngning måste energi frigöras utan tillgång på syre. Det kan
bara ske genom att glukos spjälkas till mjölksyra (Atrell m.fl.,1994).

Det är rekommenderat att utfodra ett tillskott på E- vitamin vid utfodring av olja. Man bör också notera att kalcium intaget är tillräckligt, eftersom det har påståtts att en foderstat med hög oljehalt kan reducera tillgången av kalcium (Harris, 1999).
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Nu hittade jag det jag hade läst någonstans om maxgivan av olja per utfodringstillfälle!

När det gäller extra tillskott av fett (vegetabilisk olja) utfodras maximalt 0.5 dl / 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Hittade den infon här!
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Tack! Håller mig nog till mina tre dl. per dag ändå. Han är ju fortfarande väldigt fin i hull. :)
 
Sv: ½ liter ollja per dag?

Ja, man ska ju inte ge mer än hästen behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Amk
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: NOC14
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
462
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp