Bukefalos 28 år!

1-åring som bits!

Luna10

Trådstartare
Och bits hårt.... Aj.

Vad gör man? Han har hållit på med det ett par veckor nu, vi säger alltid "nej, man får inte bitas" när det händer, i bestämd ton. Ibland kan faktiskt något oplanerat utrop (och något fult ord :eek:) slinka ut just när det händer, för det gör ju ont, speciellt om han biter på något känsligt ställe.

Jag förstår ju att det är en utvecklingsfas och att han vill testa vad som händer, men hur får man honom att förstå att det inte är ok att bitas? Vi har inte jättemånga regler men det som vi är stenhårda på är att man inte får skada andra levande varelser, inte slå inte bita.

Vi jobbade hårt med att han skulle klappa katten försiktigt, våra "nej" hade väl inte mycket effekt annat är för tillfället. Det som gjorde att han blev mindre hårdhänt var när vår kloka gammelkatta :love: tog tag runt hans hand med tänderna och bet till försiktigt - en gång. V testar slå igen, katten biter en gång till. Sen dess har V klappat försiktigt.:angel:
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag ledsnade efter typ blivit bitien i 1½ år och bara skrattat när jag sagt att det gör ont, sen bet han några kompisar på dagis. Så jag nöpa tillbaka. Då slutade han och började kramas istället som vi tjatat om lika länge. "Man ska inte bitas man ska pussas och kramas."
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag tror att du måste vara snabbare än honom, dvs förhindra en "bitattack". Ögonkontakt, säga ifrån - å sånt där du redan pysslar med. Men bara att du måste säga till innan han biter. Den fasen, om du lyckas förhindra att han biter, brukar gå över gansak snabbt. Men man måste vara med på ett bett hela tiden så det är nog inte världens lättaste o roligaste tid...

Har bara en liten plutt här hemma så jag har inte provat själv. Men hört om. :)
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag ledsnade efter typ blivit bitien i 1½ år och bara skrattat när jag sagt att det gör ont.

Oj, det hade jag inte stått ut med så länge, vilket tålamod du har! Jag börjar tro att jag kommer bli en riktigt usel mamma, för jag blir absolut rasande när folk skrattar åt en i det läget. Barn kan verkligen vara veritabla psykopater när de är små.
 
Sv: 1-åring som bits!

Mabuse, är du gravid?

Till TS: Punktmarkering och ett tydligt nej är det enda som är nån mening med. Så små barn kan inte kontrollera sig själva eller tänka efter före (de har ju inte ens nåt språk att tänka med). Man kan inte förvänta sig att det ska gå att uppfostra dem till att själva begripa att det gör ont på andra, de har inte den förmågan att sätta sig in i andras känslor ännu. Prata mycket med honom så att hans pratande stimuleras och se till att han har annat att bita på om det möjligtvis kan vara tänderna som kliar.
 
Sv: 1-åring som bits!

När han var bebis var det ju mer förståligt för det kliade i tänderna osv. Men sen övergick det till att han bet så fort han blev glad, arg, uppspelt osv. Ögonkontakt och steget före bara att glömma. Han kunde springa runt och busa och helt plötsligt hänga som en polishund i underarmen, eller i magen eller varför inte kinden!

Det var ju samma sak på dagis, ungarna får super kick och härjar helvilt och han vet inte vart han ska ta vägen, springa dit, hoppa, krypa efter honom. Då bet han den som var närmast istället.
 
Sv: 1-åring som bits!

Min ena dotter bets ratt mycket nar hon var mellan 12-18 manader. Aldrig mig eller pappan, men sin syster och ibland pa dagis. Som sagt, sa sma barn har ingen impulskontroll och det ar ratt meningslost att forsoka fa dem att forsta att det gor ont, sa det ar punktmarkering som galler. Jag sade "nej, man far inte bitas", lyfte bort henne fran situationen om det behovdes och trostade sedan systern och ignorerade forovaren en stund. Hon ar 21 manader nu och bits inte alls langre. Det ar (oftast) en fas som gar over, man maste bara vara mycket observant, konsekvent och lugn under en tid.
Om jag fixade det, som hade tva bebisar att ta hand om, sa lar det ju vara en baggis for dig ;)
 
Sv: 1-åring som bits!

Ja bet han mig med flit stenhårt i armen och skrattade samtidigt så nöp jag honom i armen så han förstod att det där gör ont, hände väl 2-3 ggr sen slutade han. Efter 1½ års av att bli biten såg/kände man skillnad på när ett bett var med flit för att få en reaktion, när han vart över uppspelt och inte visste vart han skulle ta vägen eller om han inte kunde komma på hur han skulle visa sina känslor.
När han sen bet flera av sina kompisar på dagis så var det verkligen dags att ta tag i det.

(Och sen jag böt användarnamn har jag hittat stavfel i varenda inlägg jag skrivit :confused: )
 
Sv: 1-åring som bits!

Så jag nöpa tillbaka. Då slutade han och började kramas istället som vi tjatat om lika länge. "Man ska inte bitas man ska pussas och kramas."

Det tar emot att göra det, typ sjunka till en ettårings nivå som vuxen?:crazy:
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag tror att du måste vara snabbare än honom, dvs förhindra en "bitattack". Ögonkontakt, säga ifrån - å sånt där du redan pysslar med. Men bara att du måste säga till innan han biter. Den fasen, om du lyckas förhindra att han biter, brukar gå över gansak snabbt. Men man måste vara med på ett bett hela tiden så det är nog inte världens lättaste o roligaste tid...

Det finns inte riktigt möjlighet till det, betten kommer snabbt och oväntat, ingen "varning".

Ofta iofs när han tycker att han inte får uppmärksamhet just på sekunden när han vill ha det, t.ex. att jag står och hackar lök och han kommer med en bok och vill att jag ska läsa. Då förklarar jag att jag inte kan komma precis nu och att han måste vänta en liten stund så jag hinner hacka klart och tvätta händerna. Då kan det komma ett bett.
Men han kan lika gärna bita när man busar.
 
Sv: 1-åring som bits!

Prata mycket med honom så att hans pratande stimuleras och se till att han har annat att bita på om det möjligtvis kan vara tänderna som kliar.

Pratar mycket gör vi, men han har inte så mycket ord ännu, förutom "dä!" som kan betyda allt från "vad är det?" till "jag vill ha det där!" och "brrrr" för bilar och "buuuu" för alla sorters djur:p.

Tänderna tror jag inte på, det är inte sånt bitande, och han har bitleksaker.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag sade "nej, man far inte bitas", lyfte bort henne fran situationen om det behovdes och trostade sedan systern och ignorerade forovaren en stund. Hon ar 21 manader nu och bits inte alls langre. Det ar (oftast) en fas som gar over, man maste bara vara mycket observant, konsekvent och lugn under en tid.

Det är väl ungefär så vi försöker göra, det är väl bara att vänta på att det ska ge resultat då...
 
Sv: 1-åring som bits!

Det tar emot att göra det, typ sjunka till en ettårings nivå som vuxen?:crazy:

Ja, jag håller helt med. För mig personligen så är att nypa = aga som är förbjudet i lag. Jag är emot all form av fysiskt våld och där ingår nypas, knäppa på fingrar, daska i stjärten och allt sådant. Att däremot emellanåt behöva hålla fast sitt barn för att få det att lugna ner sig eller behöva få i barnet medicin är en annan sak. Eller att fysiskt lyfta upp och avlägsna barnet från något farligt eller för att "bryta" ett beteende.

Även om "nyp" säkerligen kan fungera för någon som använder det så är det helt emot mina principer och faktiskt också emot svensk lagstiftning.
 
Sv: 1-åring som bits!

För mig personligen så är att nypa = aga [...] Även om "nyp" säkerligen kan fungera för någon som använder det så är det helt emot mina principer och faktiskt också emot svensk lagstiftning.

Är det för dig personligen eller i juridisk mening som nypa = aga?

Hur skulle du hantera situationen med ett barn som under 1 1/2 års tid bits eller på andra sätt gör illa dig och andra i sin omgivning, och skrattar och fortsätter när man säger nej? Jag säger inte att det är rätt att nypa barnet, men samtidigt skulle jag inte stå ut med det, framförallt inte om barnet på det sättet plågade djur och andra, mindre barn, därför är jag nyfiken på hur du skulle lösa det.
 
Sv: 1-åring som bits!

Det finns inte riktigt möjlighet till det, betten kommer snabbt och oväntat, ingen "varning".

Ofta iofs när han tycker att han inte får uppmärksamhet just på sekunden när han vill ha det, t.ex. att jag står och hackar lök och han kommer med en bok och vill att jag ska läsa. Då förklarar jag att jag inte kan komma precis nu och att han måste vänta en liten stund så jag hinner hacka klart och tvätta händerna. Då kan det komma ett bett.
Men han kan lika gärna bita när man busar.

Fast jag har läst att det är ett snabbt sätt att bli av med bitandes, man får vara på sin vakt 24/7. Men som sagt, I don´t know :D
 
Sv: 1-åring som bits!

Är det för dig personligen eller i juridisk mening som nypa = aga?

Hur skulle du hantera situationen med ett barn som under 1 1/2 års tid bits eller på andra sätt gör illa dig och andra i sin omgivning, och skrattar och fortsätter när man säger nej? Jag säger inte att det är rätt att nypa barnet, men samtidigt skulle jag inte stå ut med det, framförallt inte om barnet på det sättet plågade djur och andra, mindre barn, därför är jag nyfiken på hur du skulle lösa det.

Tja, jag tar mest för givet att om örfilar, knäppa barn på fingrar eller daska i stjärten är olagligt så borde rimligtvis nypa också vara det. Men det går säkert att utröna via lagtexten ifråga. Själv är jag fostrad helt utan fysisk bestraffning och väljer att följa den linjen själv också.

Jag skulle lösa det som någon härovan rekommenderade (nu har jag inte haft "bitbarn" själv, men nog har vi haft saker som gjorts som inte är tillåtna. Speciellt nu när han är närmare 2 år.); konsekventa "nej", punktmarkering och lyfta bort barnet när det sker; helst försöka "förutse" förstås. Sen skulle jag försöka analysera i vilka situationer det sker och om vissa saker kan undvikas för att minska bitandet (vad jag förstår handlar det ofta om en slags "överreaktion" när barnet bli exalterat i någon mån).

(Jag associerar delvis till ännu mindre spädbarn som biter hårt i bröstet när de fått tänder. Min son gjorde så några enstaka gånger. Min omedelbara reaktion som kom automatiskt var högt "AJ!" och för hans del så räckte den reaktionen rätt bra för att han på något sätt skulle "förstå" att det inte var ok. Det kanske hade "funkat" att nypas då med? Det "funkade" säkert rätt bra med aga på flera sätt i vårt gamla samhälle. I så mån att barnen av rädsla för fysiskt straff "höll sig på mattan". Men det är en människosyn som jag är så FULLSTÄNDIGT främmande inför. Ingen nyper ju sin chef om denne uppför sig illa. Varför skulle det vara mer ok med små barn?)
 
Senast ändrad:
Sv: 1-åring som bits!

Har googlat lite snabbt på nätet avseende förbudet mot barnaga. Det framgår av Barnombudsmannens sida att det är i Föräldrabalken som förbudet står med.

Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling”.

Och vad detta innebär är:
I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra.

För mig innebär det att min tolkning avseende att nyp eller daskar eller slå på fingrar = förbjudet eftersom det avser en handling som stämmer in på flera faktorer ovan:
* används i bestraffnings- eller uppfostringssyfte
* ger smärta
* även om det är ett lindrigt slag (nyp, dask, knäppa på fingrar) som kan innebära endast en hastigt övergående smärta.

OT-spår, men eftersom frågan om hur man gör innebar tips om att t ex nypa så tycker jag det är bra att klargöra att det INTE är en laglig metod. Sen kan man ju alltid välja att bryta mot den lagen. Varför man nu skulle vilja det.... :crazy:

Länk: http://www.barnombudsmannen.se/adfinity.aspx?pageid=4407
 
Sv: 1-åring som bits!

Hur menar du? Att du nöp honom? :confused: :crazy:

Det tar emot att göra det, typ sjunka till en ettårings nivå som vuxen?:crazy:

Jag tycker inte det är något att bli upprörd över.

Jag skulle ALDRIG tolerera att mitt barn (om jag hade) var elak mot djur eller bet folk. Slutar barnet efter ett litet nyp eller två så är det snarare en bra metod, istället för att evigt tjata och tjata som en del gör.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag tycker inte det är något att bli upprörd över.
Det tycker jag. (men det har säkert framgått).
Jag skulle ALDRIG tolerera att mitt barn (om jag hade) var elak mot djur eller bet folk. Slutar barnet efter ett litet nyp eller två så är det snarare en bra metod, istället för att evigt tjata och tjata som en del gör.

Att inte nypas är inte lika med att acceptera eller tolerera. Ej heller behöver det innebära "tjatmetoden".

Det finns bättre sätt att lära sina barn hur man beter sig än att använda någon form av fysisk bestraffning/korrigering (och bättre sätt än "tjat"). För jag har nog svårt att tänka mig att syftet med nypen är annat än att de ska ge smärta?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 040
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 399
Senast: Ponnyfoton
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 571
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp