Bukefalos 28 år!

1 åringar..

U

U-Two

Hej!
Jag har 2 1 åriga nordsvenskatravare..
började tömköra vid års skiftet 2006/2007
körde sedan med vagn ca 3-4 gånger innan betes utsläppet..
hur gör ni med era???
Jag är helt ny med trav hästar..
När ska man köra igång på allvar?? :confused:
så här ser mina åringar ut..:love::love:
hingst e:brännapål u:Atoma Tabac ue:lappnils
Blunder_001.JPG

sto e:brännapål u:Helmi Tabac ue:Busbra
25_juli_014.JPG


hur ser era ut??
hur långt har ni kommit??
 
Sv: 1 åringar..

Hej
Jag har oxå en grålle, fast ett varmblod. Han går på bete nu me ska väl igång sept- okt nån gång. Han har oxå varit i vagn 4-5 gånger. När han kommer hem lämnar jag in honom i träning några månader så att körningen kommer igång.
 
Sv: 1 åringar..

Min åring går på bete, så jag har inget nytaget kort. Såg ut som en förväxt shettis när jag lämnade iväg honom, så jag hoppas han hittat stilen lite bättre när han kommer hem. Han är tömkörd några gånger utan problem och kommer snarast tömköras färdigt och sättas i vagn när han kommer hem. Sedan börjar uppträningen med sikte på att plättlätt kunna jogga en mil i kuperad teräng kring jul. Börjar med några km skritt och bygger vidare därifrån. Kommer träna varannan dag ungefär fram till fartträningen tar vid i vår.
 
Sv: 1 åringar..

Ok, då ligger jag bra itid då?? !!!
Kallbloden är man lite senare med än med varmbloden, om jag har missuppfatat det hela rätt.:crazy:
när börjar man köra på bana ungefär.. åldersmässigt..:confused:
,
Tacksam för svar..
 
Sv: 1 åringar..

Våra kallblod ligger exakt i samma tidsplan som varmbloden. Uppträningsmodellen är även den lika oavsett ras. Finns ingen större anledning att vara senare med kallbloden än varmbloden. Jag börjar köra på bana framåt februari - mars någon gång, ibland blir det april, det beror lite på omständigheterna, men helst vill jag att dom ska börja jobba på bana någon gång ibland under feb-mars.
 
Sv: 1 åringar..

en kompis har en 1-åring kbl hingst e. Eder.
Han tömkörde vi (hjälper till med inkörningen )ca 10 ggr innan betet.Kommer hem igen i september och ska då tömköras ett par ggr för att sen på med vagn .
När hans ett år äldre syster kördes in förra hösten gjorde vi likadant, för att sen köra henne 4-5 ggr i veckan mkt lättså hon blev van med vagnen.
Nu tränas hon lite tuffare 3 ggr i veckan för att kunna gå premieloppet här i höst.
 
Sv: 1 åringar..

Hur är dina efter Brännapål?
Han har ju "bara" lämnat tokiga hästar :angel:
 
Sv: 1 åringar..

Dom är jätte fina!!
Hingsten var lite bufflig när vi fick hem honom då han var ca 7 månader men , direkt vi hade satt han på plats så var det inga problem... =)
Vi är jätte nöjda..:banana::banana:
 
Sv: 1 åringar..

Låter bra det, har träffat på 4 st efter Brännapål, varav tre va helsnurriga, och den 4:e blev inte ens ett år, för hon va helt upp i as....
 
Sv: 1 åringar..

Det därimot låter inge vidare..:crazy:
men tror nog att det ligger mycket på ägare och vad dom har undan sig oxå.. men så är det ju med allt...:smirk:
Mina är hittintills otroligt lätt jobbade och känsliga, hoppas nu att det håller i sig.. :p
 
Sv: 1 åringar..

hej !
Om du menar mig, så ska jag sälja eller leasa ut den ena för att jag inte har tid.. har blivit för mycket hästar hemma.. :crazy:
Känns bättre att satsa hel hjärtat på en en halv hjärtat på 2..
Men vi får se, hittar vi inte rätt köpare så blir dom kvar bägge två..;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: Joro253
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 579
Senast: Badger
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 008
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag har rätt precis satt igång mitt fyraåriga sto lite mer seriöst nu efter det långa sommarbetet. Hon fick vila helt i ungefär 1...
Svar
4
· Visningar
1 507
Senast: Joelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp