Bukefalos 28 år!

1 vecka gammal kattunge slö och piper inte..

T

Tinzii

Vår katt fick ungar förra onsdagen, tills i går pep katten , åt och klättra de runt (ena dog för 3 dagar sedan av samma symtom dock uppsväld mage kanske svält) den andra visar nu samma symtom.

Har ingen ersättning men har tryckt ut ur mamman och den har då slickat i sig några droppar, hällde även kattmjölk (whiskas) på den för att kattmamman skulle tvätta den och det gjorde hon.
men den är slö och jag tror den dör snart om jag inte gör ngt.
Har inte ett korvöre till ngn ersättning vare sig idag eller i morgon (kostar 200)
har gett den whiskas kattmjölk några droppar med en spruta men den sväljer knappt.

Några tips??
vill så gärna rädda denna lilla stackare...
 
Sv: 1 vecka gammal kattunge slö och piper inte..

Du kanske kan låna pengar av någon?

Att inte ha råd med sådana saker, ja då borde du fundera på om du har råd att ha katt öht.

Men Lycka till med kattungen!
 
Sv: 1 vecka gammal kattunge slö och piper inte..

Aldrig, aldrig, aldrig skaffa kattungar om du inte har råd att sköta dom på rätt sätt!!
 
Sv: 1 vecka gammal kattunge slö och piper inte..

Du kan göra välling själv och ge tills du har råd att köpa ersättning. Observera att detta är en nödlösning och inget du ska ge på sikt eftersom viktiga delar som kattungen behöver fattas i den här vällingen men det håller iallafall kattungen vid liv.

Koka upp 5 dl låglaktos mjölk, observera att det ska vara låglaktosmjölk eftersom det är vanligt att katter inte tål laktos. Laktos kan ge diarre och då är det kört för en så liten.
Vispa i 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker i den kokande mjölken.
Låt svalna. Vispa i 1-2 msk smör under avsvalningen och när det svalnat helt vispar du i en äggula.
Servera ljummet och förvara färdig välling i kylskåp.

Du kan ge i en doseringsspruta som man har att ge t.ex. alvedon till småbarn som du kan få eller köpa för någon tia på apoteket om du inte har råd att köpa ett flaskset, det finns annars också på apoteket. Håll kattungen som om den stod och skulle äta på sin mamma när du matar den. Håll den inte upprätt eftersom den lätt sätter i halsen eller får ned ersättningen i lungorna då. Se till så att det inte kommer för fort.
Tänk också på att du måste stimulera kattungen för att få den att kissa och bajsa. Ta en mjuk trasa och blöt den i ljummet vatten och krama ur, massera försiktigt kattungen över mage och anus efter varje måltid. Se till att hålla ungen varm om mamman inte tar hand om den.
När jag har nappat kattungar så har jag gett dem mat varannan-var tredje timma dygnet runt.

Lycka till!
 
Sv: 1 vecka gammal kattunge slö och piper inte..

Uppsväld mage kan tyda på förstoppning.

Om du inte har 200 kr att lägga ut på dina djur. Ha inga djur!!!!!!!!!!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Mia_R
·
L
Katthälsa Jag har tagit hand om en kattbäbis som är ca 3 veckor bara. mamman verkar ha dött eftersom vi inte sett den på en vecka nu :cry: vi...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp