Bukefalos 28 år!

10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Men så goa! :love:

Var ut till stallet i dag och lånade stallägarens häst och tog en ridtur tillsammans med en stallkompis,skitkul att komma upp på hästryggen igen,tyvär hamnade vi i diket,men det gick bra endå! :D

Pållen ville nämligen inte ALLS gå på den vägen,så hon la i backen,jag drev och drev,hon backade,sen tjopp så hade hon backat snett så vi låg i diket! Åkte tydligen rutchkana ner för rumpan på henne! :p

Så nu har man "ramlat" av också,var flera flera fleeeeeera år sen sist,men i dag var det tydligen dags igen.

Hade med mig kameran ut till stallet för ville ta lite nya bilder på Orvar,men kommer dit och ska knäppa "Batteriet slut"... Yaaaay... Kall var jag också efter ridturen så åkte hem istället,så i dag hälsade vi bara genom grinden!
 
Sv: 10:orna del 3

Tack snälla du!

haha visst är det typiskt? Tur man har mobilen också i nödfall :D
Avramlningen skulle man nästan vilja ha på film! hehe
 
Sv: 10:orna del 3

haha det är bra! Man måste ju öva på att ramla av så att man landar mjukt när vi ska upp på våra galningar :P

Jag har redan sett ut en "katapultryttare" som ska få sitta in Räkan i höst.. Tänk, det är i höst redan!! Jag är ju så lång och tung (182, 70 kg) att jag inte kommer vara den första som sitter på Räkan. Vill ju att det bara ska vara som ren lydnads/miljö träning att ngn sitter på istället för brevid till att börja med.

Planen för 2012 är att köras in under våren och kanske löshoppa några gånger. Sen sommarbete under sommaren och kanske en visning så jag får öva lite inför treårs-testet, Sen under hösten är planen körning någon gång i veckan, löshoppning någon gång i månaden och insittning med mål att kunna ledas med en lätt ryttare på promenad i 10 minuter någon gång i veckan mot slutet av hösten vintern. vila dec- jan för att sen börja den "riktiga" inridningen.

Gick igenom lite bilder, det har hänt en del under 2011:

I feb. 2011 när jag precis fick hem henne:
32773786.jpg


31 jan 2011:
32836584.jpg
 
Sv: 10:orna del 3

Åh, jag är så avis på er som kan låta era bebisar gå nakna. Jag har försökt men han har gått med sin morbrors gamla vintertäcke på nu senaste veckan och han verkar må mycket bättre. Nu går han ut lite, pälsen är finare och han ser inte såå tunn ut.

Nåväl, vill han så gärna ha täcke på sig så får han väl ha det då.. Jag luftar luftar pälsen under tiden jag är i stallet. Brukar passa på att mocka i ligghallen eller boxarna för att avlasta för min snälla stallvärd och under tiden får han komma in och äta lite extra hösilage och lufta pälsen.

Jag har funderat lite till på hur året ska se ut utbildningsmässigt för honom. Ska sätta på tömkörningsgjord, därefter introducera tömmar. Han ska också få bettvänjas. Sen har jag tänkt att han ska få en lång betesperiod och då vila och så sätter jag igång med ev. inkörning/skickar iväg honom till hösten.
 
Sv: 10:orna del 3

Ja,gud,vi skrattade så vi höll på att avlida! :rofl:

Hästen hade verkligen ingen panik eller liknande,utan bara "NEJ,jag vill INTE gå ditåt,hemmåt ligger ju faktist HÄRÅT!" Sen backade,jag smackade och drev,ett steg frammåt,sen när jag ställde henne med huvudet åt "fel" väg så backade hon igen,och så höll vi på ett bra tag,sen precis när jag skulle ge upp och be kompisen gå först så fortsatte hon att backa,spelade ingen roll om jag släppte allt,eller fortsatte att driva,backade luuuugnt lungt ,backar rakt in i kompisens häst som flyttar sig lite besvärat åt sidan,sen bara POFF så kände jag hur bakbenen försvann,jag tippar bakåt,åker rutsckana nerför rumpan och Poff igen,sen sitter jag i snödrivan med benen i vädret,kompisen han knappt få ur sig hur det gick innan vi började skratta! :rofl: Hästen började i lugn mak röra sig åt hemmåt-hållet,men stannade tack och lov efter 20 meter och stirrade på oss och undrade om inte vi skulle med hem.

Sen var det ju nästa problem att ta sig upp igen,med täckbyxor,och säkerhetsväst,gick knappt ju,sen när man skrattade,sen med pålle som inte ville stå still,tillslut kom jag upp iallafall,tur att det inte var Orvar iallafall,som beräknas bli ca 15 cm högre,då hade jag fått gå hem,för jag hade inte kommit upp igen! :eek::angel:
 
Sv: 10:orna del 3

Ja tänkte så jag med,att det är bra att öva på att ramla av! :D

Grejen är nästan den att man borde ramla av ungefär varannat år,annars går det så lång tid emellan så man blir nästan rädd för att ramla av,sen när man väl gör det så inser man att "det där var väll inget"! :D:rofl:
 
Sv: 10:orna del 3

*kikar in som den smygläsare man är*

Ang tjuvläsa andra tråder så tjuvläser jag här fast jag hör hemma i 09 och 11 tråden ;) Mest för läsa om min fd busunges äventyr i nya livet hos nya matten ;)
 
Sv: 10:orna del 3

Min häst bestämde sig för att hoppa över boxdörren igår. Hon har slaktat sin box. Stallägaren var väl inte gladast i världen :cool: Inte matte heller.
Hästen klarade sig med ett litet skrapsår på baklåret, lite svullet men hon är inte halt.

Hon var helt hysterisk och hon rymde ju också och stallägaren fick inte tag på henne. Tillslut sprang hon in i sin hage så de stängde efter henne.
Hon fick iaf gå med sin nya kompis i hagen igår och det hade gått bra.

Så idag får jag väl fråga hur mycket pengar det kostar lilla mig för att göra boxen hel igen..
 
Sv: 10:orna del 3

Det tror jag inte. Hon står nu i en annan box, likadan. Det som hände var att det gick förbi hästar. Hon är inte van vid det, att hon inte får följa med. Så hon fick väl panik och hoppade över. Hur hon gjorde vet jag inte, såg inte det.
Men idag skulle hon få gå ut först med sin kompis.
 
Sv: 10:orna del 3

Var det alltså vid utsläppet detta skedde? När dom andra började släppa ut?

Finns det möjlighet att sätta upp galler på dörren?

Ja,då har ni nått att träna på nu då! :angel:

Lite jobbigt när man står på nytt ställe,och det händer nått sånt där,men tur att hon klarade sig så pass bra som hon gjorde,och inte fastnade över dörren! :eek:

Förra hästen jag hade stog på utebox med öppningsbara luckor,och jag var livrädd många dagar att hon skulle försöka hoppa över,för då kom hon ju ut,sen kanske hon skulle dra iväg vart som helst. Hon vart väldigt förtvivlad en gång när det var lite livat på gården med hästar som skrek och hon var brunstig och stog själv i stallet,då såg det ut som hon laddade flera gånger för att försöka ta sig över,så jag fick stänga översta luckan,då vart jag lite lugnare iallafall,kan ju bli sånna skador!
 
Sv: 10:orna del 3

Ja precis. När de andra gick ut. Nu står hon i en annan box på andra sidan sin kompis och enl stallägaren är hon lugnare där. Han sa att det var hans fel, han borde inte släppt ut på det sättet medan jag tycker det är mitt fel som inte tränat på det. Men jag har inte haft en tanke, på förra stället släpptes alla ut samtidigt hela tiden.

Hon mår iaf bra, hon går i stor hage med 2 hästar. Hon hade flashat imorse i hagen och lekt och sprungit, det låter som min häst :D

Jag behöver inte betala boxdörren heller. Nu hade hon tydligen inte hoppat utan tryckt sig ut så dörren givit med sig. Sen travade hon så fint på stallplanen. Men de hade mutat henne med morötter så de kunde fånga henne (skumt, hon gillar inte ens morötter).

Men både igårkväll och imorse låg hon ner och sov så det känns som allt är ordnat :D
 
Sv: 10:orna del 3

*kl*
Ove har fått fixade fötter idag och passade då på att låta han lufta svansen lite (han går med fläta i hagen) och ta kort på honom. Inte det lättaste då han inte alls ville se snygg ut framför kameran men lyckades nästan ett par gånger :p

 
Sv: 10:orna del 3

Åhhhh vad jag längtar tills Ove släpper vinterpälsen,är så himla nyfiken på vad som finns där under,både kropp och färgmässigt! :D
 
Sv: 10:orna del 3

Delvis kl.

Alla hästar i tråden är så himla mysiga och fina :)
Så himla kul och läsa om er och era hästar.

Jag tänkte bara slänga in några bilder på lillfröken från när hon fick hänga på en tur i lördags, vi stannade ock fika också :) Så otroligt mysigt var det!

32850058.jpg

32850070.jpg

32850072.jpg

32850076.jpg


Sista bilden, Pillan, Sakura och Miraz :) Mina tre fina flickor :love:
32850055.jpg


Just det, verkar som det landat ett vargpar i skogen där vi rider.... Jag och Amelia hittade spår när vi red där och det är två stycken som gått över den så kallade grusvägen numera snö såklart.
Och jag tror dom håller till ungefär efter den där vägen bilderna är tagna och längre framåt....

Idag åkte jag av just för att min lillskit blev rädd för något i skogen så hon hoppa till och tvärstanna och alla 3 stod och kollade in i skogen... Då var jag faktiskt lite rädd, kan hantera att en varg kommer hyfsat nära om jag sitter på en rygg! Sen var det mörkt på köpet! HUA!
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 3

kl

någon som har varit med att unghäst har rivigt hage och gett sig ut på äventyr?? stallägaren säger att det finns el men att min skiter i det och går ut ändå och att hon tom har satt upp ny tråd...

någon som har någon idé över vad som kan göras??
 
Sv: 10:orna del 3

Hon har rymt någon gång tidigare sen snön kom, jag har varit osäker på om det varit hon eller någon annan som klivit över staket och hon ev. har hängt på bara. Men nu har vi konstaterat att det är hon som går rätt igenom staketet - trots ström. Igår var hon ute igen. Jag lagade staketet och kollade strömmen, släpper in henne och hon galopperar till samma ställe och går rätt igenom igen. Så vi har fått sätta en till tråd under den översta tråden med jord på den och vanlig ström på den översta. Än så länge har hon inte gått ut(sen igår kväll kl 23), men hon står med framhoven och slår mot staketet hela tiden.

så skrev stallägaren till mig igår....
 
Sv: 10:orna del 3

Sätta upp små flaggor på tråden, stärka stömmen.

Skulle haft trästaket till henne.

Ibland vill man bara kunna prata med odågorna :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
911
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp