Bukefalos 28 år!

10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

mmmm precis... liksom skärp dig...

det ska sättas trästaket till sommaren men det är ju nu som problemet är.. :( är rädd att hon kommer kasta ut oss då hon är höggravid och har uttryckligen sagt i mailet att hon inte kommer att jaga efter min häst... kan inte direkt göra det själv heller då jag bor 10mil bort... därför jag ställde upp henne där hon är nu för ägaren sa att hon skulle sköta allt.... väldigt rådvillig....
 
Sv: 10:orna del 3

Min stallägare har ju satt upp polarband i hela lösdriftshagen,och nästan klart i alla andra hagar också,som hon sa,när väl en häst smiter så är det när det är -25 grader eller snöstorm! Vilket har stämmt ganska bra! :D Så hon var så less på att laga hagar,har ju haft så mycket snö nu dom senaste vintrarna så jordningen har ju varit värdelös,men nu har vi haft polarband i så gott som alla hagar,och ingen har varit ute än,trots att deras unghäst var en riktig rymmare! :D
 
Sv: 10:orna del 3

Vet en som rakade sin häst lite på bog och hals,för han hade så mycket päls så han kände inte strömmen ens....
Kan ju vara en lösning om det är sånt krisläge som det verkar vara.
 
Sv: 10:orna del 3

Gud vilken härlig tur ni såg ut att ha! :love:

Din knabb är väll rätt så nyligen inriden den med va? Eller minns jag helt galet?
 
Sv: 10:orna del 3

Oj! Ja då måste det lösas. Men kan du inte sätta upp små band i starka färger?

Annars stärka strömmen nu under vintern? Förstår att du inte vil flytta runt henne en massa heller.

Bygga vallgrav? :D

Det positiva i det hela om man nu ska se det så är ju att hon kommer inte ha några problem med att rida ut själv...
 
Sv: 10:orna del 3

Det såg helt underbart mysigt ut! Går hon helt lös bredvid? Duktig tjej.

Vad jag önskar att jag hade möjlighet att handhäst träna min.
 
Sv: 10:orna del 3

Den sommarpälsen han har är bara :love:

Längtar till han blir jämnare i kroppen för attkunna se hur han ser ut när han är "häst".

Inte konstigt att du har svårt att hålla honom i hull, växer ju som bara den!

Kul :)
 
Sv: 10:orna del 3

Segt med en rymmare! Det har jag haft nog av... Prova att ge henne en smäll med tråden (smäll = stöt) under kontrollerade former. Jag hade en fjording som bara rymde hela tiden. Tillslut blötte vi henne på bogen och lade tråden emot så att hon fick en ordentlig kyss, efter det höll hon sig inne!
Samma med Kaptenen när han var liten, han smet under när jag tog ut mammahästen, men sen provade jag lägga tråden emot bogen en gång tills det small (han brydde sig inte alls om att jag viftade med tråden framför näsan så han hade helt enkelt inte fattat vad tråden betydde), och efter det höll han sig undan!


KL
Idag har jag aktiverat herrn lite! Först tog jag mig en tur med herr Nordis, vilket var supermysigt i underbart väder! Hittade då en kanonbra grusväg som kommer funka skitbra att rida på med handhäst! Det var typ ett enda hus längs vägen, sen ledde den bara upp till avverkningar - suuuuper! Så det blir kanoners, ska bara försöka få till själva grejen att ha handhäst också... :p Lillebror blir ju alldeles själv hemma vilket man ju aldrig vet hur det går, så det får gärna vara nån hemma medan jag är ute, alltså blir det till att vänta på helg.

Men hur som!
Kaptenen fick komma in och bli ompysslad. Tyckte mig då se att hans "hjärtrumpa" gått ner lite, jag har dragit ner lite på havren för han blev ju så himla rund så jag började undra om det var det, men sen mätte jag honom - då fattade jag varför! :grin: Han har vuxit sju cm i manken och fem över rumpan på 2,5 månader! :o Shiet! Han får inte bli nån jättehäst! :o (156 både fram och bak nu, drygt 20 mån gammal.)

Jaja, han var lite otålig inne och behövde bli påmind ett par gånger om att man ska stå stilla på gången. Sen fick han på sig schabrak, tömkörningsgjord och träns innan vi gick ut!

Jag tog ett par tyglar med snabbknäppe istället för grimskaft, och bortåt hade jag dem knäppta i ringen på grimman, sen på hemvägen satte jag dem på plats i bettet och "tygelkörde". MYCKET piggelin herre som nog gärna hade sprungit en km istället för att öva start och stopp med matte. :p I början kom han inte alls ihåg vad "gör halt" och "skritta" betydde, men det gick bättre och bättre!
Idag gick vi längre än vi brukar och fortsatte en bit på grusvägen, mötte då postbilen vilket ju blev kanonträning! Platsade hunden i en snödriva och koncentrerade mig på krutpaketet bredvid. Han skrittade så snällt ända tills postbilen var nästan förbi, då kröp han ihop och laddade och hoppade framåt, men inte alls så farligt som jag trodde! Så det blev mycket bra träning!
Strax efter det vände vi och kopplade om tyglarna. Det tyckte han var jättejobbigt och gick och tjafsade en hel del i början. Han nästan reste sig ett par gånger i protest först, men sen fattade han att det inte var så hemskt och fortsatte framåt, blev lugnare och lugnare i munnen hela tiden. Fortsatte öva start och stopp, och efter ett par gånger fattade han precis vad matte ville! Han stannade två gånger enbart för tyglarna också - duktig! Berömde massor såklart.
Väl hemma var han typ helt slut i huvudet och stod blickstilla på gången och slickade sig runt munnen. Vi var kanske ute 15 minuter... :grin:

Han var lite stor att gå bredvid med tyglar, så nästa gång blir det kanske gramantyglarna eller ett par korta tömmar! Jag är ju inte så lång heller (ca 165) så jag nådde inte så bra över manken på honom, blev jobbigt att gå så efter en stund... :p

Blev nån bild också!

Innan i hagen när jag tagit in nordisen
039.jpg


Innan vi vände
056.jpg


Hemma!
029.jpg
 
Sv: 10:orna del 3

Han är sååååå fin! (Älskar fuxar!)

Nu har jag faktist beställt en boxskyllt till Orvar! Fast det är typ 8 månader kvar innan han ska in på box! :o:angel:

Hittade på en kul sida där man även kunde få rassymbolen ingraverad,han är ju Dansk,så det vart som en krona med en våg under,blir nog snyggt! Längtar tills den kommer! Hoppas bara jag inte hinner slarva bort den innan den ska upp på boxen... Slarvfia som jag är! ;)

Vart dock lite problem när jag skulle fylla i ägare... Jag och sambon ska nämligen gifta oss i vår,så mitt efternamn kommer inte vara mitt efternamn så länge till! ;) Detta glömdes så klart bort,men i sista sekunden kom jag på det,så nu vart det att stå mitt blivande efternamn på skylten! :D

Aldrig sett det ihop med mitt förnamn,vart nästan lite konstigt,kändes inte som om JAG står som ägare... :p Så nu sa jag till sambon att nu får han inte ändra sig,för nu har jag beställt en boxskylt med hans (och blivande mitt) efternamn på! :love: :rofl:
 
Sv: 10:orna del 3

Fluffpälsen :love:! Ser så mysig ut. Han verkar så go och snäll :)

Egentligen konstigt att jag bara har en egen häst, blir ju kär i alla!


Kl*

Vill så gärna träffa min häst mer, men har inte tiden. Därför det passar så bra med unghäst och lösdrift i mitt liv just nu. Planerna jag hade var ju att börja longera han så smått men tror jag lugnar mig lite. Får hem hans mamma i Februari för inridning och utbildning, ska bli så himla kul! Så skickar upp Rigel på sommarbete i Maj i Båstad sen får han nog stanna där över vintern för det känns så dumt att flytta honom till en annan lösdrift sen igen för att sen stallas in. Bara för att jag vill ha honom nära. Har ju hela livet sen :love:
 
Sv: 10:orna del 3

Åh GRATTIS! :bump: Vad kul! :laugh: Nu har du ju en bra hållhake! ;)

bellabus: Ja det roliga är att hans päls ser mycket fluffigare ut än vad den är, det är inte alls mycket att hurra över egentligen! :p Men jodå, snäll är han, bara överenergisk! ;)
 
Sv: 10:orna del 3

*kl*
Idag fick Ove gå en promenad ihop med shettisarna. Tänkte att han tycker nog det är roligare om han slipper gå själv i början och alla 3 pållar fick motion samtidigt :p Ove skötte sig super gick lite sakta bara. Gick förbi några fjordingar och shettis hingsten skrek lite men Ove tittade inte ens på dom XD Har varit lite orolig att han är klapphingst men har även pratat med hon jag köpte honom av idag och hon sa att det är väldigt avnligt att dom inte trillar ner förens vid 3 års ålder *pust*
 
Sv: 10:orna del 3

Oj, menade såklart att jag hade tänkt att börja tömköra honom, inte longera.

Vad har ni tänkt för färg till utrustningen i framtiden? :D
Bara jag som redan planerat ganska detaljerat några snygga outfits?
Haha ja ibland undrar man om sig själv.. Men jag ska iaf ha
Mörkbrunt läder till min! :angel:
 
Sv: 10:orna del 3

Du är VERKLIGEN inte ensam! :o:D

Orvar ska självklart ha mörkbrunt läder!
294041_2301283885778_1059624479_32611573_1458277312_n.jpg


Sen blir det mycket brunt i schabrak osv,samt marinblått. Såg en som hade typ isblått/turkos på sin isabell,det var faktist skitsnyggt! Orvar hade ju lila grimma förut,vilket också var fint,men jag är inget fan av lila till en karl! :o:p

Gillar även den där gråblåa färgen.

Vill försöka hålla mig inom några enstaka färger i framtiden och inte blanda hel vilt.
 
Sv: 10:orna del 3

Jag hade en klapphingst en gång där jag väntade och väntade,tillslut gav jag upp så det vart ett lite större ingrepp än en vanlig kastrering.

Hoppas Oves kulor ramlar ner,för visst skulle väll du ha han i avel? Eller iallafall behålla som hingst?

Våran ena hund är klapphund,så himla tråkigt!
 
Sv: 10:orna del 3

Hoppas med att dom trillar ner, annars känns det väldigt surt med tanke på vad man gav för honom. Får han bra på utställning så hade/har jag tänkt ha honom till avel. Men hon var inte mista förvånad att dom inte var nere så har inte gett upp ännu. Har med en "klapphund", som köptes för utställning och avel så vill inte få lika dant med hästen >___<" Men Ove är fortfarande väldigt bäbis, och har träffat måna hästar & ponnyer som utvecklas senare pga dom är uppfödda på lösdrift med så även det kanske kan spela in lite. Hoppas han vaknar till liv när vår/sommar kommer när hormonerna brukar spöka lite mer :D
Ove kommer iaf snyggast i hagen då jag har beställt en massa täcken till honom, inte varje dag man kommer över 3 eskadron täcken för 750:- :angel: ett fleece, fleecefodrat regntäcke & ett vintertäcke med hals :banana: Bara hoppas dom passar med ^^
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 3

kl

tack för alla tips! har hört det där med vatten på bogen och får nog åka ner och se om jag kan göra något.... så himla typiskt har så mycket i skolan med två tentor nästa vecka... men en olycka kommer väl aldrig ensam :P
 
Sv: 10:orna del 3

Jag måste flytta hästen igen. Hon får gå ute alldeles för lite...:(

Nåväl, igår var vi inne i ridhus första gången i hennes liv. O det var massa hinder där o så spännande. Hon är så skön, hon andas lite högre, ögonen håller på att ramla ut men ändå ska hon gå fram till det. Så ska hon knuffa på allt, det MÅSTE ramla annars knuffar man tills det ramlar och sen går man vidare. Oavsett om det är stolar, pallar, sockerbitar eller bommar på sockerbitar.
O sen kom ju spegeln! Men...en häst till? Men....var är den nu då? Hon var mycket förundrad....

Sen lekte vi fritt, vi sprang o hade kul. Tom travade över en bom fritt gjorde hon och lyfte så fint.

Ang rymma så gjorde min häst det kanske mycket ett tag, elen var för dålig.
Vi ökade styrkan så den dagen hon kom för att vanligtvis TUGGA på tråden...ja...hon gjorde ju det denna gång med....o sen aldrig mer ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 165
Senast: Inte_Ung
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 736
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 648
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp