10:orna del 7

Håller också tummarna @Aliah

@Fibusen Oj ja vad tunn han var, men vad skönt att du redan nu ser en förbättring! Lille killen...

@Ottilia Varför ska hon igång redan nu? Kan hon inte bara få vara mamma i alla fall över sommaren? Eller det är någon speciell anledning till att hon måste "igång"?
 
@Ottilia ,nej,han åt ju inget hö! :mad: Han åt runt 5-7 kg per dygn,och han behöver MINST 12 för att hålla sig,gärna 14 kg. Utbildaren hade ju köpt gård i höstas,och marken var ängsmark,och den hagen han gick i hade det inte gått nån häst i innan,så var ju en massa gammalt gräs kvar som tydligen var intressantare.... :( Och det gav ju inget,dött gammalt gräs... Han hade "bara" 350 epg,så vist kan det ha påverkat,men han har legat runt 1500 tidigare,och aldrig blivit så här mager i min ägo,så var ju maten som var problemet. Han gillade inte deras hö riktigt heller märkte jag eftersom jag köpte med mig lite hem för en snäll övergång,han åt upp det nya,men hennes petade han mest i. Hon gav ju sina hösilage,men det fixar inte korvens mage så hon köpte ju in hö till bara honom.

Sen stog han själv i hagen där,vilket betydde att han inte alls hade samma "krav" på att behöva äta upp,nu skyndar han ju att äta upp sin mat,annars så äter ju kompisen upp det,men tyckte att ett ihopsläpp var onödigt för några månader efter alla skador vi haft i vintras,visserligen bara lättare skador,men sår och blod och elefantben var och varannan dag under flera månader får en att lessna....
 
@Fibusen, oj jag förstår... har också haft problem med att få Räkan att äta det hon "ska" äta så att säga.. Många klagar ju över att det är svårt att hålla en tjockis häst smal men ibland önskar jag man hade den problematiken istället för när de inte vill äta ordentligt och när de dessutom behöver massor av mat för att hålla sig fina..

@aida - Hon måste inte igång till varje pris men jag vill sätta igång henne riktigt långsamt och få med mig henne och fölet på promenader i skogen i sommar. Och för varje gång jag går med dem till och från hagen eller på en kortis-promenad (är inte ute mer än kanske 5 -10 minuter runt gården) så blir Räkan lite lugnare och tryggare i sin mammaroll. Första dagen så höll jag i henne en stund när de gick ut i hagen, men när jag släppte henne så började hon valla fölet så då fick jag gå lite med henne i hagen och hålla henne stilla igen för att hon skulle förstå att fölungen håller sig intill henne och att den bara ville dia... Hon ville helst ha den framför sig för att hålla full koll men förstod efter att jag gick lite med henne att den följer henne =)
Så jag tänkte ta dem på kortispromenader nu när fölet håller sig tätt intill henne så att hon blir lite van. Ska åka iväg med dem om ca 1 månad på bete så då kommer vi behöva promenera en liten bit till sommarhagen så det känns bra om hon är lite trygg och van med situationen innan vi ska gå på promenad på ny mark.

I sommar ska de gå med en stoflock och ett annat sto med föl på ett bete som är ganska bra, ängsmark och lite kuperat med skogsparti. Men det är inte överdrivet stort så jag vill kunna gå med dem på lite promenader mest för fölets skull så att den blir stark och hållbar.

Så min plan är att promenera kanske 5-10 minuter ett par dagar i veckan fram tills att de åker på bete i juni och sedan kanske gå någon sväng då och då under juni-juli för att sedan börja sätta igång med lite längre promenader i augusti.
 
Hej alla! kirurgen ringde just och berättade att de hade hittat en extra testikel högt uppe i buken på Pirayan och att det nog är den som har legat och spökat. Kändes fruktansvärt skönt att få höra och att vi onte gått och nojat oss i onödan över att något skulle vara fel. Äntligen äntligen så skall vi väl tro att allt ordnar sig :)
 
Idag har vi varit ute på en liten kvällsrunda, sååå härligt! :love:
Nu är det inte långt kvar tills vi flyttar hem till Linköping, längtar såå! Där har vi fantastiska ridmöjligheter som jag saknat så mycket, som att rida vid Göta Kanal, alla milslånga skogsstigar och kilometerlånga sandvägar där man kan galoppintervallträna :love:
10395841_10152397062076067_2959678967157271754_n.jpg
 
@Fibusen
Vad härligt att det går så tydligt åt rätt håll! :)

@VanRemo
Åh vilken underbar bild! :love:


KL
Vi var ute i skogen igår med syrran och ponnyn. :) En helt ny väg för pålle, han skötte sig fantastiskt bra. Några bilar mötte vi på en lite större grusväg där de kör snabbare, han tittade med höll sig i skinnet. Upp på en underbar skogsväg som tyvärr är alldeles för kort. Han gick både först och sist i alla gångarter och är så himla härlig i frågan om att gå fram överallt. Han kliver på med spetsade öron över stock och sten. Där skogsvägen tog slut red vi upp längs en annan väg som går rätt upp i skogen, en gammal avverkningsväg. Där var det både en bit hygge och lite träd som rasat över vägen och han klev på så himla snällt och tvekade inte en enda gång! Himla bra träning när de får gå på småstigar och lyfta på fötterna. :)

Det blev ganska mycket galopp, på ett ställe drog syrran på ordentligt, vi hade sagt det innan. Och jag tänkte att hänger han med får han var springa då. Och han är så galet vägvinnande så han tar bara lite större språng så håller han samma fart, känns inte som att det går så mycket fortare men det gick ju jättefort! :p Han har inte förstått det här med att busa och skutta än, rätt skönt faktiskt. ;)

Hemma var han jättesvettig och trött. Det var 20 grader varmt och han fick sin första utedusch med vattenslangen! Jätteäckligt sa han i början, men sen kom han visst på att det var skönt och stod snällt. :) Spolade bara av hals, bog och bringa, det fick räcka som första gång när han var så himla snäll. :)

Innan dusch
img_20140518_125633_53792a0ce087c35081f2f66c_zps147f9905.jpg


Ser inte jätteimpad ut av idén. ;)
img_20140518_130037_53792a8ee087c354193ee70e_zps7109bad9.jpg


Imorrn får vi se om jag hinner mer honom, annars får han vila till onsdag. Får se vad det blir för väder också. Har nästan varit för varmt för nån aktivering nu.
 
Fibust: 16411627 skrev:
10273615_10202672599270358_3762697297965664905_n.jpg


10308720_10202672600190381_2208700270355056764_n.jpg


Ganska precis 3 veckor sen från bilden jag postade innan. Som sagt fortfarande jättesmal,men känns som vi är på rätt väg iallafall.
Förstår din frustration, min var också tunn ett tag och saknade överlinje. Men helt plötsligt vände det och nu äter han gärna upp all mat tillomed lusernet.
kl
Nu har min grabb fått en riktig ardenner rumpa:D Äntligen har god aptit och ridning/tömkörning gett resultat.
DSC_0175_zpsykqbjzha.jpg

Nu är det sommar när man kan stå inne i boxen och sola i kvällssolen.
DSC_0168_zpsnfquclov.jpg
 
@Van Remo
Tack! :love: Jag är ju väldans partisk men nog är han fin alltid min röding! :love: På dusch-bilden ser han inte så imponerande ut dock, haha! :p

Blev en smiley för mycket men får inte bort den. O_o
 
10273615_10202672599270358_3762697297965664905_n.jpg


10308720_10202672600190381_2208700270355056764_n.jpg


Ganska precis 3 veckor sen från bilden jag postade innan. Som sagt fortfarande jättesmal,men känns som vi är på rätt väg iallafall.

Vilken skillnad! Så skönt att han äntligen tar sig! Jag vet inte vad dina planer är för sommaren men jag hade satsat på vila och äta så att han kommer upp ordentligt i hull.
 
Hej alla! kirurgen ringde just och berättade att de hade hittat en extra testikel högt uppe i buken på Pirayan och att det nog är den som har legat och spökat. Kändes fruktansvärt skönt att få höra och att vi onte gått och nojat oss i onödan över att något skulle vara fel. Äntligen äntligen så skall vi väl tro att allt ordnar sig :)

Men så skönt att de hittade något!
 
Vilken skillnad! Så skönt att han äntligen tar sig! Jag vet inte vad dina planer är för sommaren men jag hade satsat på vila och äta så att han kommer upp ordentligt i hull.

Planerna är att börja sätta igång lite försiktigt nu, för han håller på att going bananas av uttråkning! Men nu pratar vi bara om promenader och skritturer på sin höjd,men bara att han får komma utanför stallplanen. Vi ska som sagt också börja låta dom beta nu några timmar om dagen så fort vi fått upp hagen,jättefint gräs i perfekt höjd som dom sväller av att bara titta på,så förhoppningsvis så äter han upp sig snabbt när han får komma ut i den hagen,i nuvvarande hage finns det knappt något gräs alls (Eller jo,men inte så dom kan ta stora tuggor,utan dom går och nopprar lite i marken,men hagkompisen har tydligen svällt rejält,så något lär det ju ge iallafall! :p ) så jag tror det kommer hända mycket att få ut på riktigt gräs.

Han blir ju helt knäpp av att bara stå i hagen så något måste han få börja göra nu,annars säljer jag han snart! :wtf::banghead::mad: (Jaaaaaaaaaaaaaa,vi hade en massa diskussioner i dag!!!!!!!)
 
@Fibusen Skönt att det redan blivit bättring, även om det är en bra bit kvar. Ett tips är att mäta regelbundet med måttband runt magen och föra lite journal. Samt dokumentera med bilder förstås. Jag hade också följa @Sar s råd och släppt på vila och bete över hela sommaren, så han har ordentligt med hull till hösten att ta av och bygga med. Beroende på väder/flygfän så hade jag kanske också valt att ställa box några timmar per dygn, antingen dag eller natt för extra vila, beroende på hur känslig han är.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi var ju i väg på pay n jump i söndags. Första gången i en tävlingslik situation och bortsett från ett frispel, då känslorna svämmade över och matte råkade stå i vägen för en viftande framhov (trodde jag aldrig att jag skulle skriva i samband med den här lilla hästen) som resulterade i ett redigt blåmärke på underarmen, så skötte hon sig strålande!
Transporten som vi skulle köra med hann inte besiktigas innan, så vi fick lifta med ett annat ekipage dit och hem. Trots att Rozalie bara åkt med sin mamma innan, så knatade hon in snällt bredvid den andra hästen! De fick hälsa på varandra inne i stallet först, för säkerhets skull, men det var helt odramatiskt.

Det var stora ögon på tävlingsplatsen och helst ville hon nog stå som en staty och bara glo på allt. Hon blir lite lätt lobotomerad och innesluten när hon blir stressad. Det syns inte riktigt utanpå för någon som inte känner henne, men märks väldigt tydligt för mig.
Trots att det var så mycket att titta på, så gjorde hon precis allt vi bad henne om! Hon brydde sig inte om de andra stimmiga hästarna på framridningen/framhoppningen och hon hoppade allt som C styrde henne på.
Tyvärr så var banan byggd lite knepigt och inte helt snällt för en unghäst (eller orutinerad ryttare heller för den delen). Det började med att vi fick be dem ändra om hindren på framhoppningen, då de hade placerat oxern som mittenhinder och därmed snudd på omöjlig att vända upp snällt och med en bra väg på. Det hade de inte tänkt på när de byggde, de tackade för input och ändrade direkt (tacksamt).

Inne på banan i väntan på start så var det mycket att titta på! Reklamplakat på staketet, spökinfångare på ett hinder, publik osv.. men så fort hon började hoppa så slutade hon att titta. Lite handbroms i galoppen och svårpåverkad, men hoppade ändå fint.
Hon hoppade 80 + 90 och till andra höjden så tittade hon inte direkt alls på något speciellt, mer avspänd inne på banan från start, men det syntes att hon var trött!

Jag har en väldigt mattekär häst (det är ömsesidigt :love:), hon vill gärna stanna hos mig när hon går förbi, funkar sådär bra på tävling :o


Ursäkta det lite märkliga ljudet på filmen, det spelades musik i bakgrunden som YT inte var nöjd med. När jag valde att ljudet skulle tas bort så har YT gjort ett försök till att bara ta bort själv ljudspåret från musiken, det gick ju så där halvbra..

10262058_10152258606473113_3337631963842865232_n.jpg
 
Senast ändrad:
Hej! Kikade in i 10 : ornas tråd för ganska länge sen men har inte varit aktiv här på ett tag då motivationen var som bortblåst då hästen var/är skadad.

Har ett sto efter Belamour - Abantos som jag ägt ett år. Köpt oinriden men har inte kommit längre än skritt och trav rakt fram utan medhjälpare. Sen satte skada stopp för fortsatt ridning.

Sen 1 1/2 vecka tillbaka äger jag ett till fyraårigt sto efter Amazing star (Flemmingh - Ferro) - Casimir. Oinriden men tror inte det är långt kvar innan det är dags för att sitta upp.

Vad fina och duktiga era hästar har blivit! Roligt att se :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 561
· Visningar
51 337
Senast: VLMF
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp