10:orna del 7

I går var vi och skuttade terräng med lilla mörka grå för första gången.. ÅÅÅÅ vad duktig han var! Galopperade igenom vattnet som ingenting, upp och nerhopp, gravar och stockar utan att vifta på örat. Min kompis Ellinor red honom och jag satt på ljusgrå som dragankare vilket INTE behövdes! Nästan så han skulle tränga sig förbi i hoppen (han är lite snabbare än ljusgrå) :D Fick en liten filmsnutt på bildäck, liten stock och grav



Ganska trött efteråt

10291771_10152450419801797_7174702180628618631_n.jpg
 
Senast ändrad:
I går var vi och skuttade terräng med lilla mörka grå för första gången.. ÅÅÅÅ vad duktig han var! Galopperade igenom vattnet som ingenting, upp och nerhopp, gravar och stockar utan att vifta på örat. Min kompis Ellinor red honom och jag satt på ljusgrå som dragankare vilket INTE behövdes! Nästan så han skulle tränga sig förbi i hoppen (han är lite snabbare än ljusgrå) :D Fick en liten filmsnutt på bildäck, liten stock och grav



Ganska trött efteråt

10291771_10152450419801797_7174702180628618631_n.jpg

Hur duktig som helst!!!
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vilken skillnad! Så skönt att han äntligen tar sig! Jag vet inte vad dina planer är för sommaren men jag hade satsat på vila och äta så att han kommer upp ordentligt i hull.

Måste hålla med här @Fibusen utnyttja grästiden för att få upp i hull och sedan sätta igång i arbete efter sommaren.
 
@aida
Vet inte hur jag ska formulera detta, men det som hände förra gången har ni fått reaktion på nu, när man måste överrida för att komma fram till hindren så kommer hästen lägga i handbromsen mer och mer. Jag hade gått ner till 60-70 nästa gång för att hitta glädjen igen, nu hoppar hon mest på sin goda vilja och den ska man vara rädd om! Tycker jag..

Sorry
 
Hej! Kikade in i 10 : ornas tråd för ganska länge sen men har inte varit aktiv här på ett tag då motivationen var som bortblåst då hästen var/är skadad.

Har ett sto efter Belamour - Abantos som jag ägt ett år. Köpt oinriden men har inte kommit längre än skritt och trav rakt fram utan medhjälpare. Sen satte skada stopp för fortsatt ridning.

Sen 1 1/2 vecka tillbaka äger jag ett till fyraårigt sto efter Amazing star (Flemmingh - Ferro) - Casimir. Oinriden men tror inte det är långt kvar innan det är dags för att sitta upp.

Vad fina och duktiga era hästar har blivit! Roligt att se :D
Då vill vi ha bilder på båda pållarna:D
 
@fio Inget att be om ursäkt för! Du tror att det är pga att hon gick ner på knä i oxern sist som hon står emot nu alltså? Inte pga den nya miljön?
Jag tar till mig det du skriver och reflekterar över det, jag vet att du har gott om erfarenhet.

Vi (ryttaren och jag) håller precis på och diskuterar vidare upplägg och har väl också kommit fram till ungefär samma sak, backa tillbaks lite och ge henne några lätta pass, för att hitta tillbaks till en bättre galopp och rytm. Det har ju blivit 2 pass på rad på bortaplan nu och egentligen skulle vi ha åkt igen nästa vecka, för att sedan helgen därefter startat första tävlingen. Men jag känner själv att det blir alldeles för mastigt. Så vi backar bandet och ger henne en lätt träning hemma nu, i stället för att åka iväg igen. Känns det bra så får hon gå en 90 på tävlingen den 31a, annars så struntar vi i den med. Sen väntar bete och eventuellt så får hon vila då. Jag är lite kluven till hur jag ska ge henne vila, om hon ska få långt sommarlov och strunta i att försöka kvala henne till championatet. Eller om vi ska ge ett kortare sommarlov och se om vi kan kvala efteråt..
 
@aida Nej jag tror inte att det beror på att hon gick ner på knä sist, det gjorde hon enbart för att ryttaren red lite forcerat och hon hann inte med helt enkelt när det kom ett hinder till så snabbt, reaktionen nu kommer pga hon red forcerat sist då brukar dom lägga i handbromsen och låsa sig. Visst spelar omgivningen in , nu fick ni 2 onda ting på en gång sas så därför rekommenderade jag att gå ner i höjd och bara få tillbaka glädjen.

Jag hade hellre ridit pay and jump på bortaplan i en lägre höjd typ 70 cm än att träna lågt hemma och sen rida en tävling den 31 på 90cm, just för att hon kan känna att det är enkelt när hon kommer in på banan. Då har man större chans att dom släpper på handbromsen, dessutom hade jag då bara försökt hittat hästens egen rytm och inte galopperat på så framåt utan bara låtit hästen hoppa ur sin rytm, då brukar dom hitta sin bjudning igen. Men det är så JAG hade gjort i Er situation och jag delar bara med mig av ett sätt hur man kan "rädda situationen" .

Angående championatet så har du gott om tid att kvala, får hon bara ett par lugna rundor i kroppen på bortaplan så kan du släppa henne på bete med gott samvete och sen plocka upp henne i mitten/slutet av juli och börja kvala i augusti. Semin går ju 12-13 samt 19 september nått så det bör du ju hinna. Sen får du ju fråga dig själv vad du vill ha ut av att kvala dit, är väl mer det som ska avgöra om du ska satsa på det eller ej, förutsatt att hästen är redo såklart.

Jag vill ju ha chans att komma till final och tycker jag inte att vi har det så kommer inte jag starta hoppningen, då satsar jag nog hellre dom pengarna på fälttävlan istället för där kommer man till final bara man lyckas kvala. (Fälttävlan har ingen semifinal). Det är så jädra mkt som kan hända till dess med en 4 åring, dom kan ju sätta igång att växa och bli hemska.. fälttävlan avgörs ju liksom hoppningen på bedömning och kommer vi till final vill jag ju ha bra poäng där ;)
 
Ååhhh vad jag är nöjd. Hemkommen från hoppträning och idag imponrrade Nilmar stort. Spänsten börjar komma så fick riktigt fina språng.

Efter en övning var Nilmar grymt nöjd med sig själv och la å små bocksprång. De på läktaren skrattade åt Nilmar när han började. :rofl:

Ja är sjukt nöjd eftersom kroppen min höll också. Jag orkade hela passet. Woho

Det här höjde motivationen rejält och känns bra inför första riltiga starten på söndag :-D
 
Jag är så seg och missat att det kommit en ny tråd. Började undra varför det var helt tyst i 10as tråd. Men nu är jag här.

Här hemma står vi helt stilla. Jag har lyckats trampa enormt snett och ett ledband är paj. Så ingen ridning för mig på någon vecka till. Men passade ganska bra då jag tog hem henne två dagar innan det hände, och släppte henne på bete. Så nu går hon och tre grabbar i en enormt kuperad hage på ca 8ha och bara gottar sig.
 
@landet Vad tråkigt att du trampat snett. :/ Hoppas du blir frisk snart. :-)

@Michis Vilka fina bilder!

Idag tog jag Nilmar för en skrittrunda i skogen. Räknade dock inte med att få en åktur :-)

Låg en stor stock (lite över 50cm) Glad i hågen hoppade han över som ingenting. Dock tyckte han att eftersom han fått hoppa var det färdigskrittat och trav/galopp hägrade. Lilla goa hästen ♥
 
Igår fick lilleman skor runt om (hade fram i höstas) så nu hoppas jag att han börjar ta för sig lite bättre. Tycker att han varit så struttig, inte så luftig och stor i rörelserna som jag mindes från inridningen i höstas.

Hade satt ett första mål att kunna styra runt på pay n jump den 6/6 men nu kommer ET ut den fjärde så vi får nog skjuta det lite. Har lite styrselproblem, främst åt vänster, så det känns bra att få honom genomgången. Så länge han går i form är det inga som helst problem men så fort huvudet kommer upp lite o bakbenen kommer lite efter så är det som att ha tyglarna fastsatta i en betongvägg.

Idag ska vi hoppa lite tänkte jag. Försöka hitta glädjen i hoppningen. Hittills verkar han tycka att det är fullständigt onödigt att lägga en massa skit framför fötterna. Han gör det och han gör det ganska bra, men hade hellre struntat i det känns det som. Blir tredje gången uppsuttet idag så det är ju inte så konstigt kanske... ;)
 
hej, jag har en fråga angående bett, jag testade ett gammalt bett jag hade hemma på Sessan som hon bara älskade. Ett tredelat fullcheek bett, nu till min fråga får man tävla unghäst på det?
Jag har inga planer att tävla men om jag nu skulle trilla och få ett slag i huvudet och plötsligt ändra mig så är det bra att rida med sådant bett som man kan tävla på.

@Sar om du kommer på något bra sätt att få i dem så meddela detta, har två shettisar som skulle behöva den behandlingen med.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
hej, jag har en fråga angående bett, jag testade ett gammalt bett jag hade hemma på Sessan som hon bara älskade. Ett tredelat fullcheek bett, nu till min fråga får man tävla unghäst på det?
Jag har inga planer att tävla men om jag nu skulle trilla och få ett slag i huvudet och plötsligt ändra mig så är det bra att rida med sådant bett som man kan tävla på.

Ja det får du, det är bara när det gäller kval till dom olika championaten som betten du får använda är begränsade.
 
Nu har Royal sommarlov och det firade vi med några små kort :D orkade bara ladda upp 2 bilder nu, så resten kommer nån annan dag :)
E18 är avstängd så all trafik tar vägen förbi stallet precis där vi stod o fotade, så det åkte massvis med tung trafik, Royal var cool som en filbunke, min duktiga jättebebis! :love:
1554562_10152403753376067_3079283564189586891_n.jpg

10255899_10152403789051067_4397660975413799805_o.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
879
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 245
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp