Bukefalos 28 år!

100 starter eller mer?

Sv: 100 starter eller mer?

Jezzy_flyer skrev:
Själv red jag henne bara i skritt och trav och det var jag som red henne senast innan du satt upp Ninni, visst förberedde jag henne bra? ;)

Måste jag verkligen säga! Man tackar, mycket trevligt förberedd seger. Jag har hört att hon är en liten fuling att rida, pullar mycket o så i träning, inte så värst kul att ha som ridskolehäst egentliggen…



Emilie skrev:
Det ska väl tilläggas att det är betydligt svårare för en hinderhäst att komma upp i 100 starter då säsongen inte är speciellt lång och loppen är få.

Men oftast så har de haft ”slätloppskariär” innan pluss att de tenderar att hålla (om de tränas av tränare som brukar träna hinderhästar) i rätt många säsonger…

Här är några”gamla godingar” som jag drog mig till minnes och sökte efter på galoppsport.se, det är extremt selektivt urval då jag tex red hoss Alex McLaren och att vi hade hinderhästar under vissa perioder.

MISSING WHIP 119 totala starter (44 hinderstarter)
BERTHRAM 107 (65)
MIGHT FLY HIGH 107 (7)
MAJESTIC SACC 100 (2)
WISE MOVE 99 (18)
SILENT KEYS 89 (65)
SERAFIN 88 (63)
LOGAN 85 (40)
MOHINI 84 (40)
DRUNKEN SAILOR 75 (16)
MASTER CASTER 71 (25)
 
Sv: 100 starter eller mer?

Ninniw skrev:
Måste jag verkligen säga! Man tackar, mycket trevligt förberedd seger. Jag har hört att hon är en liten fuling att rida, pullar mycket o så i träning, inte så värst kul att ha som ridskolehäst egentliggen…

Red ju som sagt bara i trav, men jag har också fått uppgifter om att hon är ganska jobbig!
 
Sv: 100 starter eller mer?

Det är så sannt så...Glömmer gärna Barthrams lustiga slätloppskarriär, den var ju lite speciell, om du minns, ja du red väl en gång va?
 
Sv: 100 starter eller mer?

Emilie skrev:
Det är så sannt så...Glömmer gärna Barthrams lustiga slätloppskarriär, den var ju lite speciell, om du minns, ja du red väl en gång va?

Hahah, oja! Det glömmer jag aldrig! Jag får ont i varje muskel bara av tanken. Jag red i 2350m, de sista 50metrarna bad jag honom att sätta nosen först, fyyså tröt jag var… =) Men vi van med typ nos! Fiina Bertram, har det nog på film någon stans...
 
Sv: 100 starter eller mer?

Gisburne skrev:
Graf Zeppelin hade 114 starter bakom sig när han gick ur tiden förra året.

åh ninnas fina seppe som inte finns längre:(
 
Sv: 100 starter eller mer?

Jag vet, så tragiskt! Han var härlig att rida, lilla bockiga Zeppe!
 
Sv: 100 starter eller mer?

Ninniw skrev:
Hahah, oja! Det glömmer jag aldrig! Jag får ont i varje muskel bara av tanken. Jag red i 2350m, de sista 50metrarna bad jag honom att sätta nosen först, fyyså tröt jag var… =) Men vi van med typ nos! Fiina Bertram, har det nog på film någon stans...

Du är väl typ den ända tjej som fått rida honom med, om jag inte minns fel, när knappt en del killar klarade få han att avancera i slusvängen. Det är ganska (o)intressant att kolla på filmerna, samma sak varje gång, inte med en meter på filmen förrns i sista kurvan, då kommer han som tåget och drar förbi alla med marginal :)
 
Sv: 100 starter eller mer?

En av mina absoluta favoriter Hot Run :love: har startat 105 gånger. Tränades av Hanne Bechmann i Danmark men trivdes allra bäst med att starta på Jägers. Är avelshingst nu :)
 
Sv: 100 starter eller mer?

Sigel skrev:
Majestic Sacc var 12 år när han vann sitt sista löp :bow: :bow:
han gjorde precis 100 starter, alla hästar som uppnår detta tycker jag är en klass för sig, det tyder också på att tränaren (enligt mig) vet vad han/hon sysslar med. Du tjärnar mer på att en häst kan gå länge med medlen prestationer i kanske 7-8 år istället för att man tävlar slut på den på 2-3 år och den får några vinster och sedan är det slut. (Min åsikt) :angel: :angel: Att sedan hästen klarar så många startervisar på ett sunte och förnuftigt tränarsett.

Ps, Majen var en riktigt mysig häst, han lärde mig att rida med korta läder. En riktig Majestätisk Prins. :love: :love: :love:


Men hur bra är en häst egentligen som startat 176 gånger och bara sprungit in 850.000kr :confused: Jag syftar på den där Mr Enshu då. Visserligen är den hållbar men särskilt framgångsrikt tränad kan den ju inte vara ??

majestic sacc som är 12 år gjort 100 löp och oxå sprungit in lika mycket fast startat 76 gånger mindre
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 828
Senast: Motacilla
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
24 044
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp