Var skulle ni resa/uppleva med barnen?

Diamonian

Trådstartare
Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man blir lite omskakad i tanken jag hade innan -bli minst 100.

Två tonårsbarn, ensamstående. Begränsad ekonomi men skulle vilja ge dem mer minnen och upplevelser tillsammans.

Har du något bra knep för en billig resa eller resmål att rekommendera? Hur hade du gjort?
 
Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man blir lite omskakad i tanken jag hade innan -bli minst 100.

Två tonårsbarn, ensamstående. Begränsad ekonomi men skulle vilja ge dem mer minnen och upplevelser tillsammans.

Har du något bra knep för en billig resa eller resmål att rekommendera? Hur hade du gjort?


Vet inte om du vill ha tips utomlands eller i Sverige men tågluff skulle kunna vara ett alternativ. Numera finns Interrailkort även för vuxna om du tänker att ni ska åka ihop. Det finns också för olika längd tror jag. Men det beror såklart på hur begränsad ekonomi du har och ork såklart med tanke på sjukdom.

Det är kanske helt utanför den prisklass du har tänkt dig lite svårt att veta.
 
Vet inte om du vill ha tips utomlands eller i Sverige men tågluff skulle kunna vara ett alternativ. Numera finns Interrailkort även för vuxna om du tänker att ni ska åka ihop. Det finns också för olika längd tror jag. Men det beror såklart på hur begränsad ekonomi du har och ork såklart med tanke på sjukdom.

Det är kanske helt utanför den prisklass du har tänkt dig lite svårt att veta.
Det hade jag gillat men barnen rynkar lite på näsan åt det, det är nog lite för dyrt om man inte bara åker några dagar.
 
Jag tänker att en siffra gör det lättare att komma med förslag. Resor inom Europa är ofta billiga, men att leva blir plötsligt extremt dyrt. Till Asien är det dyrt att flyga, men billigt att vara. På en mindre budget är sydöstra Europa vettigt, om man har med sig att standarden är som den är. För lägsta pris bor man i tält i Sverige, paddlar kanot/vandrar/fiskar osv. Växelvis riktig campingplats, ev med lite aktiviteter som tonåringarna gillar
 
Besöka Sveriges alla landskap kanske? och besöka/göra något som är speciellt för landskapet. Behöver ju inte göras i ett svep, utan kan delas upp på lämpligt sätt.

Nu kanske du inte har det så knapert att detta behövs, men lägger med det ändå: Har sett folk som lagt ut inlägg på facebook där dom efterlyst möjlighet att besöka olika ställen i Sverige med sina barn trots ansträngd ekonomi, och då fått erbjudande om både rabatter och gratis nätter hos personer som hyr ut stugor/attefallshus/liknande. Vill man inte göra ett sånt inlägg själv kan man alltid be någon annan att göra det åt en med motiveringen att man inte vill outa familjen offentligt.
 
Jag tänker att en siffra gör det lättare att komma med förslag. Resor inom Europa är ofta billiga, men att leva blir plötsligt extremt dyrt. Till Asien är det dyrt att flyga, men billigt att vara. På en mindre budget är sydöstra Europa vettigt, om man har med sig att standarden är som den är. För lägsta pris bor man i tält i Sverige, paddlar kanot/vandrar/fiskar osv. Växelvis riktig campingplats, ev med lite aktiviteter som tonåringarna gillar
Kanske kan ha 10 000 att använda till sommaren.

Sydöstra Europa, har du mer att tipsa om där?

Bra tips med camping resp fricampa! Det med besöka olika landskap nedan hade varit toppen!

Jag har alltid drömt om att se midnattssol och Norrbotten, det blir nog både för dyrt och omständigt i år 😊.
 
Besöka Sveriges alla landskap kanske? och besöka/göra något som är speciellt för landskapet. Behöver ju inte göras i ett svep, utan kan delas upp på lämpligt sätt.

Nu kanske du inte har det så knapert att detta behövs, men lägger med det ändå: Har sett folk som lagt ut inlägg på facebook där dom efterlyst möjlighet att besöka olika ställen i Sverige med sina barn trots ansträngd ekonomi, och då fått erbjudande om både rabatter och gratis nätter hos personer som hyr ut stugor/attefallshus/liknande. Vill man inte göra ett sånt inlägg själv kan man alltid be någon annan att göra det åt en med motiveringen att man inte vill outa familjen offentligt.
Gillar idén om landskap mycket!

Tänk om man kunde hitta nån/några att lifta med upp till Norrland på samma sätt 🤗
 
Montengro är fantastiskt. Där kan ni åka till europas djupaste canyon…

Inom Sverige så kom till Skåne! Det finns höghöjdsbana på Hallandsåsen också. Åk till Kullaberg och gå i grottor, åk med båt och se tumlare. Mountainbike finns också https://www.kullabergsguiderna.se/mountainbike-pa-kullaberg/
Sen kan ni åka till Helsingborg och åka över till Danmark med båt? Kanske ta tåget från Helsingsör till Köpenhamn sen över till Malmö och så hemåt igen med något stopp på vägen?
 
Bra tips det med! Hur många dagar kan man cykla där?
På huvudön så går det att klämma in ungefär en tiomilarunda på asfalt, finns många och fina cykelbanor där. Sen kan man ta sig från ö till ö via färja med cykel, jättetrevligt! Jag tror vi betalade nån euro per person med cykel med nån slags sommarrabatt. Har inte koll på MTB-leder tyvärr.
 
Nja, tror inte jag får med dem på det ☺️
Jag tipsar om Funäsdalen, gott om mtb leder och downhill och andra typer av äventyrlig semester samtidigt som det är nära ut på fjället. Vi släpade med våra barn som tonåringar under protest och nu vill den yngsta flytta dit och jobba. ;) Deras favorit tur är till en tjärn, tända en brasa, vandra, fiska och bara sitta vid strandkanten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 763
Senast: Elektron
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 799
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp