Bukefalos 28 år!

Sv: 11-orna

Har också en liten pålle som är född 2011. En aning efter i träningen pga lite oengagerad ägare innan vi köpte henne men nu har hon gått i vagn iaf 3 ggr och även joggat litegrann och sköter sig strålande så det ska bli spännande att fortsätta jobba med henne under vintern.

Vårvind är ett litet kallblodssto E: Hallsta Lotus u: Stormvind - Sjefen

Inte så bra bilder (ignorera det inte så välstädade stallet) men här syns iaf att hon i nuläget är en aning högre bak än fram:
481760_10151291644303960_1418061566_n.jpg



Och en bild där man ser det vackra huvudet :)
533549_10151291644363960_1963332135_n.jpg
 
Sv: 11-orna

Kanske bra hon är lugnt tagen, dom e. Hallsta Lotus kan bli riktigt gristjuriga. Sjefenhästarna är ju även dom lite spec. ;-)

Jag vet av egen erfarenhet och sålde just därför min ifjol (parkerade totalt så man fick kliva fram dra fram honom i styrfart om man skulle köra lite tuffare, gick bra med sällskap) Fanns inga fel på den hästen (röntgad och ordentligt genomgången), även hört andra tjurskallar efter den hingsten. Mkt passgång (passade självmant i hagen från 1-årsålder) och fick gå med 1 kg på varje framhov för att trava

Farten var inga problem när han var på humör. Startade 10 gånger för mig, en seger och 8 gånger på pengar. Tjänade 62.000 kr.
 
Sv: 11-orna

*kl*

Hälge har stått på banan och joggat 6-8 km 4 dagar i veckan, blandat banan med rakbana och skogsslinga.

Han fick jullov 3 veckor och vart då lite för träningsglad, så glad att han tyckte kompisarna i hagen skulle träna.... i hagen, vilket resulterade i att han var blodig varje dag... de ville tydligen inte träna? :idea:

I lördags fick han komma till gården och började starkt med att hoppa ur sin hage och in till vad han tyckte var bättre sällskap, nej inte ston- våra 2 V75 hästar ansåg han var mer lämpliga...
Vilket oxå resulterade i mycket blod. :grin:
Men det var mer blod än sår...

I går var det dax för vagnen igen efter 3 veckors vila, dessutom på ny mark, vi kör på grusvägarna, under E20 och en massa annat han aldrig sett, så jag tog för säkerhets skull med ett ankare med lina.
Men han traskade iväg, under E20, förbi timmerhögar, mötte bilar och vände snyggt på vägen! Vilket resulterade i mycket stolt Humla med ankare :love:

Han är iallafall en cool kille!:cool:
 
Sv: 11-orna

Hur går det för alla? :)

Här har humöret lugnat sig igen, efter en hel del jobb med uppförandet och respekt för ledaren ;) Men spökperioden tycks vara på gång.... Har börjat skygga lite, men tränar gudomligt, så planen blir att börja åka till banan under tidig vår och banträna lite, och sedan sikta på premielopp i slutet av våren/ början av sommaren. Skulle tro att ett härligt sommarlov blir behövligt, för hon bör växa en hel del till.

maran_selning_511f650de087c344a2b05865.jpg


Lik sin pappa tycker jag.....


bog_forbattring_511f6389ddf2b36965e3141c.jpg


Är också väldigt nöjd med utvecklingen av bogparti och manke. :)
 
Sv: 11-orna

KL

Vi tränar på.
Han växer så det knakar 155cm bak och 153cm fram, drar 3:or runt om. Börjat få gå lite intervaller i 2,45 fart.

Får se om det blir lite bilder på honom imorgon.
 
Sv: 11-orna

KL

Här tränas det också :) Sen inkörningen i december så körs lillan 3-4ggr/vecka. En envis dam som man får lirka lite med när det inte är så kul å lämna alla kompisarna vid stallet men oftast sköter hon sig riktigt snyggt.
Ska väl snart se till att hon får skor på fötterna också så vi är förberedda när den snötäckta grusvägen förvandlas till isbana så vi kan fortsätta våra små träningsrundor även under den kommande våren.
 
Sv: 11-orna

KL

Här tränas det också :) Sen inkörningen i december så körs lillan 3-4ggr/vecka. En envis dam som man får lirka lite med när det inte är så kul å lämna alla kompisarna vid stallet men oftast sköter hon sig riktigt snyggt.
Ska väl snart se till att hon får skor på fötterna också så vi är förberedda när den snötäckta grusvägen förvandlas till isbana så vi kan fortsätta våra små träningsrundor även under den kommande våren.

Kan ju vara bra, men är det inte fantastiskt med snön på vägarna, underbart att springa på! Vi har en gammal nedlagd riksväg som vi betalar för att få plogad, och den är som en underbar rakbana med lite backar bitvis, och flera km lång.....
 
Sv: 11-orna

snö är absolut ett helt fantastiskt underlag, jag är väldigt nöjd med att bo vid en mindre grusväg med lite trafik som ger bra vinterunderlag under flera månader :) men sen kommer våren med is och lera...
 
Sv: 11-orna

Japp, hovarna är varken långa i tårna eller utflutna.
Bra kvalite och växer som ogräs.

Är bortskämd med spolad rakbana och milslånga snövägare med lite backar. Åså ortens travbana mindre än 1 km bort, men kör sällan på den. Brukar ta med honom på lördagar när dom kör provlopp för miljöträning.

Vi laddar för 2-årsserien som börjar slutet av April/början av Maj. Börjar på 2,40 och i september körs finalen i 2 min tempo, den går ca varannan lördag med succesiv sänkning av tiderna. Den närmast idealtiden får 20p, övriga 10p, den som kör fört fort erhåller 0p.

Är ingen tävling, det viktigaste är att man kör tillsammans med småhästarna så dom får lära sig vad det hela går ut på.
 
Sv: 11-orna

Japp, hovarna är varken långa i tårna eller utflutna.
Bra kvalite och växer som ogräs.

Är bortskämd med spolad rakbana och milslånga snövägare med lite backar. Åså ortens travbana mindre än 1 km bort, men kör sällan på den. Brukar ta med honom på lördagar när dom kör provlopp för miljöträning.

Vi laddar för 2-årsserien som börjar slutet av April/början av Maj. Börjar på 2,40 och i september körs finalen i 2 min tempo, den går ca varannan lördag med succesiv sänkning av tiderna. Den närmast idealtiden får 20p, övriga 10p, den som kör fört fort erhåller 0p.

Är ingen tävling, det viktigaste är att man kör tillsammans med småhästarna så dom får lära sig vad det hela går ut på.

Skönt med plättlagg ;) Maran stod ju på tå i somras fram, och är bättre med hjälp av tåskor, men hovarna växer långsamt, och det tar tid att jobba långsiktigt med bra verkning osv. Hon slet ner bakhovarna rejält under betet, men dessa har återhämtat sig bättre.

Har fått gå ett jobb i sällskap här, och uppförde sig exemplariskt, men behöver också gå på förskolan på banan, för att lära sig vad det går ut på (tanter på sparkar som ska springas om räknas inte!) och få miljöträning. Vi har ett samarbete med proffstränare och löser det genom att sällskapa vid deras träning med lämpligt sällskap.

Låter som ett sunt upplägg med tiderna. Fick Maran bestämma skulle hon redan gå i 2,00 tempo, men det får hon inte :grin:
 
Sv: 11-orna

Vad är det?

Viktigt att hålla efter trakterna på kallbloden.

Ett skämt, min morfar kallade mina fötter för plättlagg, (Platt stekpanna för pannkakor och plättar) för att de är breda med en bra anläggningsyta, så jag kan hålla balansen bättre sa han :D

Du har helt rätt, det är trakterna som de jobbar med att få ordning på!
Därav ska det skyndas långsamt. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att vara säker på att djurskyddsreglerna följs gör länsstyrelserna i Sverige varje år ett stort antal kontroller och andra...
Svar
0
· Visningar
225
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
208
Senast: skiesabove
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej! Jag har funderat på att köpa en automatisk thermobar dvs en sådan som fyller på vatten automatiskt. Men hur gör man när avståndet...
Svar
0
· Visningar
405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp