Bukefalos 28 år!

12 eller 16 veckor

Sv: 12 eller 16 veckor

Du menar att just det svenska veterinärförbundet sitter på kunskap som de inte förmedlar och som de övriga veterinärföbunden inte har? Det finns inga hälsomässiga argument för att vänta med kastrering, snarare tvärtom. Vilken fakta har då svenska veterinärförbundet grundat sitt beslut på?

Jag var i flera år ensam uppfödare i min ras. Det hade varit väldigt trevligt att kunna sälja avelskatter inom Sverige, men det går tyvärr inte att tvinga folk att hålla avelskatt så de bra katterna fick gå på export eller kastreras. Tyvärr. Det gör det inte mer lämpligt att en katt som både säljare och köpare tänkt till enbart sällskap ska behöva vänta på kastrering.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Är det bara hankatter du kastrerar vid 14 v?

Honkatterna då? Mår de dåligt av att vänta på kastrering?
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag har inte sålt någon honkattunge de senaste 5 åren, så det är inte en fråga som varit aktuell för mig, och jag har därför inte diskuterat den med experter. Medicinsk sett har ju honorna allt att vinna på att bli kastrerade så snart som möjligt, men vad detta innebär i kroppsstorlek och hur gamla mina ungar skulle behöva vara för att uppnå den storleken vet jag inte.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det finns väl anledning till det då?

Kompetens, lämplig utrustning och särskilda skäl ska föreligga , fast det tog du inte med :)

Och varje enskild veterinär bedömer själv vad särskilda skäl är.

Och nej, Veterinärförbundet anger ingen annan anledning än risk för inavel när de fortsätter rekommendera kastrering från 6 månaders ålder. En risk som förefaller inte existera enligt det examensarbete som undersökte saken för ett par år sedan. Ett märkligt resonemang eftersom en katt som kastreras vid 6 månaders ålder används lika lite i avel som en som kastrerats vid 3 månaders ålder.

Inom ramarna för denna studie framkommer att kattuppfödare inte begränsar avelsmaterialet så pass kraftigt att det leder till en påverkan på avelsbasen, utan att man fortsatt behåller ett tillräckligt antal intakta kattungar så att det genetiska materialet kan bibehållas enligt devisen beskriven i det personliga meddelandet från Strandberg (2010). Antalet sålda, okastrerade katter tyder på, att trots delvis användning av tidig kastration, fortsatt delgivning av avelslinjer förekommer.

Källa.

Så helt plötsligt har inte Veterinärförbundet så mycket att stå på längre än... "vi bara tycker det".
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag önskar att alla kattungar vore minst 12 veckor när de flyttar,precis som det står i lagen.

Det finns flera som tycker att det är trevligt att ta en kull på katten,ungarna tycker det är kul etc men sen om kattungarna börjar klättra i gardiner m.m då är det inte lika roligt längre. Då vill man gärna bli av med dem även om kattungarna är alldeles för unga för att flytta.
Man kanske har 2 honkatter som får 5 kattungar var och det är jobbigt med 10 livliga kattungar, men man kan välja att kastrera i stället för att honan ska få ungar,så slipper man det problemet.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det är lustigt att du dömer alla uppfödare sådär, att man vill hålla linjerna för sig själv.
Sen tänker inte folk längre än näsan räcker.
Som uppfödare måste man tänka på, hur många i kullen säljs till avel, hur många släktingar går i avel? Man MÅSTE begränsa vissa linjer och kombinationer. Det finns ett par hankatter som finns i de flestas stamtavlor inom skogkatt. Man vill ju gärna inte att det blir så igen!
Sen så kan jag mkt väl förstå att man vill kastrera katter som säljs till sällskap om man tar en koll på blocket. Det KRYLLAR av folk som försöker tjäna sig en hacka på blandraskatter.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Min dröm är att nån gång köpa en hane. Jag blir ju bara sittandes med honor... Men en goshane ska jag ha nån gång och han ska helst vara kastrerad som liten. Inga möjligheter att hålla fertil hane (parkett i hela hyresrätten) och jag tror absolut att kisse mår bättre av tidig kastrering.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det är inte jag som dömer uppfödarna, det är ju veterinärförbundet?
Jag har bara resonerat utifrån deras rekommendation.

Självklart ska man inte sälja alla katter till avel, men jag är inte övertygad om att kastering innan leverans är det bästa för kattungen. Likväl som ni har rätt till er åsikt, så har jag rätt till min.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

"Skälet till tidig kastration av raskatter syftar väl nästan alltid till att
begränsa användandet av vissa avelslinjer. "

Jag tolkar det som din åsikt, inte veterinärförbundets.

Ärligt talat, en kastration är alltid en kastration, oavsett ålder. Tror ärligt talat inte katten blir påverkad oavsett ålder. Djur lever i nuet och en kattunge lär inte ha några med av att ha blivit opererad.
Är det humanare då att folk kan köpa sig en raskatt, sen producera "renras"- korsningskattungar hej vilt utan att se till att rasbundna sjukdomar inte finns osv?
Självklart vill man inte tro som om sina köpare, jag gör det inte och kastrerar därför inte heller. Men jag förstår dom som gör det!
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Nej, det är så det står i rekommendationen. Finns att läsa här:
Norm-om-rekommenderad-kastrationsalder-for-katt


Det är risken med sövning som jag främst hänger upp mig på, katter är ju generellt riskabla att söva. Och att en liten kattunge ska behöva vara sydd och ha krage i tio dagar (honor). Då måste man ju ändå hålla den från mamma och syskon? Då förstår jag ärligt inte hur det gynnar kattungen.
 
Senast ändrad:
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag har aldrig haft tratt på mina katter efter kastrering, och verkligen inte i 10 dagar!

Honorna har haft ett snitt på 3 cm (och då har detta varit vuxna avelshonor, en av dem snittad sedan tidigare och en annan med livmoderförändringar pga p-piller). Efter 3-4 dagar är såret läkt och fint, efter en vecka syns bara ett streck och knuten. De har inga stygn på utsidan så inget går att pilla upp. Om de vill tvätta sig mycket får de på sig en body, men det har sällan behövts.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det är risken med sövning som jag främst hänger upp mig på, katter är ju generellt riskabla att söva. Och att en liten kattunge ska behöva vara sydd och ha krage i tio dagar (honor). Då måste man ju ändå hålla den från mamma och syskon? Då förstår jag ärligt inte hur det gynnar kattungen.

Kattungar från 12 veckors ålder sövs med samma metod som vuxna och de löper inte större risk för komplikationer eller att dö. Det visar all forskning. Tvärtom drabbas de av färre komplikationer. De läker ihop snabbare och de behöver inte ha tratt eller separeras från sina syskon. Tvärtom rekommenderas att de får vakna upp med sina syskon för trygghetens skull. Jag har kastrerat ett antal kattungar (bara hanar, har behållit honorna för avel) och de börjar leka direkt de vaknat. Ingen dåsighet, inga tecken på smärta utan det är business as usual när de kommer hem. Till skillnad från mina vuxna avelskatter som varit märkbart påverkade efter kastrering.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Nej hanar har väl aldrig särskilt ont, de blir ju inte sydda och dylikt.

Kan man verkligen lägga en sydd honkattunge till mamman och syskonen, jag tycker det låter märkligt. Mamman tvättar ju garanterat på såret då.

Jag känner ingen veterinär som går med på att kastrera 12veckors om det inte finns särskilda skäl till det. Min väninna hade en kattunge med ett jättebråck på magen, och inte ens där ville veterinärerna söva och operera när den var så ung. De fick vänta till katten var 6 månader. (det var inte en raskatt om någon undrar)
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Det tycker jag är bra, känner man att man inte har kunskap nog att operera en kattunge så ska man förstås inte göra det. Men många veterinärer kan och gör det.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Nej hanar har väl aldrig särskilt ont, de blir ju inte sydda och dylikt.

Kan man verkligen lägga en sydd honkattunge till mamman och syskonen, jag tycker det låter märkligt. Mamman tvättar ju garanterat på såret då.

Jag känner ingen veterinär som går med på att kastrera 12veckors om det inte finns särskilda skäl till det. Min väninna hade en kattunge med ett jättebråck på magen, och inte ens där ville veterinärerna söva och operera när den var så ung. De fick vänta till katten var 6 månader. (det var inte en raskatt om någon undrar)

Ja, det kan man. Mamman tvättar inte alls garanterat på såret (i synnerhet inte om man gör en liten öppning och syr igen med ståltråd som är vass). Detta förfarande är kutym i USA, där man har forskat på tidig kastrering till leda och man finner inte alla dessa farhågor som dras upp. Kattungarna drabbas inte av fler komplikationer trots att de går kraglösa och direkt går ihop med sina syskon och sin mamma.

Du känner ingen veterinär som skulle göra detta, jag gör det och de är skickliga på vad de gör. En veterinär som inte vill eller som bara inte tror att de klarar av det ska självklart inte göra det.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Vad jag förstått så vill många veterinärer inte kastrera så unga kattungar på grund av att det är så smått och lite svårt.
Det är väl en tränings sak antar jag eftersom det görs utan problem i andra länder. Inte heller där uppkommer några speciella problem, så varför skulle det göra det i detta landet?
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Ja det är ju en fråga för veterinärerna?
Varför kastrerar de inte honkatter med titthål här? (finns kanske vissa som gör det)

Det gjorde alla veterinärer i Schweiz där jag bodde innan. Var givetvis en mycket kortare återhämtningstid.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Ja det är ju en fråga för veterinärerna?
Varför kastrerar de inte honkatter med titthål här? (finns kanske vissa som gör det)

Det gjorde alla veterinärer i Schweiz där jag bodde innan. Var givetvis en mycket kortare återhämtningstid.

Det handlar väl om vilket intresse veterinärerna själva har för vidareutbildning. Av rent praktiska skäl får veterinärstudenter lära sig kastrera via buköppning. Det är som veterinär helt nödvändigt att kunna utföra buköppningar (som ju kan behövas av många olika skäl). Mindre viktigt att kunna kastrera med flanksnitt eller titthål. Kostnadsfråga också kanske. Jag vet inte hur användbart titthålsoperationer är. Kattkastreringar tjänar ju inte veterinärer storkovan på direkt.

Dock finns det en del svenska veterinärer som är mycket skickliga och som gör väldigt små öppningar i buken när de kastrerar. Glimåker i Gbg är känd för sina nätta kastreringssår på honor. En av mina tidigare honor kastrerades av en veterinär jag glömt namnet på, men hon fick ett jätteliten öppning. Den var inte längre än 2 cm.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Jag har ju som sagt inte heller haft stora snitt på mina honor. Ca 3 cm (och då har det varit honor som inte varit så snygga på insidan...), sytt inifrån. Inget att pilla och dra i.
 
Sv: 12 eller 16 veckor

Vad jag förstått så vill många veterinärer inte kastrera så unga kattungar på grund av att det är så smått och lite svårt.
Det är väl en tränings sak antar jag eftersom det görs utan problem i andra länder. Inte heller där uppkommer några speciella problem, så varför skulle det göra det i detta landet?

Huvudet på spiken.

Hade veterinärförbundet rekommenderat tidig kastrering så hade det förmodligen gått illa för många som inte besitter kunskap att kastrera kattunge.

Därför tycker jag att det är bra som det är idag. Att bara dom riktigt erfarna gör dessa ingrepp! :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 995
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 932
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 266
Senast: MissFideli
·
Mat Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 854
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp