12 frågor om kläck och småkycklingar

Aurum

Trådstartare
Hej hej!
Jag förstår att om man letar i gamla trådar så kan man hitta svar och jag har även suttit och läst i gamla trådar. Men det blir rörigt och många sidospår så jag startar en egen frågetråd. Så inlägg som "sök på forumet" undanbedes, ni som orkar upprepa er för en glad amatör som jag får gärna göra det
smiley.gif


Jag ska göra mitt allra första kläck nästa vecka, som jag längtar! Jag har aldrig haft småkycklingar tidigare, så många funderingar har jag såklart. Min kläckare är en Brinsea Mini Advance 7A för10 st ägg.

1. När lyser man äggen?

2. När slutar man vända äggen?

3. Hur länge väntar man efter hålslag på att kycklingen tar sig ut? (Helst ska man inte hjälpa till alls har jag förstått?)

4. Efter att kycklingen kläckts, när tar man ut den ur kläckaren?

5. Hur länge dröjer det innan man ska ge kycklingen mat och vatten efter kläck?

6. Börjar man med kycklingstart direkt eller ska man ge något annat just i början?

7. Vad är bäst att använda som mat och vattendon åt så små kycklingar?

8. Vad har ni för underlag åt kycklingarna i deras kycklingbur (jag använder mig av en marsvinsbur)

9. Jag har en "grislampa" och kycklingarna bor i ett svalare rum inomhus. Hur varmt ska jag ha under lampan?

10. Jag har hört att man ska lägga in jord och även avföring så kycklingarna får bakterieflora från mina äldre höns. Stämmer det?

11. När kan man börja testa ge lite fler sorters mat som smakprov och vad kan smakproven vara för något?

12. Något annat som jag missat som är bra att veta för en nybörjare?
huh.gif



Så många frågor har jag. Jag har läst lite olika svar och folk som gör olika så jag förstår att det kanske inte bara finns ett rätt nödvändigtvis. Men jag uppskattar verkligen de som orkar svara
smiley.gif
 
Hej hej!
Jag förstår att om man letar i gamla trådar så kan man hitta svar och jag har även suttit och läst i gamla trådar. Men det blir rörigt och många sidospår så jag startar en egen frågetråd. Så inlägg som "sök på forumet" undanbedes, ni som orkar upprepa er för en glad amatör som jag får gärna göra det
smiley.gif


Jag ska göra mitt allra första kläck nästa vecka, som jag längtar! Jag har aldrig haft småkycklingar tidigare, så många funderingar har jag såklart. Min kläckare är en Brinsea Mini Advance 7A för10 st ägg.

1. När lyser man äggen?

2. När slutar man vända äggen?

3. Hur länge väntar man efter hålslag på att kycklingen tar sig ut? (Helst ska man inte hjälpa till alls har jag förstått?)

4. Efter att kycklingen kläckts, när tar man ut den ur kläckaren?

5. Hur länge dröjer det innan man ska ge kycklingen mat och vatten efter kläck?

6. Börjar man med kycklingstart direkt eller ska man ge något annat just i början?

7. Vad är bäst att använda som mat och vattendon åt så små kycklingar?

8. Vad har ni för underlag åt kycklingarna i deras kycklingbur (jag använder mig av en marsvinsbur)

9. Jag har en "grislampa" och kycklingarna bor i ett svalare rum inomhus. Hur varmt ska jag ha under lampan?

10. Jag har hört att man ska lägga in jord och även avföring så kycklingarna får bakterieflora från mina äldre höns. Stämmer det?

11. När kan man börja testa ge lite fler sorters mat som smakprov och vad kan smakproven vara för något?

12. Något annat som jag missat som är bra att veta för en nybörjare?
huh.gif



Så många frågor har jag. Jag har läst lite olika svar och folk som gör olika så jag förstår att det kanske inte bara finns ett rätt nödvändigtvis. Men jag uppskattar verkligen de som orkar svara
smiley.gif
Jag googlar nätet och hittade bl a den här sidan som jag tycker är bra. Där hittar du många av svaren på dina frågor och de är bra förklarat. :)

Det här med jord och avföring har jag aldrig stött på tidigare utom här och som tips av @Skjøldur, rätt eller fel kan jag inte avgöra. Viktigt dock att tänka på att deras små magar kan bli dåliga och små djur blir väldigt sjuka snabbt. Min granne, en äldre dam som haft mycket höns, rekommenderar inte att ge annat än startfoder till mina som är tre veckor av just den anledningen, att de kan bli dåliga i magen. Mina små nykläckta har efter drygt ett dygns fasta fått mortlat startfoder, kokt äggula är annars något som brukar rekommenderas.
 
Jag googlar nätet och hittade bl a den här sidan som jag tycker är bra. Där hittar du många av svaren på dina frågor och de är bra förklarat. :)

Det här med jord och avföring har jag aldrig stött på tidigare utom här och som tips av @Skjøldur, rätt eller fel kan jag inte avgöra. Viktigt dock att tänka på att deras små magar kan bli dåliga och små djur blir väldigt sjuka snabbt. Min granne, en äldre dam som haft mycket höns, rekommenderar inte att ge annat än startfoder till mina som är tre veckor av just den anledningen, att de kan bli dåliga i magen. Mina små nykläckta har efter drygt ett dygns fasta fått mortlat startfoder, kokt äggula är annars något som brukar rekommenderas.
 
Det är jag som tjatar om att små kycklingar som föds upp utan hönsmamma behöver bakterietillskott. Har du inte hört att man forskar på vilka bakterier mänskliga bebisar behöver? Särskilt de som inte ammas. Från kivinnans bröstvårtor så överförs bakterier från hennes mage - finns alltså en "kanal" därimellan. Orsaken att man kan bli extra infektionskänslig efter en pencillinkur är att då har bakteriefloran i magen tagit skada. Alla vet ju att det inte bara är magsyror som bryter ner maten utan bakterier också. Så det skulle väl inte vara så svårt att förstå att kycklingarna behöver tillskott?! Då man hör ordet bakterie så kopplar man till "sjukdom, infekterade sår, dåligt vatten.... Men nästan alla bakterier är nyttiga. Höns går och pickar på marken o sprätter i jorden, det är så dom hittar mat. Jag är lite hönsig av mig och har ruvhönan o de små kvar inne i boet en vecka minst. (Rädd för råttor bl a) Då får hon en jordkocka av mig och då blir hon alldeles till sig! Hon visar kycklingarna att "såhär letar man mat" genom att finfördela den. Kul att se. Så om du är orolig för att få med dig något virus som till ex ber marek om du hämtar skit hos någon hönsbesättning så hämta åtminstone in jord. Angående mat till småttingar så är det väl enklast med färdigfoder, men naturligare med annan mat. Finklippt gräs, finhackade havregryn, undulatfrö, sesamfrö, brödsmulor... Tänk på att mat är sysselsättning också. Att kila runt o leta frön tycker dom är roligt.
 
1. När lyser man äggen?
Jag lyser efter en vecka, beroende på hur mörka äggen är kan du ganska snabbt se om det utvecklas spindel i dem, men vänta åtminstone 3-4 dagar.

2. När slutar man vända äggen?

Du slutar vända dag 18

3. Hur länge väntar man efter hålslag på att kycklingen tar sig ut? (Helst ska man inte hjälpa till alls har jag förstått?)

Överallt står det att man ska vänta tills den tar sig ut själv. Risken om du hjälper till är att den inte drar in gulesäcken helt. Jag har ibland hjälpt till om det tagit mer än ett dygn, då tar jag bara bort lite så hålet blir större och hoppas på att den gör resten själv. Risken är att det blir för torrt och att kycklingen torkar fast i hinnan.

4. Efter att kycklingen kläckts, när tar man ut den ur kläckaren?

Jag brukar ta ut dem när de tagit sig ut och ställt sig upp, annars börjar de trampa runt så mycket bland de ägg som inte kläckts ännu. De torkar fint under värmelampan.

5. Hur länge dröjer det innan man ska ge kycklingen mat och vatten efter kläck?

Mina har inte varit värst intresserade förrän efter 7-8 timmar och då bara lite sporadiskt. De klarar sig ett dygn utan.

6. Börjar man med kycklingstart direkt eller ska man ge något annat just i början?

Jag ger kycklingstart men kompletterar ofta med lite kokt hirs, det är mjukt och fint och har bra näringsvärde.

7. Vad är bäst att använda som mat och vattendon åt så små kycklingar?

Jag har vanliga matare från Granngården. Till tex hirs eller andra matrester sätter jag på ett fat som de snabbt tömmer och sedan tar jag bort det.

8. Vad har ni för underlag åt kycklingarna i deras kycklingbur (jag använder mig av en marsvinsbur)

De första veckorna har jag tidningar, ett par blad tjockt med alla klammrar borttagna. De byts 2 ggr per dag eftersom de smutsas ner förfärligt. Sedan går jag över till halmpellets för dom börjar rafsa och krafsa så vilt så tidningarna rivs sönder. Du märker när det är dags ;)

9. Jag har en "grislampa" och kycklingarna bor i ett svalare rum inomhus. Hur varmt ska jag ha under lampan?

I början ska det vara 37 grader och sedan sänker du gradvis temperaturen.

10. Jag har hört att man ska lägga in jord och även avföring så kycklingarna får bakterieflora från mina äldre höns. Stämmer det?

Ingen aning. Däremot så flytta in kycklingarna i hönshuset så de får både ljud och bakterieutbyte. Brukar jag göra efter ett par veckor när de är lite robustare. Brukar ske ungefär samtidigt som bytet till halmpellets för då börjar det damma om dom....

11. När kan man börja testa ge lite fler sorters mat som smakprov och vad kan smakproven vara för något?

Det kan du göra direkt. Riven blodpudding, kokt potatis, kokt ris, rivna morötter. Bara det är i så små bitar att de kan äta det så funkar det. Picka med fingrarna på fatet så kommer dom.

12. Något annat som jag missat som är bra att veta för en nybörjare?
huh.gif

När du gör rent buren så var försiktig med var du sätter dom under tiden. Dom hoppar ganska bra, ganska fort och hoppar ur för låga kärl. En tiolitershink funkar de första veckorna, men inget lägre. Jag har lagt ett mjukdjur i buren som de gillar att knöla in sig i, särskilt bra under kläcket när man bara har ett par stycken innan alla kläckts.
 
Det är jag som tjatar om att små kycklingar som föds upp utan hönsmamma behöver bakterietillskott. Har du inte hört att man forskar på vilka bakterier mänskliga bebisar behöver? Särskilt de som inte ammas. Från kivinnans bröstvårtor så överförs bakterier från hennes mage - finns alltså en "kanal" därimellan. Orsaken att man kan bli extra infektionskänslig efter en pencillinkur är att då har bakteriefloran i magen tagit skada. Alla vet ju att det inte bara är magsyror som bryter ner maten utan bakterier också. Så det skulle väl inte vara så svårt att förstå att kycklingarna behöver tillskott?! Då man hör ordet bakterie så kopplar man till "sjukdom, infekterade sår, dåligt vatten.... Men nästan alla bakterier är nyttiga. Höns går och pickar på marken o sprätter i jorden, det är så dom hittar mat. Jag är lite hönsig av mig och har ruvhönan o de små kvar inne i boet en vecka minst. (Rädd för råttor bl a) Då får hon en jordkocka av mig och då blir hon alldeles till sig! Hon visar kycklingarna att "såhär letar man mat" genom att finfördela den. Kul att se. Så om du är orolig för att få med dig något virus som till ex ber marek om du hämtar skit hos någon hönsbesättning så hämta åtminstone in jord. Angående mat till småttingar så är det väl enklast med färdigfoder, men naturligare med annan mat. Finklippt gräs, finhackade havregryn, undulatfrö, sesamfrö, brödsmulor... Tänk på att mat är sysselsättning också. Att kila runt o leta frön tycker dom är roligt.
Uppenbarligen så tar vi del av helt olika forskningar. Den forskning jag läst om visar snarare att förlossningssalarna är för kliniskt rena och att den avföring som den blivande modern lämnar under förlossningen är viktig för utvecklandet av bakteriefloran, precis som små föl äter stoets avföring för att få rätt bakterieflora. Om det skulle gå någon sorts "gång" mellan mage och bröstvårta på nyförlösta kvinnor skulle inte andelen allergiker öka när hygienen blir bättre som den gjorde i bl a Öst-Tysklad efter murens fall.

Du läser inte det jag skriver heller, jag ger mina äldre kycklingar sand att äta, sprätta och bada i. Höns behöver sand och grus för matsmältningen och jag har aldrig skrivit att jag är rädd för marek, det är ILT och andra smittor jag absolut inte vill få! Naturligtvis vill jag inte ha marek heller, men vad spelar det för roll vilken bakterieflora som finns på en annan plats när det är den bakterieflora som finns hos mig som kycklingarna kommer att vistas i? O_o

"Man" kopplar inte bakterier till enbart sjukdom, infekterade sår och dåligt vatten. Om du kopplar ihop det med bakterier rent generellt så skriv "jag" och inte "man". I snitt så har en vuxen, levande människa ca 1 kg bakterier i kroppen.

Återigen, man får inte flytta ett dräktigt sto 1 månad innan beräknad nedkomst, bl a för man ska inte byta bakterieflora utan fölet får antikroppar via råmjölken, antikroppar som stoet har utifrån den bakterieflora som finns där hon är uppstallad!
 
Det är jag som tjatar om att små kycklingar som föds upp utan hönsmamma behöver bakterietillskott. Har du inte hört att man forskar på vilka bakterier mänskliga bebisar behöver? Särskilt de som inte ammas. Från kivinnans bröstvårtor så överförs bakterier från hennes mage - finns alltså en "kanal" därimellan. Orsaken att man kan bli extra infektionskänslig efter en pencillinkur är att då har bakteriefloran i magen tagit skada. Alla vet ju att det inte bara är magsyror som bryter ner maten utan bakterier också. Så det skulle väl inte vara så svårt att förstå att kycklingarna behöver tillskott?! Då man hör ordet bakterie så kopplar man till "sjukdom, infekterade sår, dåligt vatten.... Men nästan alla bakterier är nyttiga. Höns går och pickar på marken o sprätter i jorden, det är så dom hittar mat. Jag är lite hönsig av mig och har ruvhönan o de små kvar inne i boet en vecka minst. (Rädd för råttor bl a) Då får hon en jordkocka av mig och då blir hon alldeles till sig! Hon visar kycklingarna att "såhär letar man mat" genom att finfördela den. Kul att se. Så om du är orolig för att få med dig något virus som till ex ber marek om du hämtar skit hos någon hönsbesättning så hämta åtminstone in jord. Angående mat till småttingar så är det väl enklast med färdigfoder, men naturligare med annan mat. Finklippt gräs, finhackade havregryn, undulatfrö, sesamfrö, brödsmulor... Tänk på att mat är sysselsättning också. Att kila runt o leta frön tycker dom är roligt.
Jag kläcker egna ägg från mina egna höns, så sjukdomar har jag inte oroat mig över .
 
Av 7 ägg i kläckaren så kläcktes 7. En hade tyvärr en riktig oturstart och råkade fastna och hänga sig till död i kläckaren. Två andra blev svagare under de första 48 timmarna, så de valde vi att avliva så att de inte skulle ligga och självdö. De var inte livskraftiga, vi hjälpte att erbjuda vatten och doppa näbben för att ge dem en chans, men i övrigt hade vi som mål att alla skulle ta sig ur äggen utan hjälp och även klara sig efteråt. Så kvar blev 4 ljuvliga kycklingar- säkert 4 tuppar ;)- som äter som hästar, växer som ogräs och skiter som elefanter :D
Idag fyllde de en vecka gammal.

Kläckaren har ännu en gång startats upp, denna gång med ankägg. Nästkommande kläck blir återigen kycklingar men då vi bytt tupp sedan sista kläcket så vill vi ge honom en chans att charma damerna och få ge bra befruktning på äggen ;)
Lysning av ankäggen idag (dag 3) visade att alla är befruktade. Jisses vad lättlysta de var jämfört med mina hönsägg som är rosaaktiga!

Det blir mycket smått här på gården i sommar och det känns väldigt bra. Vi har så mycket plats som inte nyttjas så det är glädjande att kunna utöka med djur för nytta och nöje :)
 

Liknande trådar

Hästvård nu kanske jag är gnällig men jag vet inte.. :( har hästen inaccorderad i ett mindre stall. min häst kan inte gå på fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 699
Senast: TwiggyM
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 641
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp