13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Domino_s

Trådstartare
Fick hem våran lilla kille i söndags, igår fyllde han 13 veckor.

Jättelugn och lyssnar bra, "toalett" träningen går framåt och allt fungerar fint.

Men...han flåsar väldigt mycket, särskilt under nätterna när vi ska lägga oss. Vi har väl ungefär 20-22 grader inomhus.
Han är född inomhus, men när dom inte diade längre fick dom flytta ut i pannrummet...vet inte hur varmt det var där...
Kan det vara så att han tycker att det blir varmt, eller blir han stressad just när det är sovdags... Detta gör att vi får inte riktigt sova på nätterna...

Det är även lite svårt att veta om det är flås för att han behöver gå ut (han är jätteduktig och säger till varje gång) eller om det bara är flås helt enkelt.

Tror ni detta ger med sej?

Mvh Domino_s
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Vad är det för ras? mycket päls? var sover han? har han möjlighet att lägga sig på svalt golv om han blir för varm?
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Vad är det för ras? mycket päls? var sover han? har han möjlighet att lägga sig på svalt golv om han blir för varm?

Han är långhårig schäfer.

Han sover antingen i sängen (sovloft) men där har han blivit värre och då har jag lagt mej med honom i vardagsrummet... Då ligger han på mattan eller i soffan jämte mej.

Vi har golvvärme som värmekälla, så inga golv här är svala...

Mvh Domino_s
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Kanske han skulle hjälpas av ett fönster på glänt i något rum, dit han kan gå för att söka lite extra kyla. Sänker ni dessutom värmen till, säg 19 grader så trivs han nog bättre, plus att ni gör en insats för miljön :idea:
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Han flåsar nog för att det är varmt.
Mitt långhår trivs jättebra med fönstret på glänt och han byter plats flera gånger/natt pga att det blir varmt där han ligger.

I början på natten kan han gärna ligga i sin bia-bädd men han byter till golvet ganska snabbt och bäst trivs han under fönstret.



Såg att han låg i sängen... min har aldrig legat i sängen pga att det helt enkelt är för varmt för honom.
 
Senast ändrad:
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Inatt sov vi med sänkt värme och fönstret lite på glänt...och han har faktiskt inte flåsat alls mycket inatt...:laugh:

Och kan ni tänka er...jag och min sambo har också sovit förvånansvärt bra, bättre än vanligtvis faktiskt...:o

Tack för alla svar!

Här kommer en liten bonusbild på den lille killen:



Mvh Domino_s
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Ja, både folk och fä mår nog som bäst när nästippen är lite kall på morgonen!

Vilket bedårande litet bus :love:
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Den ser inte ut som en renrasig schäfer?

Mamma: Vit långhårig schäfer
Pappa: Vit långhårig schäfer/Schäfer

Han har ju inga papper, men man kan säga att han är en schäfer...

Vi köpte honom för hans underbara mentalitet och för att jag tycker tiken är helt underbar. Så papper spelar ingen roll för mej då han ska kastreras och endast användas som träningskompis/stallhund...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Jag vill inte vara störig på något sätt, men varför kallar man sin hund för "långhårig schäfer" om den inte är det? Om man väljer att köpa oreggad/blandras så tycker man väl att det är helt ok, så varför inte bara säga schäferkorsning och sen förklara läget om någon frågar?

Jag frågar av ren nyfikenhet, för jag har upplevt "fenomenet" ett antal gånger tidigare. :) Bl.a. hos veterinären, ett ungt par med en "schäfervalp" som jag inte tyckte var särskilt schäferlik alls. Sen visade det sig att det bl.a. fanns schäfer i den, mfl raser. Varför säger man då just schäfer? Är det en ras som s a s smäller högre än de andra inblandade raserna? :confused: Om det är en schäfer man vill ha, varför köper man inte en renrasig istället? Blandisarna kostar ju nästan lika mycket som en renrasig schäfer menar jag. :)
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Jag vill inte vara störig på något sätt, men varför kallar man sin hund för "långhårig schäfer" om den inte är det? Om man väljer att köpa oreggad/blandras så tycker man väl att det är helt ok, så varför inte bara säga schäferkorsning och sen förklara läget om någon frågar?

Jag frågar av ren nyfikenhet, för jag har upplevt "fenomenet" ett antal gånger tidigare. :) Bl.a. hos veterinären, ett ungt par med en "schäfervalp" som jag inte tyckte var särskilt schäferlik alls. Sen visade det sig att det bl.a. fanns schäfer i den, mfl raser. Varför säger man då just schäfer? Är det en ras som s a s smäller högre än de andra inblandade raserna? :confused: Om det är en schäfer man vill ha, varför köper man inte en renrasig istället? Blandisarna kostar ju nästan lika mycket som en renrasig schäfer menar jag. :)

Är inte en vit schäfer en schäfer eller en korsning med något annat? Undrar en som inte vet, för annars ÄR ju hunden är schäfer till "rasen" men inte godkänd på pappret så att säga? Jag hade nog också sagt att det är en schäfer, för det är väl ändå det den är? :p

Eller ska vit schäfer och vanlig schäfer klassas som två helt olika raser som inte får betonas som Schäfer i folkmun när en korsning uppkommer mellan dessa? Är inte båda i grunden en bruksras med vallningsursprung? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Är inte en vit schäfer en schäfer eller en korsning med något annat? Undrar en som inte vet, för annars ÄR ju hunden är schäfer till "rasen" men inte godkänd på pappret så att säga? Jag hade nog också sagt att det är en schäfer, för det är väl ändå det den är? :p

Eller ska vit schäfer och vanlig schäfer klassas som två helt olika raser som inte får betonas som Schäfer i folkmun när en korsning uppkommer mellan dessa? Är inte båda i grunden en bruksras med vallningsursprung? Eller är jag helt ute och cyklar?
Inom FCI/SKK existerar inga vita schäfrar, finns väl minst två klubbar som reggar sådana, varav en tillhör Svenska Hundklubben.

Den ras som är godkänd o som härstammar ur schäfern är vit herdehund.
Att kalla en vit långhårig hund för schäfer är ganska långt från sanningen, det är en blandis om man inte har stamtavla från en stambokförande klubb, oavsett klubb.
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Får väl förtydliga en gång till... Mamma/pappa är cremefärgad schäfer. Skrev av annonsen, där stod det vit schäfer...

Alltså, schäfrar med otillåten färg...

I mina ögon är min kille en schäfer ialla fall, det står så i hans papper till jordbruksverket...Vare sej han ser ut som det eller ej...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Det finns inga crème färgade schäfrar o vad som står i papprena till JBV betyder ingenting för rastillhörigheten.
När de föds vita valpar i en schäferkull så reggas inte dessa i SKK, men de kan reggas in som vit herde när de växt upp.
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Han blir säkert en trevlig och go hund oavsett. :)
 
Sv: 13 veckors valp som är väldigt flåsig...

Han blir säkert en trevlig och go hund oavsett. :)

Precis...vilket är det enda som betyder nåt...:laugh: Psyket på den här valpen är helt otroligt... sen vilken ras han tillhör spelar ingen roll för mej...

Jag tyckte bara det var smidigare att skriva långhårig schäfer än blandrashund med lång päls som är i kvaliten som schäferpäls...:laugh: när nån frågade vad det var för ras...

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 359
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp