13månaders tjock?

Byta BVC sköterska är väl det enda vettiga och be om en andra koll. Det tar ju slut på oron för det är jättejobbigt att gå och oroa sig och det verkar osannolikt att det är ngt att oroa sig för. (Det enda ni skulle kunna ändra i kosten är väl nattvällingen mot vatten? vet inte hur det är med gaddar och nattvälling. Men det vet säkert ngn annan på buke.)

Ja vi måste ta tag i att byta bvc, sånt är jag expert på att skjuta upp..

Nattvälling ska tas bort, måste samla lite kraft och energi att ta den fighten.
 
Ja men liksom, jag fattar att dom måste hålla koll och det är ju bra. Men dels frågade hon inte ens vad och hur hen äter, och sen undrar jag vad "göra något åt det" betyder? Ska vi banta barnet? Vad är det vi ska ändra i kosten tycker dom? Hen äter aldrig något med socker i, har på sin höjd druckit lite mjölk istället för vatten, hen äter mycket grönsaker och aldrig helfabrikat. Vi kan ju inte svälta barnet!

Bvctanten är på oss om allting. När barnet själv valde att sluta amma vid 9 månader så blev hon arg på mig för att jag inte kämpade mer.
Jag skulle absoluuuut inte amma barnet till sömns för då skulle hen aldrig kunna somna utan mat. Vi skulle buffa barnet i rumpan tills hen somnade. Vid det tillfället var jag så trött och sliten att jag fräste "ja men då får du gärna komma hem till oss och buffa hen i rumpan tills hen somnar!"
Sen dess är hon extra jobbig..

När barnet blev ledset nu vid vaccinationen tog hon fran såpbubblor och blåste på barnet. Jag och pappan sa ifrån, "vi vill trösta först".
Då blev hon arg (!) och sa att om vi tröstar så bekräftar vi att det är farligt med sprutor.

Gud så mycket dumt!! Du borde verkligen byta. Vår BVC är fantastisk; söta och stöttande. Ger mycket information på ett respektfullt sätt. BVC ska finnas där för oss, inte tvärt om nån slags station där det är fritt fram för kärringar!

Angående vikten har du ju inte fått varken vettig info eller råd, diskutera frågan med annan sköterska eller läkare så att du inte behöver oroa dig.
 
Undrar om det är nån ny grej. En släkting till mig fick just höra att hon inte får amma så mycket, barnet är så överviktigt (4 mån). De menade att hon ska erbjuda vatten istället. WTF?! I epikrisen stod det "Ammar i värsta fall såpass ofta som med bara någon timmes mellanrum!"
 
Eftersom det har blivit mer och mer vanligt med överviktiga så tror jag vården verkar ha någon slags hysteri och deras lösning på det verkar vara just att banta spädbarnen?! :confused::nailbiting:

Det är så det verkar i alla fall...
 
Undrar om det är nån ny grej. En släkting till mig fick just höra att hon inte får amma så mycket, barnet är så överviktigt (4 mån). De menade att hon ska erbjuda vatten istället. WTF?! I epikrisen stod det "Ammar i värsta fall såpass ofta som med bara någon timmes mellanrum!"
När min dotter var i samma ålder var jag glad om jag fick en timmes paus... Herregud vad de hetsar om detta. Låt barnen väga i princip vad de vill åtminstone till 2-årsåldern. Det är ju där kilona borde rinna av om man har en hygglig kosthållning och motionsvanor. En 2-åring är ju ändå i full fart på ett sätt som bebisar inte är.
 
Ja vi måste ta tag i att byta bvc, sånt är jag expert på att skjuta upp..

Nattvälling ska tas bort, måste samla lite kraft och energi att ta den fighten.
Men snäckan då! Jag hade aldrig börjat fightas om nattvälling enbart för att Bvc tycker att en ettåring är överviktig.

Min kompis bror som kommer från en normalviktig och smal familj vägde TJUGO kilo när han var ett år :$ Idag helt normalviktig.

En annan familj jag känner som också är normalviktiga hade alla sina barn i den viktklassen vid en viss ålder. Och alla blev normalsmala de med.

Om det är så att du och fadern har stor övervikt skulle jag förstå om bvc börjar prata om det redan nu. Många gånger ser ju både barnen och föräldrarna lika ut i familjerna. Dvs två väldigt överviktiga föräldrar har överviktiga barn.

För den som undrar. Ja jag är tjock och ett av våra barn ser jag redan nu att hen kommer anta samma form som mig. Jag tänker på godis, fika och utelek.
 
Fy vilken tråkig tant, hoppas ni hittar ett bättre ställe. Bvc verkar vara ett ställe för knäppisar. Vi har annars en rätt trevlig tant (hon fastnar gärna i sina egna barndomsminnen, men kommer inte med åsikter)

Men vi har ibland vikarie, vid ett tillfälle råkade jag säga att vi var nöjda med ett barn. 10 minuter ägnade hon åt att försöka övertala mig till syskon!
 
Ja men liksom, jag fattar att dom måste hålla koll och det är ju bra. Men dels frågade hon inte ens vad och hur hen äter, och sen undrar jag vad "göra något åt det" betyder? Ska vi banta barnet? Vad är det vi ska ändra i kosten tycker dom? Hen äter aldrig något med socker i, har på sin höjd druckit lite mjölk istället för vatten, hen äter mycket grönsaker och aldrig helfabrikat. Vi kan ju inte svälta barnet!

Bvctanten är på oss om allting. När barnet själv valde att sluta amma vid 9 månader så blev hon arg på mig för att jag inte kämpade mer.
Jag skulle absoluuuut inte amma barnet till sömns för då skulle hen aldrig kunna somna utan mat. Vi skulle buffa barnet i rumpan tills hen somnade. Vid det tillfället var jag så trött och sliten att jag fräste "ja men då får du gärna komma hem till oss och buffa hen i rumpan tills hen somnar!"
Sen dess är hon extra jobbig..

När barnet blev ledset nu vid vaccinationen tog hon fran såpbubblor och blåste på barnet. Jag och pappan sa ifrån, "vi vill trösta först".
Då blev hon arg (!) och sa att om vi tröstar så bekräftar vi att det är farligt med sprutor.

Va tusan är det för skum bvc-tant?? Det sista var ju det konstigaste av allt, jag tycker det är skitskumt med alla såpbubblor och allt man ska hålla på med i en sådan situation. Det är klart det gör ont med sprutor och då gråter barnet, när man då tröstar barnet tänker jag att man visar barnet att man förstår att det gör ont och att man bryr sig. Om man är med om något läskigt och alla andra bara försöker vifta bort det och avleda skulle det ju kännas som man är med i en skräckfilm där man är den enda som förstår att något hemskt kommer att hända. Det vill man väl knappast utsätta sitt barn för :meh: Gör det som känns bäst i ditt mammahjärta och strunta i hennes konstiga råd!
 
Va tusan är det för skum bvc-tant?? Det sista var ju det konstigaste av allt, jag tycker det är skitskumt med alla såpbubblor och allt man ska hålla på med i en sådan situation. Det är klart det gör ont med sprutor och då gråter barnet, när man då tröstar barnet tänker jag att man visar barnet att man förstår att det gör ont och att man bryr sig. Om man är med om något läskigt och alla andra bara försöker vifta bort det och avleda skulle det ju kännas som man är med i en skräckfilm där man är den enda som förstår att något hemskt kommer att hända. Det vill man väl knappast utsätta sitt barn för :meh: Gör det som känns bäst i ditt mammahjärta och strunta i hennes konstiga råd!
Eller hur. Vår nya tant höll på att dra någon story om en gubbe i lådan eller vad det var med någon figur för min tös vid 1.5år (?) innan sprutan. Jag undrade vilken planet hon var ifrån. Av olika anledningar byts hon ut nu när bebisen kommer. Båda tanterna på det Bvc är lite tokiga tydligen. Den ena är mycket och den andra inte lika mycket så vi (mest jag då det är jag som kommer att dra första lasset) valde en helt annan.
 
Undrar om det är nån ny grej. En släkting till mig fick just höra att hon inte får amma så mycket, barnet är så överviktigt (4 mån). De menade att hon ska erbjuda vatten istället. WTF?! I epikrisen stod det "Ammar i värsta fall såpass ofta som med bara någon timmes mellanrum!"
Det går ju rakt emot ett av deras viktigaste uppdrag, att stötta amning... jag hade blivit vansinnig och kollat upp vem jag kan anmäla till.
 
Undrar om det är nån ny grej. En släkting till mig fick just höra att hon inte får amma så mycket, barnet är så överviktigt (4 mån). De menade att hon ska erbjuda vatten istället. WTF?! I epikrisen stod det "Ammar i värsta fall såpass ofta som med bara någon timmes mellanrum!"
Med någon timmes mellanrum? Jag tror att jag i princip aldrig haft så långt mellanrum som en hel timme mellan två amningar när jag har helammat :D

Det är rent :turd:snack och dessutom totalt felaktigt.
 
Med någon timmes mellanrum? Jag tror att jag i princip aldrig haft så långt mellanrum som en hel timme mellan två amningar när jag har helammat :D

Det är rent :turd:snack och dessutom totalt felaktigt.

Det verkar vara nån ny grej. Kanske det fått direktiv om att försöka stoppa övervikt genast från spädbarnsåldern...
 
Det verkar vara nån ny grej. Kanske det fått direktiv om att försöka stoppa övervikt genast från spädbarnsåldern...
Det är motsägelsefullt eftersom det finns flertalet studier som visat att färre barn är överviktiga när dom fått fri tillgång till amning som bebisar. Dessutom är det vissa barn som det inte är bra att växla mellan bröst och nappflaska på (så kallad tuttförvirring :D).
 
Jag är lite skeptisk till detta med tuttförvirring. Är det något bebisar kan så är det ju att suga. De flesta skiljer på den ena eller andra sortens tutte. Försök ge en bebis som inte gillar napp en napp - den flyger ju metervis över rummet, eller flaska till en som inte gillar flaskan. Däremot så tror jag risken finns att vissa blir bekväma och föredrar flaska framför bröstet.
 
Jag är lite skeptisk till detta med tuttförvirring. Är det något bebisar kan så är det ju att suga. De flesta skiljer på den ena eller andra sortens tutte. Försök ge en bebis som inte gillar napp en napp - den flyger ju metervis över rummet, eller flaska till en som inte gillar flaskan. Däremot så tror jag risken finns att vissa blir bekväma och föredrar flaska framför bröstet.

Det är ju det som ÄR tuttförvirring. Att bebisen blir skitsur på att det tar tid för utdrivningen att komma igång jämfört med direktflödet i flaskan...
 
Det är ju det som ÄR tuttförvirring. Att bebisen blir skitsur på att det tar tid för utdrivningen att komma igång jämfört med direktflödet i flaskan...

Ahh, så har inte jag vare sig uppfattat det eller fått det förklarat för mig, men det verkar ju som en rimligare förklaring än vad jag fick förklarat för mig
 
Jag kan rekommendera rikshandboken för barnhälsovård. Den vänder sig till sjukvårdspersonal och är därför faktagranskad och håller en hög nivå. Jag tänker mig rikshandboken är som en bvctant borde vara, som baserade sina råd på forskning och inte på tyckande.

Där står att stora förändringar "mellan" kurvor, även om både vikt och längd följs åt, ska kollas upp av läkare. Nu tror jag inte ditt barns förflyttning i kurvor var alarmerande. Men du läsa själv.

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Bedomning-av-barns-tillvaxt-pa-BVC/
 
Jag kan rekommendera rikshandboken för barnhälsovård. Den vänder sig till sjukvårdspersonal och är därför faktagranskad och håller en hög nivå. Jag tänker mig rikshandboken är som en bvctant borde vara, som baserade sina råd på forskning och inte på tyckande.

Där står att stora förändringar "mellan" kurvor, även om både vikt och längd följs åt, ska kollas upp av läkare. Nu tror jag inte ditt barns förflyttning i kurvor var alarmerande. Men du läsa själv.

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Bedomning-av-barns-tillvaxt-pa-BVC/
Visste inte om det där men min första fråga blev "men vad ska hon göra åt det?". Inte egentligen ställd till dig utan som en reaktion. Jag menar, om även längden ökar är det väl något som sker så att säga?
 
Jag har absolut ingen kunskap om barns vikt men jag vet att mina föräldrar blev tillsagd att göra något åt vikten på min bror när han var lill liten. Han VA tjock, så tjock att de fick palla upp honom med kuddar för att han skulle kunna sitta ordentligt men mamma ansåg att var pojken hungrig så va det klart han skulle äta (ingen i min familj/släkt har något större problem med fetma ) och struntade således helt i BVC. Det tog väl typ ett år så hade han vuxit om sig helt, han har under resterande uppväxttid sett ut som om han vuxit i ett stuprör trots fortsatt STORA mängder mat. Han är idag 30 och har inte ett uns fett på kroppen trots att han inte tränar eller gör annat för att hålla vikten nere.

Så det måste vara extremt svårt att avgöra vad som är hälsosam vikt hos så små barn, tror BVC borde ta hänsyn till hur föräldrarna ser ute också eftersom fetma även anses ärftligt.

Jag har ingen aning somsagt men det jag spontant tänker på om brorsans vikt är att hur hade han sett ut de där kommande året om han inte hade haft det där fettet att ta av? Kanske är det så att den lilla barnkroppen endå reglar sin fettansamling ganska bra inför kommande växperioder?
 
Det är väl bra om du kan byta BVC-sköterska, dels för att få en till syn på det hela, dels för att du ska få någon som du kan känna förtroende för. Om ditt barn är överviktigt kommer det kanske krävas ett bra samarbete och stöd därifrån. Det kan ju också handla om att ha koll på viktuppgången framöver, inte nödvändigtvis att barnet ska gå ner i vikt nu.

Om ditt barn väger för mycket så är det ju betydligt lättare att ta tag i det nu, jämfört med att vänta ett par år (eller längre). I min värld så behöver 13-månaders barn normalt varken välling eller vatten på natten, sliter bara ut föräldrarna. Så det är väl en bra start att arbeta bort det oavsett.

Jag har själv varit med om en 1,5-åring som var klart överviktig och blev tvungen att under en period hålla sig till en strikt diet. När barnet gått ner lite kunde det lära sig gå (vilket varit ett problem tidigare) och det underlättade förstås både viktminskningen och möjligheten att fortsätta hålla vikten utan specialdiet.:)

I alla sådana här diskussioner när man jämför med vad som är "normal" vikt så måste man också vara medveten om att det normala idag är fler kilon än förr. Våra "ögon" har förändrats, jämför t ex klassfoton från idag med dem från 70-talet. Tror att det kan vara en orsak till konflikter med vårdpersonal vars normalramar inte är ett genomsnitt av dagens barn utan bygger på data från längre tid. Klumpiga uttalanden om barns vikt (åt båda hållen) tycks dock vara ständigt återkommande och är inget nytt.

Nu menar jag inte att ditt barn har en (problematisk) övervikt, det kan bara du avgöra tillsammans med bvc och/eller andra i barnets närhet som du har förtroende för.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 922
Senast: Fraegd
·
Småbarn Dottern 2 år, har sedan hon föddes haft lätt för att kräkas det blev dock bättre när hon gick över till fast föda (jag var likadan som...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Apollo 13
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 158
Senast: mandalaki
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp