Magproblem?

SusieQ

Trådstartare
Dottern 2 år, har sedan hon föddes haft lätt för att kräkas det blev dock bättre när hon gick över till fast föda (jag var likadan som barn och har hela livet kräkts väldigt lätt), I julas fick hon maginfluensa ett par dagar Och ett par dagar innan nyår kom det tillbaks i två dagar och har sedan dess inte velat äta riktigt ordentligt, i måndags åt vi köttfärssoppa, som hon tyckte var "smaskig" och hon åt bra av den, men resten av veckan har det varit sämre med ätandet, lite frukost och hon har ätit på förskolan (inte så mycket alla dagar dock), men hemma har hon ratat allt som erbjudits, dock ätit välling vid läggdags.

Nu i helgen åt hon frukost, mackor (fralla) med skinka, vägrade mellis, lunch och middag, vi fick i henne något ägg i lördags till lunch, hon åt välling vid läggdags och vaknade på natten och ville ha mer välling, fick det och somnade om.
Igår åt hon frukost, samma som i lördags macka med skinka, vägrade mellis och lunch, men åt ca 5 köttbullar till middag, dessa var enligt henne "smaskiga", hon vägrade dock pastan som bjöds till men slickade i sig ketchup. Inatt vid 3 tiden vaknar vi (hon har kommit och lagt sig hos oss) av att köttbullarna kommer upp igen och det stinker magsyra, mer än vanligt. Någon gång påstod hon att hon hade ont i magen, men om man frågade närmare om det, visade det sig att hon antagligen bara sa det för att slippa äta.

Det är inte första gången detta händer, men innan har det varit p.g.a. att hon ätit för mycket eller stimmat runt en massa efter maten (sånt som gör att jag själv kan vakna och behöva kräkas) och jag har bortförklarat det med att hon ärvt en dåligt tillslutande magmun efter mig (för det var den diagnosen jag fick som barn, även om det skulle växa bort, vilket det inte gjort).

Vanligtvis äter hon det mesta, inklusive grönsaker, och har väl egentligen inte visat att det är något hon inte gillar.

Nu undrar jag dock om det inte skulle kunna vara något annat än magmunnen, eller är det bara tillfällighet?

Hur ofta kan de drabbas av maginfluensa egentligen?
 
på mig så har magen svårt att komma igång efter att att jag inte ätit på någon dag eller så (pga magsjuka e.d.). Jag mår illa ganska länge efter det, jag skulle söka läkare när det gäller ett så litet barn, på mig själv så är det magbakterie-tabletter som gäller.
 
Jo, jag har funderat på att ringa 1177 och se vad de rekommenderar, men dottern är ju inte undernärd eller nedsatt i övrigt så det känns som om de kommer vifta bort det ändå.
 
Prata med BVC. De lär ju ha idéer om vad man ska göra. Jag känner igen många av symtomen på mina barn när de fått i sig något med mjölk, vilket de båda är allergiska mot.
 
@SusieQ när jag var barn blev jag magsjuk och slutade aldrig kräkas. Kräktes så länge att jag blev uttorkad och inlagd. Doktorerna förstod inte alls varför det inte gav med sig. Till slutt insåg man att jag inte var sjuk utan att jag kräktes av minsta lilla för att jag visste att jag blev bättre om jag kräktes. Så tillslut fick mamma helt enkelt förbjuda mig att kräkas.. Inte direkt optimalt men det fanns ju inget alternativ.

Nu har jag lite svårt för att tipsa om det eftersom det snudd på är mode att vara mjölkproteinsallergiker, men min dotter är det, eller iaf intolerant, och det gav henne diffusa kräkningar bla. Nu kanske det inte är det hon är allergisk mot men det kanske kan vara en ide att försöka reda ut vad hon ätit när hon kräkts..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 337
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 461
Senast: isafore
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 012
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp